Bandenwissel C4 GP: fel ontgoocheld en bedrogen gevoel > = toch goede tip ;-)
Dimdon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 28-09-2016

Gepost: 17 november 2018 09:58 AM

Beste forum,
Voor alle duidelijkheid, we weten ook dat er waarschijnlijk geen oplossing zal zijn/komen maar wou toch even hier meegeven met welke praktijken we te maken krijgen van een officiele Citroen Dealer. Ik wil en wens ook geen naam/plaats te geven ...

Hieronder relaas vd feiten :
Tweedehands aangekocht en na een 1ste GO (+- 1j later) werden de banden vooraan reeds vervangen. Wij stemden toen toe bij hun vraag om vervanging, gezien we toen dachten, zal wel kloppen, we reden er trouwens al een goede 25k mee en het was tenslotte een 2dehands.

Nu waren de banden achteraan aan de beurt maar gezien het niet nodig was om op onderhoud te gaan, beslisten we om naar een bandencentrale te gaan. Daar vroeg men verwonderd aan mij (ik ook verwonderd): “Hoe oud is de auto al?” Antwoord : “Van 2012”. “Raar” zei men, “De banden zijn van 3808”. M.a.w. 38ste week jaar 2008!

Jullie kunnen dus wellicht begrijpen dat ALLE vertrouwen in deze grote garage weg is ... en dat reageren naar die garage weinig zal uithalen na alle mooie beloften bij de aankoop.

Hopelijk heb ik dan toch velen van jullie weer een belangrijke tip meegegeven bij aankoop van een 2dehands. Check de banden bij aankoop, zelfs bij afhalen !

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 17 november 2018 10:47 AM
  [ # 1 ]

Dank, maar wat worden we toch belazerd he, je moet tegenwoordig overal op letten.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 17 november 2018 12:19 PM
  [ # 2 ]

Hallo Dimdon,

Jouw verhaal zegt niet zoveel. Het enige wat je zeker weet, is dat je banden ouder zijn dan je auto. Ze hebben wellicht lang op voorraad gelegen. Om je dealer hierom meteen af te branden vind ik niet nodig. Er zijn twee kanten aan elk verhaal. Laat hem maar eens uitleggen wat er gebeurd is. En geef hem de kans -als dat nodig is- om zijn fout te herstellen.

Bovendien: garagebedrijven zijn er als de kippen bij om elkaar in een kwaad daglicht te stellen, zeker die ‘goedkope’ bandenbedrijven. Ze hadden ook niets kunnen zeggen, dan was er niets aan de hand geweest.

De belangrijkste les hier: ga niet naar een Kwikflut ofzo. Daar word je vrijwel zeker bedonderd, want voor de prijzen die ze daar ‘aanbieden’ kunnen ze het niet verdienen.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 17 november 2018 12:54 PM
  [ # 3 ]

Namen noemen is sowieso niet toegestaan hier Smile

Wel vervelend, verwacht je nieuwe banden, heb je wellicht oude-nieuwe banden gekregen.

Inderdaad, aankaarten bij de desbetreffende garage en vragen wat hun kant van het verhaal is.

Het lijkt mij niet heel netjes om banden van 9 jaar oud als nieuw te verkopen, ook al zijn ze niet gebruikt…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 17 november 2018 01:07 PM
  [ # 4 ]

3808

Heb je het nu over de banden achteraan die van 3808 zijn of over de banden vooraan? Of allebei?

Het kan goed zijn dat de garage net voor jij de wagen aankocht achteraan 2 goed gebruikte banden heeft gemonteerd van een ander voertuig of dat ze een combinatie hebben gemaakt van 2 reservewielen (banden) die nog ongebruikt waren…

Ik veronderstel dat je het hebt over deze bandenmaat: 215/55 R16 93V (merk Michelin Primacy HP zat meestal als volwaardig reservewiel onder deze wagens)

Profiel  
 
Dimdon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 28-09-2016

Gepost: 17 november 2018 10:16 PM
  [ # 5 ]

@ Rene Hoekstra : Inderdaad ik had beter moeten opletten zeker na de uitleg die ik kreeg (Cfr mijn antwoord verder)

@ langevelsloo : Jammer dat mijn verhaal jou niet veel zegt, integendeel, u vindt het normaal dat mijn banden ouder zijn dan mijn auto ... Euh ik weet niet of de gemiddelde auto eigenaar dat normaal zal vinden, maar daar wil ik het verder niet meer over hebben. Ik stel enkel vast dat mijn garagebedrijf mij banden heeft geleverd bij aankoop die vier jaar ouder zijn dan de auto zelf (!!!???) Dan moeten het toch heel goede banden zijn geweest na een wissel van 150000 km met deze banden. Ofwel slechte banden na een wissel van 35000 km. Denk u ook niet ? Volgens de bandencentrale (die wel eerlijk was) blijven banden hoogstens een tweetal jaar in voorraad. Volgens mij zijn zij toch de mensen met de meeste ervaring en op de juiste plaats als het over AUTOBANDEN gaat Smile.

@25trd : Inderdaad, namen noemen mag hier niet maar het ligt niet in mijn aard om internet daarvoor te gebruiken, wel om meningen/uitleg te vragen Wink. En denk dat uw reactie het meest aanleunt bij wat wij zouden doen ...  .En dachten wij ook ...

@Groove : Ik heb het over de banden achteraan. Zie mijn post in het begin.
Nee het waren geen Michelin banden Wink.

Aan allen toch bedankt voor de reacties, ondanks ze beetje uiteenlopend zijn Smile

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2018 02:10 PM
  [ # 6 ]

Even alles op een rijtje zoals ik dit verhaal begrijp:

Je koopt een auto met 150000km, een jaar later (+25000km) moeten de voorbanden vervangen worden.
Nog 10000km later moeten ook de achterbanden vervangen worden, ondertussen heeft de auto als ik het goed begrijp 150000+35000km =185000km gelopen.
En jij vind het eigenaardig dat je achterbanden die er opstonden bij de koop 4 jaar ouder zijn dan je auto welke bovendien geen Michelin’s zijn?
Bij mijn weten werden deze auto’s vanuit de fabriek voorzien van Michelin banden.
Al eens aan gedacht dat de verkopende garage voor de verkoop de achterbanden voor heeft gemonteerd en achter een setje goede gebruikte banden heeft gemonteerd, wat is daar nu mis mee?
Achterbanden gaan toch nooit geen 185000km mee en voorbanden gaan zeker geen 175000km mee, en de garage is helemaal niet verplicht om voor de verkoop nieuwe banden te monteren ipv gebruikte.
Tenzij (en dat is niet duidelijk in dit verhaal) dat er bij de verkoop afgesproken werd een set nieuwe banden te monteren voor aflevering.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Dimdon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 28-09-2016

Gepost: 18 november 2018 06:13 PM
  [ # 7 ]

Bedankt trxke, daar kan ook iets van aan zijn maar als gewone autorijder en de info die ik kreeg in de bandencentrale, vonden wij dit raar vier jaar oudere banden dan de inschrijvingsdatum van de wagen.
Graag zou ik dit topic laten afsluiten, voor mij was het enkel uitleggen wat ik had ervaren en aan forumleden meegeven dat men toch best eens kijkt naar de datum van de banden. Geef ik mijn verhaal van in begin niet mee dan volgt er toch een vragenreeks ... .
Toch nog eens bedankt voor de reacties

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook