1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
mijn “nieuwe” cx 2.5 GTI handbak 1986
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 19 november 2018 09:15 AM

Hallo,

nu lekker wat kilometertjes kunnen rijden, blijf ik het rijden op de snelweg toch vermoeiend vinden qua sturen.
Ik heb forum afgezocht en vond dit,

” Een niet aangedreven centrifugaalregelaar merk je direct, dan is de bekrachtiging niet meer snelheidsafhankelijk en dus op snelheid nog net zo sterk als tijdens stilstand.”

Kan dit van toepassing zijn op mijn cx? Waar zit deze dan, en hoe kan ik het echt controleren of deze het doet?(omdat een cx heel anders stuurd als ieder ander merk/auto weet ik niet of dit zo hoort, of het kapot/niet goed werkt etc.

Waar ik nu ook even mee bezig ben, mijn cx heeft een airco(die het niet meer doet) dus 2 ventilatoren op de radiator.
Wanneer ik het stekkertje van die tweede radiator weer aansluit(ligt dus los) gaat deze op contact gelijk draaien??????
Binnen doet de aanjager het zachtjes wanneer de aircoknop is ingedrukt, en wanneer circuleer ingedrukt kan ik handmatig hoger en lager zetten.
Hoger en lager zetten van de luchtaanjager kan dus alleen als circulatie is ingedrukt?
De temperatuurknop werkt prima op ingestelde temp(koud tot warm)

Iemand de eureka?

Of is er iemand in Hengelo (ov) of omgeving die eens even met de mijne wil sturen ?

Ik hoor graag,

alvast bedankt, Peter

Afbeelding Bijlagen
citroenaangepast30forum_03.jpgcitroenaangepast30-05.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 19 november 2018 10:12 AM
  [ # 1 ]

Als de airco aan staat (knop inverse) behoord een ventilator te draaien dacht ik te weten.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2018 11:51 AM
  [ # 2 ]

Als de airco ingeschakeld is horen beide ventilatoren op laag toeren te draaien, ze staan dan in serie geschakeld.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 19 november 2018 12:13 PM
  [ # 3 ]

probleem bij mij, vandaar dat de tweede uit staat door stekker er af, als ik het contact aanzet, gaat hij gelijk draaien. Dus zonder dat de airco is ingeschakeld. Daarnaast wil de interieur ventilator alleen handbediend functioneren als de recirculatie knop ingedrukt is?
Als deze niet ingedrukt is werkt alleen warme/koude lucht goed, en door rijden komt dat in het interieur.
Wanneer ik de aircoknop indruk, de ventilator bij de radiateur stekker er af, gaat de interieur ventilatie licht blazen?

Ja ja, ik heb een spook cx, ha ha, maar ik wil dit spookje weer weg en dat alles weer netjes functioneert. Ben ook tevens weer van plan, na dit, de airco weer nieuw leven in te blazen, mits enig zins betaalbaar uiteraard, heb ook nog een schuifdak very good

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 november 2018 12:51 PM
  [ # 4 ]

Over het sturen: op welke manier is het vermoeiend?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 19 november 2018 12:54 PM
  [ # 5 ]

Indrukken van de airco knop betekent bij een CX de airco uitschakelen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2018 12:58 PM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Over het sturen: op welke manier is het vermoeiend?

Als de middenstand van het Diravi-systeem niet goed afgesteld staat kan het sturen inderdaad vermoeiend zijn.
Het systeem wil de auto dan altijd iets naar links of rechts sturen, wat je zelf weer moet compenseren.

Maar als het echt goed is afgesteld, wil je gewoon geen ander systeem meer. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 november 2018 12:59 PM
  [ # 7 ]

Kijk even naar de stand van de achterwielen. Als je een versleten draagarmlager hebt is het niet fijn rijden. Zeer vermoeiend.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 november 2018 01:01 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:
jantje1948 schreef:

Over het sturen: op welke manier is het vermoeiend?

Als de middenstand van het Diravi-systeem niet goed afgesteld staat kan het sturen inderdaad vermoeiend zijn.
Het systeem wil de auto dan altijd iets naar links of rechts sturen, wat je zelf weer moet compenseren.

Maar als het echt goed is afgesteld, wil je gewoon geen ander systeem meer. Wink

Dat zou mijn eventuele antwoord zijn geweest….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 november 2018 01:04 PM
  [ # 9 ]

Dat klopt wel maar de vraag is waarom het niet goed afgesteld staat. Mijn ervaring is dat dit een oorzaak heeft in de vorm van slijtage.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 november 2018 01:27 PM
  [ # 10 ]

Valt vaak wel mee. Je kunt controleren of er geen speling op de wielophanging is en of de achterwielen geen x-benen hebben. Als dat ok is, gewoon de middenstand afstellen. Zit zo’n beetje onder de centrifugaalregelaar.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 november 2018 02:24 PM
  [ # 11 ]

Om te testen of een CX (andere hydrologische auto’s ook) goede ADAL (achter draagarm lagers) heeft in de hoogtste stand zetten. Ga paar meter achter de auto staan en kijk naar de banden/draagarmen als deze recht zijn |-| is dat goed, als je dit ziet /-\ is het fout, dan de ADAL vervangen

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 november 2018 02:26 PM
  [ # 12 ]
cxj schreef:

Dat klopt wel maar de vraag is waarom het niet goed afgesteld staat. Mijn ervaring is dat dit een oorzaak heeft in de vorm van slijtage.

eens. Eerst voortrein etc controleren voor je de boel gaat verstellen. Anders loop je kans binnen 10.000 km een paar banden kaal te rijden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 19 november 2018 02:33 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:

Over het sturen: op welke manier is het vermoeiend?


vermoeiend in die zin dat hij overgevoelig stuurt, lijkt alsof hij net zo licht stuurt als bij langzaam rijden, vandaar dat ik dacht dat de snelheidsafhankelijke kapot/niet goed werkt.
Lijkt me super als iemand hier die de cx wel goed kent(ik dus niet) , met mijn wagen wil rijden als kenner, dan hoor ik wel hoe het er voor staat(goed of iets afstellen/repareren)

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 19 november 2018 02:35 PM
  [ # 14 ]
andre.smulders schreef:

Indrukken van de airco knop betekent bij een CX de airco uitschakelen.

Ha ha, dat meen je niet? In gedrukt is hij uit en niet ingedrukt aan ? (mijn logica gaat nu met mij op hol, ha ha)
Dus recirculeer ingedrukt is dan ook uit, en niet ingedrukt aan? Dat verklaard dan wel het spookje(aanjagerbediening die alleen werkt met recirculeer knop ingedrukt)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2018 02:36 PM
  [ # 15 ]
stienstra schreef:

vermoeiend in die zin dat hij overgevoelig stuurt, lijkt alsof hij net zo licht stuurt als bij langzaam rijden, vandaar dat ik dacht dat de snelheidsafhankelijke kapot/niet goed werkt.

Dan doet de centrifugaalregelaar zijn werk niet.

Of is het na het goed plaatsen van de splitter niet meer aanwezig?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook