2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lambda storingen Xsara Picasso 1.6 81kw. 2006
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 19 januari 2019 05:07 PM
  [ # 16 ]

Carbon cleaning daar word tie schoon van

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
rhw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 04-08-2018

Gepost: 20 januari 2019 10:00 PM
  [ # 17 ]

contacten van de lambasensoren had ik al eerder ingespoten.
ik heb zelf de auto uitgelezen en op het ogenblik heb ik code p0140.
bij de garage een co meting laten doen vanwege eventuele defecte kathalysator. geen afwijkende waarde.
volgende maand zal ik er een paar nieuwe bougies inzetten.
zal het wel een keer vinden.
rijdt op het ogenblik met nieuwe koppeling en op noodloop zeer goed.

 

Profiel  
 
C.W.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-2017

Gepost: 26 januari 2019 01:57 PM
  [ # 18 ]

De Picasso (2005) ging gisteravond weer in de fout. Dinsdag is de computer uitgelezen. De volgende codes: P1161 , P1631 ECU defect en P2101 regeling elektromotor gasklep coherentie.  Vandaag weer uit laten lezen met als resultaat: storing gaspedaal. Disdag gaat hij voor een grote beurt. Ik hoop dat dat niet voor niets blijkt te zijn.

Profiel  
 
C.W.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-2017

Gepost: 20 februari 2019 01:57 PM
  [ # 19 ]

Mijn xsara picasso op aanraden van de ANWB na laten kijken bij Wout Bouman in Wijk en Aalburg. Toen ik hem ‘s morgens bracht ging hij in Zwijndrecht al tweemaal in de fout. Gestopt, contact uit, weer gestart en 200 meter verder weer hetzelfde verhaal. Daarna zonder verdere storingen via prov. weg naar WenA. Zij hebben er enkele dagen woon-werk verkeer mee gedaan. Geen storing ! Grrr. Toen stekker gasklephuis bewogen: “gelijk weer in storing !” Nieuwe stekker gemonteerd. Tijdens rit naar huis via rijksweg geen storing. En gisteren in het dorp weer “Motormanagement” en in “noodloop”. Na parkeren weer normaal, maar lampje blijft branden. Nu advies: “nieuw gasklephuis”, maar dat is ook een duur ding!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 februari 2019 02:29 PM
  [ # 20 ]

Voor een paar tientjes op de diverse auto-onderdelensites te vinden.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 21 februari 2019 09:36 AM
  [ # 21 ]

Er vanuit gaande dat het inderdaad dat gasklephuis (gkh) is, het volgende.
Het kan natuurlijk heel goed een rotte stekker zijn. Contactspray is dan je eerste optie. Dat werkte niet en vervangen van de stekker ook niet.

In het gkh zit een verstelbare weerstand (potmeter) die mechanisch verbonden is met de de gasklep. De stand van de gasklep (hoekverdraaing) levert dus een weerstandswaarde op die wordt gelezen door de ECU. Je gaspedaal is echter ook niets meer dan een potmeter en levert óók een weerstandswaarde op die gelezen wordt door de ECU. Beide waardes, én de output van een handvol sensors bepalen de motorloop. Als er nu een weerstandswaarde doorgegeven wordt die niet klopt volgens de ECU, dan gaat de motor in noodloop.

Het kan voorkomen bij auto op leeftijd dat de grafietbaan van de potmeter slijtage begint te vertonen. Het zijn immers sleepcontacten die over een koolstofbaantje glijden. Vervangen is in sommige gevallen lastig. In sommige typen gkh zit de potmeter vast in de gkh behuizing en kom je er niet bij. In andere modellen kan je ‘m openen (clips aan de zijkant) en reinigen/vervangen zonder gelijk het hele gkh te moeten vernieuwen.

Best haal je zo’n ding van de sloop en met wat mazzel rij je er weer jaren mee. Laat de motor na montage enige tijd stationair draaien zodat de ECU ‘m kan inleren.

zie hier: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2017/10/back-basics-verwarrende-foutcodes-en-overspannende-toestanden-10156459?vakmedianet-approve-cookies=1

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
C.W.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-2017

Gepost: 24 februari 2019 11:35 AM
  [ # 22 ]

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Dit was wat ik wilde weten! Heb inmiddels een gebruikte besteld bij een autodemontage bedrijf.  Hopelijk doet die het nog wel goed. We gaan het proberen. Kunnen we de rijksweg weer op. Eigenlijk is dat wel een beetje antiek zo’n sleepkontakt. Op mijn elektrische fiets (Aldi 2009 ! !) zit al een kontakloze gashandle ! ! (Een Hall sensor?) Nooit storing!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 24 februari 2019 03:08 PM
  [ # 23 ]

Een Hall-sensor is natuurlijk iets anders dan een sleepcontact, maar in principe zou het zelfde trucje óók met een Hall-sensor op te lossen zijn. Er zitten trouwens wel degelijk Hall-sensors in je auto. Denk aan de nokkenassensor. Hall-sensors zijn bij uitstek geschikt voor draaien delen icm hoge snelheden. Voordeel is dat ze geen mechanische verbinding behoeven met het te bemeten object (ahum). Enfin, in veel auto’s zit tóch een draaipotmeter aan het gkh. Soms als een losse sensor gemonteerd op de as van de gasklep, in andere gevallen volledig geïntegreerd in het gkh. Antiek? Tja, dat zeggen ze ook over m’n schoonmoeder… bleh
Vergeet het inleren bij stationair niet. 5 minuten laten draaien is genoeg. Daarna mag je de rijksweg weer onveilig maken.
Succes!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
C.W.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-2017

Gepost: 24 februari 2019 10:23 PM
  [ # 24 ]

Ben zeer tevreden met de geboden hulp! Nogmaals bedankt. Die (scheeps)diesels waar ik een groot deelvan mijn mee gewerkt heb (van 1953 tot 1998) waren niet zo ingewikkeld. Dat is tegenwoordig ook allemaal elektronisch gecontroleerd. Ik vaar nu met een elektrische boot. En ook hier af en toe een onverklaarbare storing ! ! !

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook