Forse toename in verbruikcijfers
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 10 januari 2019 09:19 AM

Sinds ongeveer een week of drie heeft mijn DS5 Hybrid een forse toename in verbruik.
Daar waar ik jarenlang zo’n 1:16 heb gereden (zelf bijgehouden per tankbeurt), zie ik nu binnen drie tankbeurten een daling van 1:14 naar 1:12 naar 1:10.
Na een tankbeurt staat de geschatte afstand op een volle tank niet meer op 1020 maar op 660. Als ik een beetje het pedaal indruk raak ik bij het realtime verbruik al dubbele cijfers aan (10-20 L/100km), terwijl het daarvoor nauwelijks boven de 10 uitkwam behalve als ik stevig doorreed.

Volgende week krijgt de auto een onderhoudsbeurt. Maar heeft iemand zo een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2019 10:09 AM
  [ # 1 ]

Diesel filter op tijd vervangen ?

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 10 januari 2019 11:26 AM
  [ # 2 ]

Kan zijn dat dat het is, is zo’n 25.000 km tijdens de laatste beurt (hoop ik) vervangen.

Profiel  
 
graddus
> 14000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14842
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 10 januari 2019 01:22 PM
  [ # 3 ]

Ik vind die 1 op 16 ook nog best fors eigenlijk. Mijn ouwe C5 deed het beter en ook de huidige 308SW met 2.0HDi en een zestraps automaat is zuiniger. Waar is al die elektrische ondersteuning dan goed voor vraag ik me af?

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 10 januari 2019 01:29 PM
  [ # 4 ]

Ja valt mij ook enorm tegen helaas, maar blijkt in de praktijk toch wel een gangbaar verbruik voor deze modellen (1:16).
Maar nu naar 1:10 is wel heel erg slecht ja.

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7089
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Image
Gepost: 10 januari 2019 01:47 PM
  [ # 5 ]

Is er iets veranderd in je gebruik de afgelopen tijd? Of ben je er mee naar winterse oorden gereden?

Dat een Hybrid4 niet minder verbruikt ten opzichte van een ‘normale’ HDi met 163 pk vind ik niet gek. Je sleurt ook 130 kilo meer aan accu en elektrische achteras mee. Ook is het zo dat de winst van het hybridesysteem ten opzichte van een conventionele diesel niet bij alle soorten gebruik merkbaar is. Bij stop/startverkeer kun je meer remenergie genereren en heb je meer aan het koppel van de elektromotor. Op snelwegtempo is het effect van de elektrische achteras al te verwaarlozen en zit je dus met een boel extra gewicht.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) Cactus
- Dyane 6
- Xantia 1.8 16v
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 10 januari 2019 04:13 PM
  [ # 6 ]

Ehhh, dat zijn heel hoge verbruikcijfers.
Ik houdt wel van een rondje doortrappen met de DS5 Hybrid 4. En echt ik heb nooit slechter gescoord dan 1:19, meestal beter dan 1:20.
“Mijn” DS5 vorige week ingeleverd met iets meer dan 200.000 km op de klok in 4 jaar tijd.
Zou iets eenvoudigs kunnen zijn wat niets met de motor te maken heeft. Zoals een hangende handrem op 1 of beide achterwielen. Tijd om naar de dealer te gaan

Opa zei altijd "80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan"

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 10 januari 2019 08:04 PM
  [ # 7 ]

Wat wellicht is gebeurd is dat de achterbanden inclusief remblokken vervangen zijn. De remblokken waren blijkbaar op toen ik de banden liet vervangen. Misschien dat dan daar iets mee aan de hand is?

Volgende week staat er een afspraak bij de garage voor een beurt, ben nu aan het twijfelen of ik niet eerst nog terug zou moeten naar die bandenboer.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1810
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 januari 2019 10:16 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat je dan wel een link hebt: Je hybride aandrijving zit op de achterwielen, en als je daar ondeskundig iets loshaalt of een draadje raakt of zo dan werkt je hybride systeem niet meer naar behoren, dat dan je verbruik de hoogte ingaat lijkt me een mogelijk gevolg. Als je remblokken vastzitten of aanlopen dan wordt dat al snel erg heet, dat ruik je wel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 13 januari 2019 07:04 PM
  [ # 9 ]

Wat ik wel apart vind is dan dat de te verwachten rijafstand na elke volle tankbeurt ook gestaag gedaald is van 1020 naar 880 tot nu al twee keer 660. Ligt dat dan in de lijn der verwachting?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1810
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 januari 2019 10:53 PM
  [ # 10 ]

Ja, die rijafstand wordt berekend aan de hand van het “laatste” gemiddelde verbruik, meer verbruik, daalt dus en ijlt na. Je computer meet het verbruik aan de hand van wat er ingespoten wordt en berekend dan de gemiddelde afstand. Nu al 2 keer 660 km, dat wil zus zeggen je mist 30-40% .... Ik zou eens naar een goede dealer gaan en er een Citroen diagnose apparaat aanhangen en de status van de Hybrid drive laten nakijken. Ik denk niet dat de remmen blijven hangen, want dan genereer je echt veel warmte en dat merk je wel bij zo’n extra energie verbruik.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 14 januari 2019 08:30 AM
  [ # 11 ]

Alsof de duvel ermee speelt, vanmorgen hoorde ik opeens ergens zacht vanaf linksachter een hoog piepen/schurend geluid onder het rijden. De radio helemaal uit en het raampje open en toen was het beter hoorbaar. Piepen werd hoger als ik harder reed en ging weg als ik remde.
Bij aankomst op het werk even bij het linkerachterwiel geroken en toen rook ik toch wel iets ja.
Daar zit iets dus niet helemaal ok. Ik heb al contact gehad met de bandengarage en maak straks een afspraak om langs te komen voor een check (en oplossing).

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 14 januari 2019 11:10 AM
  [ # 12 ]

Morgenmiddag eind van de dag worden de remblokken gecheckt. Zijn dus nog wel 160 km te gaan voor die tijd, hopelijk gaat dat nog goed.

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 15 januari 2019 07:28 PM
  [ # 13 ]

Vandaag bij de garage geweest waar de achterbanden en remblokken vervangen zijn. Het “schurende” geluid is normaal zeggen ze. Er zit geen weerstand op het wiel als het loshangt en ze er aan draaien, dus dat kan niet de reden zijn van het verhoogde verbruik.
Het ligt niet aan hun reparatie wordt er gezegd.

Vrijdag moet de DS5 naar de citroen garage en daar geef ik het daar ook aan, ben benieuwd hoe zij er over denken!

Profiel  
 
SteefR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-03-2018

- DS 5 Hybrid4 Business Executive 230 PK
Gepost: 09 februari 2019 10:17 PM
  [ # 14 ]

En? Wat was het nou?

DS5 Hybrid4 230 pk (na chiptune) blanc nacré tri couche métallisée Smile

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 09 februari 2019 10:41 PM
  [ # 15 ]

Helaas nog steeds enorm verbruik (1:10-1:11). Ik snap er niets van. De garage heeft niets vreemds gevonden, behalve een foutmelding/storing mbt een veel eerder probleem, de hybride aandrijving die het niet meer deed.
Dat is opgelost!! Smile Er was een vacuumpomp die kapot was. Na vervanging (450 euro all in puur voor deze ingreep) werk het hybride systeem bij start/stop, lage snelheden en ZEV stand weer. Zie andere post van me.

Helaas mbt verbruik heeft het verrekte weinig opgeleverd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook