Remmen blijven hangen Citroen Nemo
stefan-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 06 januari 2019 09:30 PM

Hallo Allemaal,

Ik ben hier voor het eerst dus hoop dat ik het goed plaats.

IK heb een citroen nemo 1.4hdi uit 2008, c.a. een half jaar geleden bleef mijn rechter voorrem hangen. Toen de klauw vervangen en daarna geen problemen meer gehad. Enige tijd later linker kant hetzelfde probleem ook de klauw vervangen en geen problemen meer gehad.

Vandaag bleef de rechter kant weer hangen. Is er iemand een idee heeft waar ik het in zoeken moet? De klauw houders heb ik niet vervangen. De geleide bussen zagen er ook nog goed uit en alles bewoon gewoon goed, maar wellicht kan hier het probleem liggen de vlakke kantjes horen aan de geleider pennen te zitten? Vloeistoffen+blokken zijn beide keren vervangen.

Gr
Stefan

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 06 januari 2019 09:51 PM
  [ # 1 ]

Zitten de remblokken niet te vast in de anti-rammelplaatjes?? Enige juiste oplossing daarvoor is de rembeugel eraf halen en het contactvlak onder de anti-rammelplaatjes reinigen met schuurpapier tot alle roest weg is en daarna invetten met kopervet of keramisch vet en dan nieuwe anti-rammelplaatjes (of propere plaatjes) monteren!!
Dus niet de remblokken tegen een slijpsteen houden zodat ze “kleiner” worden…

Als je 100% zeker bent dat de remblokken los genoeg zitten, dan is er iets mis met de geleidepennen!
De platte kanten van de geleidepennen horen ook plat te zitten.
Als je de desbetreffende remzuiger terug duwt, dan moet je de remklauw heen en weer kunnen bewegen tot tegen de remblokken als alles nog gemonteerd is uiteraard! Lukt dat?
Als dat niet lukt, dan is één van die geleidepennen niet meer recht!!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 07 januari 2019 12:09 AM
  [ # 2 ]

wat wel eens voorkomt is dat de remslangen intern opzwellen en gaan dichtzitten. vloeistof ondeer hoge druk (remmen) passert wel , maar terugloop is verstoord, dus blijven hangen.

Profiel  
 
stefan-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 07 januari 2019 10:41 AM
  [ # 3 ]
Groove schreef:

Zitten de remblokken niet te vast in de anti-rammelplaatjes?? Enige juiste oplossing daarvoor is de rembeugel eraf halen en het contactvlak onder de anti-rammelplaatjes reinigen met schuurpapier tot alle roest weg is en daarna invetten met kopervet of keramisch vet en dan nieuwe anti-rammelplaatjes (of propere plaatjes) monteren!!
Dus niet de remblokken tegen een slijpsteen houden zodat ze “kleiner” worden…

Als je 100% zeker bent dat de remblokken los genoeg zitten, dan is er iets mis met de geleidepennen!
De platte kanten van de geleidepennen horen ook plat te zitten.
Als je de desbetreffende remzuiger terug duwt, dan moet je de remklauw heen en weer kunnen bewegen tot tegen de remblokken als alles nog gemonteerd is uiteraard! Lukt dat?
Als dat niet lukt, dan is één van die geleidepennen niet meer recht!!

Bedankt, zojuist alles schoon gemaakt en opnieuw in het kopervet gezet. De anti rammel plaatjes en het deel waar de plaatjes op de houder zitten waren inderdaad wat roestig.

De pennen waren overigens kaars recht.

Nu maar kijken of het probleem verholpen is.

Profiel  
 
stefan-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 07 januari 2019 10:41 AM
  [ # 4 ]
j.witkop schreef:

wat wel eens voorkomt is dat de remslangen intern opzwellen en gaan dichtzitten. vloeistof ondeer hoge druk (remmen) passert wel , maar terugloop is verstoord, dus blijven hangen.

Ik neem aan dat je hiermee de rubberen slangen bedoeld die vanaf de koperen remleidingen komen?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 07 januari 2019 10:45 AM
  [ # 5 ]

ja, die in de remzadels zitten. Als je de rem intrapt en je kun je band daarna niet draaien en na bijv 10 minuten wel is de kans groot dat zij de oorzaak zijn.

Profiel  
 
stefan-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 07 januari 2019 10:52 AM
  [ # 6 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]

Oke gaan we dat vanavond nog even controleren.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 07 januari 2019 06:38 PM
  [ # 7 ]

De geleidepennen zijn behoorlijk dik, maar kunnen wel degelijk heel lichtjes krom zijn…

Dit kun je gewoon testen door het wiel eraf te halen en met een platte schroevendraaier de remzuiger terug te duwen, als je dan de remklauw kunt weg en weer bewegen zou alles moeten OK zijn Wink (heb nog nooit een remklauw moeten vervangen van een Nemo, zelfs niet na 230.000 km) Het kan natuurlijk altijd, maar dan zou de stofhoes van de remzuiger wss wel beschadigd moeten geweest zijn!?

Profiel  
 
stefan-s
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2019

Gepost: 07 januari 2019 09:01 PM
  [ # 8 ]

De eerste keer was inderdaad de hoes gescheurd en verwachte dat dat het probleem was, maar daarna liep hij ook vast aan de ander kant dus ook daar toen de klauw vervangen.

Ik denk eigenlijk dat ik toen ik de eerste keer de klauw verving dat ik geen/te weinig vet op de rammelplatjes ben vergeten te doen. Vanochtend heb ik alles schoon gemaakt en in elkaar gezet, de zuiger helemaal terug gedrukt en alles weer gemonteerd, daarna de klauw zover weggedrukt dat de remblok tegen de klauw kwam bij het loslaten veerde hij uit zichzelf weer terug. Lijkt mij dus dat er geen probleem in de pennen zit. Heb de pennen ook even in de draaibank gezet om te kijken of ze recht waren het zwenken was minimaal.

Hopen dat het nu opgelost is, want als je onderweg bent en je remmen gaan vast zitten heuvel op is niet echt prettig Very Happy

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook