XM V6 12 klepper olielekkage: carterventilatie?
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 29 oktober 2018 04:14 PM

Olla,

Mijn dame is wat incontinent. Mag best met dik 3 ton op de teller, maar helaas drupt het af en toe op de uitlaat met een mistig blauw interieur als gevolg. Dat is al langer zo, maar neemt nu hinderlijke vormen aan. Nou weet ik dat de achterste krukaskeering een zwakke plek is, maar op de brug bleek eigenlijk alles even vet. En niet per se daar. Schoonmaken is eigenlijk geen optie meer zo ranzig. Blok er uit blijft dan over, maar voor ik dat doe wilde ik eerst wat makkelijke dingen controleren die kunnen met het blok er in. Zeker omdat blok en bak vooralsnog heerlijk lopen. Don’t touch what isn’t broken

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 oktober 2018 04:49 PM
  [ # 1 ]

Weet niet of dat bij een V6 XM ook mogelijk is maar bij mijn ZX zorgde de klepdekselpakking voor olie op het uitlaatspruitstuk (en het wegvreten van de pakking tussen kop en spruitstuk).

Schoonmaken is hier toch echt het devies, dan pas kun je echt zien waar het lekt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 29 oktober 2018 05:10 PM
  [ # 2 ]

Naar het lijkt is maar het halve bericht meegekomen. Hier het vervolg:

... Wat wel eerst nog kan is bijv carterventilatie checken. Op het gasklephuis zit deze inderdaad vol met vette smurrie. Da’s vast stap 1. Nou heb ik met wat gekloot het voorste klepdeksel er ook af gehaald in de veronderstelling dat hier een filter oid zou zitten. Zonde van mijn tijd dus. Nu zit ik eigenlijk met 3 vragen:
Wie heeft tips over goede werkplaats info over dit blok? Ik heb de Duitse reparaturanleitung maar hier staat niks zinnigs over de werking van het blok. Info over zo’n complex blok zou helpen om al die slangen en zooi te begrijpen

Profiel  
 
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 29 oktober 2018 05:16 PM
  [ # 3 ]

En weer wordt niet alles geplaatst. Bugje of max aantal karakters? In ieder geval: Vraag 2 en 3 inbraken nog.

Profiel  
 
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 29 oktober 2018 05:21 PM
  [ # 4 ]

Ik geef niet op:

Klopt het dat alleen de voorste cilinderij van carterventilatie is voorzien? En,
Klopt het dat de klepdeksel zonder papieren of rubber pakking oid zitten en alleen vloeibaar spul?

Diederik

Profiel  
 
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 29 oktober 2018 05:26 PM
  [ # 5 ]

@Fred. Aangezien er meerdere bronnen lijken te zijn gaat het blok er sowieso uit als het niet aan de carterventilatie ligt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 oktober 2018 12:40 PM
  [ # 6 ]

(Als ik hieronder onzin vertel, moet iemand mij maar corrigeren.)

Je hebt maar één krukas, waar de zuigerstangen van de voorste en de achterste cilinderbank op uitkomen, dus je kunt niet over een “achterste” krukaskeerring spreken, want dan zou er ook een voorste zijn. Links en rechts, ja, al weet ik niet precies hoe het het bij een 12-klepper aan de distributiezijde zit. In ieder geval zit er een keerring tussen de motor en de versnellingsbak. Ook heeft je motor maar één carter, dus meer dan één ontluchtingspunt voor de carterventialtie zal er niet zijn.
Ik snap dat het bovenstaande nog niet bijdraagt aan de oplossing van je probleem, maar wat FastFred adviseert wél: zo veel mogelijk schoonmaken, dan gaan rijden en kijken of je ergens verse sporen ziet. Gezien je kilometrage lijkt in ieder geval je krukaskeerring(en) me in aanmerking te komen. 

Profiel  
 
ikdiederik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2008

- XM 3.0 V6 Pallas
Gepost: 30 oktober 2018 01:21 PM
  [ # 7 ]

Met achterste krukaskeering wordt bedoeld: de andere kant dan distributiezijde. Waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat blokken meestal lengte geplaatst werden? In dit geval dus inderdaad die tussen bak en blok. Vaak zie je bij V-motoren carterventilatie op beide banken uitgevoerd. Ik ga er vanuit dat deze V6 alleen ventilatie op de voorste heeft, maar baseer dat alleen op het ontbreken van een aansluiting op het gasklephuis. De achterste bank is zonder halsbrekende toeren namelijk niet heel goed toegankelijk en zichtbaar. Dat ik een motorblok moet schoonmaken voor ik lekkage moet opsporen snap ik, maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is wie er zinvolle literatuur over dit blok weet, of de carterontluchting op de voorste bank inderdaad de enige is en of het klopt dat er geen vaste pakking onder de klepdeksels hoort.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 oktober 2018 01:36 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ooit de Reparaturanleitung van Bucheli Verlag aangeschaft omdat Haynes en Olving de V6 niet behandelen. In boekvorm zou ik niets anders weten, maar wellicht zijn er forumleden die je naar een site kunnen verwijzen. Onder de kleppendeksels zal origineel ongetwijfeld een vaste pakking hebben gezeten, maar aangezien er voor de XM nog maar weinig originele onderdelen te krijgen zijn, zul je waarschijnlijk vloeibare pakking moeten gebruiken (waar volgens mij niks mis mee is).

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 november 2018 02:31 PM
  [ # 9 ]

De klepdekselpakkingen bij een ZPJ 12v zijn affabriek gemonteerd met vloeibare pakking. Dikke kans dat dat lek is. Kwestie van loshalen, schoonmaken en opnieuw aanbrengen. Tip: gebruik goed spul, Elring Curil ofzo.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Steinkul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-12-2013

Gepost: 06 november 2018 07:57 PM
  [ # 10 ]

Hello you only can repair the klepdekselpakkingen if you pull the front 4 cm out. The main trick are two srews hidden in the standing lights.
Use a carpet knife, but only the “Klinge” of it to put all old “Dirko” or what ever away.
A second person when you press it on and fix it with the first screws is very helpful, even if it is a grandma.

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 17 november 2018 12:36 PM
  [ # 11 ]

ook al naar de oliesensor gekeken bijrijders zijde achterkant blok heb daar ook is een keer lekkage opgehad kan je bij komen door het binnen scherm te verwijderen.
en loopt er ook niet een olie leiding aan de achterzijde?

Profiel  
 
Steinkul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-12-2013

Gepost: 23 november 2018 10:12 PM
  [ # 12 ]

No,if it is the achterkant klepdekselpakkingen, then you are lost. Look if there is some oil on top of the alternator,then do as i explaint.
Sometime it is the O-Ring of the Öl/Wassertauscher. You get there via oilfilter out, then there is a 27 screw and then higher up there is this thing, it is screwed into the motor, you must change the O-Ring, terrible job. Maybe you are lucky and must fix the 27-er screw a little harder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook