Stroom schema
Will48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 16-11-2018

Gepost: 18 november 2018 12:51 PM

Hallo ik ben opzoek naar het schema van C4 draadboom naar achter om trekhaak aan te sluiten met kleurcode dan hoef ik niet iedere draad door te meten hoeft niet voor niets groet Will48

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 18 november 2018 01:36 PM
  [ # 1 ]

...draadboom…? tegenwoordig zitten er op strategische plekken CAN-modules in je auto die onderling op een zgn “bus” zitten (CAN-bus). Die modules worden centraal aangestuurd door de boardcomputer. Op een CAN-module zitten sensors, schakelaars en indicators etc en zelfs je radio aangesloten.

Om een lang verhaal kort te maken: trek vanaf je linker en rechter achterlicht wat draadjes naar je trekhaak. óf plaats een CAN-module en programmeer die met een Lexia/Diagbox zodat het doet wat het moet doen.

Google is your best friend.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 18 november 2018 06:43 PM
  [ # 2 ]

Je kan niet zomaar een trekhaak plaatsen dan krijg je hele rare storingen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 november 2018 10:36 PM
  [ # 3 ]

Met optie 1 zeker problemen! Er moet een module bij die geprogrammeerd wordt. Dus een complete set zoeken en dan met de lexia aan de slag!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2018 10:29 AM
  [ # 4 ]

Je kunt dit op 4 manieren oplossen: 3 goede een 1 catastrofale.
1: Koop een Citroen set, die moet je dan met een Lexia/Diagbox aanmelden.
2. Koop een aftermarket set: Die heeft ingebouwde relais, speciale stekkers voor de aanslutingen op de stekkers van de achterlichten en dan hoef je alleen een plus-draad van de accu te trekken naar je trekhaak voor de complete voeding. Als je een specifiek set voor jouw auto EN modeljaar koopt dan werkt dat ook wel.
3. Je gaat zelf aan de slag, je gebruikt de signalen van je achterlichten om relais aan te sturen ( miniatuur relais, de gewone gebruiken te veel stroom) die dan weer de stroom voor je trekhaakaansluitingen aanschakelen om dit te voeden trek je een gezekerde draad van een vast plus aansluiting bij de accu. ( Zo heb ik het eens gedaan, veel werk maar het kan wel, ik raadt je dat dus niet aan).
Als je houdt van risico en catastrofes:
4: Je sluit een kabel direct aan aan de achterlichten: Als je dit doet hang je extra belasting aan je “Interne netwerk”. Als je geluk hebt dan krijg je een paar foutmeldingen van kapotte lampen als je de de trekhaak gebruikt. Als je geen geluk hebt dan krijg je allerlei rare foutmeldingen omdat er storing op de “systeem komt, en als je echt geen geluk hebt dan maak je een keertje een kortsluiting of je hebt een kortsluiting in je aanhanger en met een beetje pech maak je iets kapot in de BSI: Dat gaat je minstens 500 euro kosten…
Als je vrij weinig begrijpt van moderne auto-electronica moet je dus zeker niets zelf op de “ouderwetse” manier aansluiten, dat gaat echt niet meer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rene E
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 30-08-2011

- DS 7 opera
Gepost: 25 november 2018 10:45 AM
  [ # 5 ]

Ik heb optie 2 gebruikt en werkt al 4 jaar probleemloos zonder Lexia aan te melden, hoef alleen het achteruitparkeren uit te zetten, als ik een aanhanger er achter doe, anders piept hij in z,n achteruit. Dacht iets van 70 euro aftermarket voor Cactus. De 2 plusdraden van voren weggehaald. Dit is best zelf te doen. Gr Rene

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook