3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
ZX: remmen voor plus achter vervangen
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9346
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 december 2018 10:27 PM
  [ # 31 ]

Niet normaal, hij moet zelfde of hoger staan.
Handrem paar keer flink opgetrokken? Handrem staat op 4-5 klikken? Handrem remt links rechts even hard?
Gewone rem ook nergens verschil?
Toch niet vacuumslangetje los bij de bekrachtiger?

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 26 december 2018 11:38 PM
  [ # 32 ]

Bedankt voor het meedenken.

Ja, handrem paar keer flink aangetrokken en staat goed afgesteld. Remverschil kan ik zonder testbank niet vaststellen. Ik zou niet weten waarom de vacuumslang van rembekrachtiger ineens los zou zijn.

Rempedaal zakt bij starten motor, de rembekrachtiger werkt dus. Rempedaal komt hoger en wordt harder bij meermaals pompen met motor uit. Ik heb wel het idee dat het rempedaal iets zakt als je met motor uit er flink op trapt, maar je trapt hem niet zo tot op de bodem. Vandaar dat ik niet zeker weet of de hoofdremcilinder lekt, maar ik ga die toch preventief vervangen. Die is toch 20+ jaar oud.

Die heb ik inmiddels besteld, samen met remschoenset, veren en remslangen achter en nog wat grut. De spullen worden vanuit Berlijn verstuurd. Normaal een week, met deze dagen mogelijk wat langer. In januari dan eerst de remschoenen vervangen en dan kan ik meteen zien of het verstelmechanisme misschien wat hapert. De schoenen zijn er afgeweest om de remcilinders te vervangen.

De hoofdremcilinder en remslangen doe ik mogelijk op hetzelfde moment als ik tijd heb, of anders een andere keer. Naar mijn ervaring kunnen dit soort klusjes tijdtechnisch nog wel eens tegenvallen. Boutjes die niet meteen los willen enzo. Je kent dat wel. 14 januari is de APK en dan weet ik of er een remverschil is.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9346
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 december 2018 11:59 PM
  [ # 33 ]

Remverschil test ik wel eens op een grindpad.
Handrem kun je ook wel testen als je hem op assteunen zet en slechts 2-3 klikken opzet, kun je voelen of beide evenveel afremmen.
Je kunt ook traag achteruitrijden en de handrem dan traag optrekken, wagen moet links en rechts evenveel omhoog komen.

Rempedaal zakt bij starten motor, je hebt dus vacuümverlies.  Waarom schrijf ik of die vacuümslang niet los is? omdat er in de buurt gewerkt is, kan gewoon per ongeluk beetje los geduwd zijn.

Kan nooit geen kwaad die hoofdremcilinder te vervangen, zeker niet na 20 jaar, eeuwig gaan ze ook niet mee, zolang ze nog te krijgen zijn valt de prijs ook wel mee.

Hou ons op de hoogte.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 27 december 2018 01:17 AM
  [ # 34 ]

Dank voor de tips.

De rembekrachtiger kun je testen door het rempedaal in te trappen, ingetrapt te houden en dan de motor te starten. Als dan het rempedaal wat zakt is dat juist een teken dat de rembekrachtiger correct werkt, niet van vacuumverlies. Een grindpad heb ik niet bij de hand. Bij remmen op een asfaltweg trekt de auto niet scheef. Auto achteruit rijden en dan de handrem aantrekken had ik al gedaan. De auto komt gelijkmatig met de achterkant omhoog. Met de middelen die ik nu heb kom ik helaas niet verder. Ik heb toch echt een remmentestbank nodig om het zeker te weten. In januari weet ik meer en zal terugkoppeling geven. Nogmaals dank.

Kilian

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9346
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 december 2018 07:18 PM
  [ # 35 ]

De bekrachtiger werkt dan inderdaad maar hij mag zijn vacuum niet verliezen door stil te staan.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 29 december 2018 12:31 PM
  [ # 36 ]

Ik verwacht dat ik ga vinden dat de remschoenen te ver naar binnen staan, dus een te grote afstand tot de trommel. Remwerking is verder zo op het oog goed, alleen het pedaal moet je dieper intrappen vóór die gaat remmen. Een andere verklaring heb ik niet kunnen verzinnen. Het stelmechanisme krijgt dus dan bijzondere aandacht.

Profiel  
 
FastFred
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1648
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 december 2018 12:51 PM
  [ # 37 ]

Of de remschoenen/trommels zijn te ver versleten, buiten het bereik van de zelfsteller (weet niet of dat uberhaubt mogelijk is?) of het stelmechanisme is stuk, dat had mijn ZX ook en bij mij hebben ze de achterremmen gesteld en vervolgens de steller vastgezet met een puntlasje, zodat ie z’n afstelling behoud, maar niet meer zelf bijstelt.

Later kon ik voor een zacht prijsje aan een complete trommelremset komen met schoenen, veertjes, cilinders, en zelfstellers.

Dat je het pedaal zo ver in moet trappen voor er iets gebeurd heeft mijn ZX trouwens ook altijd gehad, ook na nieuwe schijven en blokken voor en ook na de trommelremrevisie.

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
wim V8
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1048
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 01 januari 2019 12:12 PM
  [ # 38 ]

De remschoenen moeten natuurlijk wel goed aanliggen tegen de trommel(net niet raken, een licht sleepgeluid moet hoorbaar zijn)
Dat is gewoon een standaard procedure die je niet gedaan hebt.

Gewoon de schoenen opstellen tot ze net de trommel raken.
Met de handremsteller in het interieur onder de plastic kap.

Of(beter eerst) met de automatische stellers in de trommel, gewoon met de hand uitdraaien, trommel er af en steeds passen.
Stel dan wel eerst de kabel wat terug onder de plastic kap in het interieur.
Net zo lang de automatische steller uitdraaien tot de trommels er nog overheen passen.
Trommels er op. Draaien ze nog mooi vrij, dan het laatste stukje strakker zetten met de kabelsteller in het interieur.
Tot het licht slepende geluid hoorbaar is zodat je weet dat ze aanliggen tegen de trommel.

Gr. Wim

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 12 januari 2019 07:48 PM
  [ # 39 ]

Vanmiddag de remschoenen vervangen en het spul dus weer open gehad. Het bleek dat de automatische stellers sinds de laatste actie verkeerd in elkaar zaten (onderdeeltje kwart slag verdraaid) waardoor deze hun werk niet konden doen. Daardoor bleven de remschoenen te ver naar binnen staan en vandaar de grote slag van het rempedaal. Met de automatische stellers weer correct werkend was het weer mogelijk door het herhaald aantrekken van de handrem de remschoenen op de juiste afstand van de trommel te krijgen. Bij het intrappen van het rempedaal grijpt de rem weer veel eerder aan en hoef je het pedaal minder ver in te trappen. Problem fixed.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 14 januari 2019 02:13 PM
  [ # 40 ]

Vandaag weer geslaagd voor de APK. Remwerking is goed en geen remverschil. Komende vrijdag heb ik deze auto 24 jaar.

Profiel  
 
Goddess'71
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 11 april 2019 07:15 PM
  [ # 41 ]

Gefeliciteerd man. Gaaf dat je al zo lang in die wagen rondkachelt dan!

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 14 april 2019 08:54 PM
  [ # 42 ]

Dank je. In 1995 nieuw gekocht. Mijn vrouw rijdt er nog dagelijks mee naar haar werk. En wat ik het leukste vind is dat mijn oudste dochter (geboren in 1999) er nu ook in kan rijden.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook