1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
nieuwe 1.6 THP bestuurder
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 20 december 2018 01:44 PM

Gelijk maar ff voorstellen hier.Ik kom van de veleuwe en forum naam is LD en leeftijd is niet zo belangrijk toch,is ook maar een getal%-P.
Na een 4 tal mini’s in div. uitvoering en een BMW 1 serie nu overgestapt in een DS3 1.6 THP sport chic bj 2011 en dealer onderhouden Smile is een org.Nederlandse auto met 105.000 km

Vind het een mooi sportief karretje met een eigenwijs blok,of wel een auto met karaker.Rij al jaren op Ducati’s en ben wel wat gewend;-P
Na wat leeswerk hier op forum lees je best wel spookverhalen over dit type,niet dat het me ongerust steld maar geeft wel stof tot opletten met bepaalde ding.
Eigelijk is het net zoals bij veel auto’s/motoren gewoon op tijd onderhoud ,alleen deze heeft net ff wat meer aandacht nodig.

Rij er nu een paar maanden mee en bevalt me prima,alleen heel soms is die ff wat vermogen kwijt.Dit is na wat we kunnen vinden de uitlaat sensor.

Deze word nu weggeprogrammerd en gelijk maar ff een chiptunning laten doen,altijd mooi om een paar extra paardjes erbij te hebben toch.Moest teslotte toch aan de computer dus dan gelijk maar ff doorpakken Mr. Green
Zal me ff melden als die terug is.

Profiel  
 
FastFred
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1677
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 december 2018 02:58 PM
  [ # 1 ]

Welkom!

- Op tijd olie wisselen, liever te vroeg dan te laat. En de aanbevolen olie gebruiken. Zijn ze erg gevoelig voor.
- Als ie inhoud dan kan dat ook koolaanslag zijn, een olieflush en de cilinderkop en inlaat laten reinigen is geen overbodige luxe. Is aan te raden om dit om het jaar te doen, sommigen doen het zelfs bij iedere onderhoudsbeurt.
- Het nieuwe rijden is funest voor deze motoren, als de motor lekker op temperatuur is mag ie best op z’n staart getrapt worden.
- Misschien ook de EGR-klep laten afdoppen en wegprogrammeren, dat scheelt al een boel vervuiling in de inlaat.

Veel plezier van je DS3!

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 20 december 2018 03:33 PM
  [ # 2 ]

Dank je,het is een benzine en die heeft volgens mij geen ERG klep.is alleen bij diesel.
Olie / benzine/bougie/bobine is me bekent.En dat eerst op temp.laten komen is zo wie zo wat ik doe bij al me auto’s en motoren.
Race met Supermotard op circuit en draai dat ding ook altijd ff warm voor ik de baan op ga,dan uitzetten zodat die nog ff kan nagloeien ze maar.very good

Profiel  
 
FastFred
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1677
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 december 2018 04:13 PM
  [ # 3 ]

Benzinemotoren hebben ook een EGR klep, de 1.6THP, maar ook mijn ongeblazen 2-liter van 14 jaar oud heeft er 1.


Oh, nog een punt om op te letten bij de 1.6 THP, speling op de distributieketting!

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2461
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 december 2018 07:27 PM
  [ # 4 ]

LD, aan de onderstaande uiteenzetting van Citrophile heb je misschien ook iets:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232717/

Mocht je dat verhaal te lang of te technisch vinden, dan staat meteen daarna een samenvatting.

Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 20 december 2018 07:52 PM
  [ # 5 ]

Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning

Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 20 december 2018 07:56 PM
  [ # 6 ]

Verhaal over EGR volgt nog ff, dacht dat die niet in mij DS3 benzine zat. Ga er ff achteraan bij tunner of die uitstaat en anders moet die hem maar ff uitzetten

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39892
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 20 december 2018 08:50 PM
  [ # 7 ]
LD schreef:

Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning

En nou maar even hopen dat de jouwe wel heel blijft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Vyper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-04-2017

Gepost: 22 december 2018 02:35 PM
  [ # 8 ]
LD schreef:

Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning

Waar heb je hem laten chippen? Heb je een uitdraai van de rollerbank?

Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 22 december 2018 03:14 PM
  [ # 9 ]

Ik heb geen rollerbank test gedaan maar er zit wel een uitdraai bij, zal wel standaard bij stage kit horen.
Hij is van 156 naar 210pk gegaan en heeft 386 nm volgens papier.
Ik vind het echt een super verbetering:coolhmm:.
Van de week gaat die nog ff terug want zoals besproken de EGR klep waarvan ik niet wist dat die erin zat word nog ff kosteloos uitgezet.
Bedrijf heet Track-Motion in Apeldoorn. Kan hem iedereen aanraden.

Profiel  
 
Vyper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-04-2017

Gepost: 22 december 2018 05:55 PM
  [ # 10 ]

Wow! Dat is een behoorlijk heftige chip. Je hebt nu het vermogen van de performance en zelfs meer NM haha. Hopelijk trekken je auto onderdelen dat.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 22 december 2018 08:04 PM
  [ # 11 ]

Heb je al een abonnement bij de bandenboer…? cheese

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 24 december 2018 09:31 AM
  [ # 12 ]

Het is altijd al de vraag hoelang zo’n THP blijft functioneren zonder grote problemen; want dat het een keer mis gaat is vrij zeker helaas.
Ik weet niet of het oprekken van het vermogen een goede beslissing is; dat zal de tijd leren.
Bezuinig niet op onderhoud en laat elke 15k de olie vervangen en bij voorkeur het blok spoelen.

Ik zeg het vaak: als het blok doet wat hij moet doen, is het een superding!

Veel succes, geluk en vooral plezier er van!

Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 24 december 2018 11:42 AM
  [ # 13 ]

Dat oprekken van vermogen is niet gedaan voor dat ik het nodig heb maar ding stond toch al aan de computer ivm met uitzetten sensor uitlaat en eigenlijk ook de EGR klep.
Mooie van de update die die nu heeft is dat die 10x beter loopt en blok blijft mooi schoon.
En ja het is best prettig dat als je ff wat paartjes nodig hebt ze ook gelijk beschikbaar zijn.
Alles valt en staat met hoe je er mee omgaat,netjes warm rijden en ook ff de tijd geven om weer af te koelen als je stukje gaat trappen.
Onderhoud spreekt voor zich maar ook dat geld voor alle motoren en auto’s, alleen de ene heeft net ff wat meer aandacht nodig dan de ander:-)

Bij motorfietsen doen ze eigenlijk ook het zelfde he door een power commander te plaatsen ivm betere afstelling en bruikbaar vermogen.

Zolang je zorgt dat alles binnen de perken blijft is er niks aan de hand:-)

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 24 december 2018 12:10 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
LD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-12-2018

Gepost: 24 december 2018 01:39 PM
  [ # 15 ]

Dat verhaal heb ik zeker gelezen ,ook het verhaal over downsize motor.zo wie zo beide mooi uitleg over THP blok en veel info.
Enige wat ik nog wil doen om hem zo hufterproef mogelijk te maken is carterontluchting(inlaat) afdoppen en een carbon cleaning cilinderkop.

Voor de carter ontluchting zit ik nog ff te bedenken of ik hem daadwerkelijk afdop of dat ik er een soort filter op maak.
Heb namelijk nog geen idee wat die daadwerkelijk aan olie via die ontluchting terug gooit of dat het alleen dampen zijn.
Misschien moet ik de slang verlengen en hem in een opvang bakje maken om te zien wat er uitkomt.

Er zit ook nog een 2e ontluchting op dus denk dat druk opbouw in blok wel mee zal vallen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook