Speling op het voorwiel
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 05:29 PM

Wat is wijsheid. Ik heb speling op het linker voorwiel van mijn GSA. Ik heb reserve, een complete as van een GS met de fuseehuis liggen. Het in zijn geheel vervangen? Is een as van een GS even lang als die van een GSA? Of kan ik mijn huidige as op de fuseehuis monteren die van een GS is? Ik heb de vertanding geteld van de GS as en dat is 23.

p.s. Het zijn niet de draagarmen.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 06:03 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen wiellager vervangen, aannemende dat daar de speling zit. Daarvoor heb je een pers nodig, verder niet vreselijk ingewikkeld als je maar de regel in acht neemt dat je nooit het loopvlak van het lager belast met persen of erop slaan.

Fusee kogel ok? Assen GS en GSA zijn even lang. Op de eerste 4 modeljaren is de wielnaaf met 22 spiebanen gebruikt, daarna tot het einde 25. Het lijkt er dus op dat je het eerste model aandrijfas hebt, nog eens opnieuw tellen dus. Je kunt dat in zijn geheel overzetten, maar dan heb je een oud lager met oud vet. Als je pech hebt ben je over een jaar weer aan de beurt. Haal eerst de as van de fusee en bekijk het vet.

Begin 81 is overigens ook het wiellager gewijzigd, dus als je het overzet krijg je links en rechts een ander wiellager en een andere wielnaaf/aandrijfas.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 06:05 PM
  [ # 2 ]

P.S. controleer ook even de staat van alle kogelhoesjes en vervang deze desnoods of doe er een lik vers vet in.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 06:21 PM
  [ # 3 ]

Zal inderdaad 22 geweest zijn, was lastig tellen met al dat vet. Kort geleden zijn de draagarmen vervangen + fusee kogels + de stuurstang + de aandrijfas hoezen. Ik dacht klaar te zijn, helaas dus niet. Van de oude as was is het vet in goede staat. Daarvan ga ik uit voorzorg het vet vernieuwen en de aandrijfas hoezen vervangen. Dan gaat deze GS as maar tijdelijk gebruikt worden. Ik heb de auto nodig om naar mijn werk te rijden. Ik breng de GSA as dan naar een garage dan kan die het lager vervangen.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 07:55 PM
  [ # 4 ]

Met controle van het vet bedoelde ik eigenlijk het vet van het wiellager, maar goed hij zit er maar even op…

Wat me verder niet helemaal duidelijk is, is de homokiniet nu van de as geweest? Zoja dan moet je deze wel terugplaatsen met een nieuwe borgveer, de oude springt n.l. in principe kapot, en dan is daarna de borging niet meer gegarandeerd, en je wil toch niet dat de as weer uit de homokiniet schiet…

Wat betreft het lager, heb je het juiste lager, d.w.z. GSA vanaf april 81? Anders pas straks je wielflens niet….

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 januari 2019 08:02 PM
  [ # 5 ]

Een wiellager ga je eerder horen dan dat er speling op komt.
Wiellager vervangen heb je geen pers voor nodig, wel het speciaal gereedschap om de ringmoer met 2 uitsparingen los en vast te maken. En belangrijker, dat is echt een dingetje wat je vaker gedaan moet hebben.
Speling op de voor fusee komt erg vaak door speling op de fusee kogels ( zeker de onderste) en die zijn zo simpel te vervangen.

Dus: eerst kijken wat het probleem is en dan pas gaan repareren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 08:16 PM
  [ # 6 ]

Ik zou ook eerder denken aan speling op een fuseekogel, daarom stelde ik ook al die vraag…

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 08:23 PM
  [ # 7 ]

Graag wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen. Het zijn niet de fuseekogels die zijn voor de 2e keer sinds ik de auto heb vervangen. Ik weet inmiddels uit ervaring wat speling op fuseekogels zijn. Dat is nu niet het geval. De speling zit letterlijk in het midden van het wiel. Als ik de as compleet met fuseehuis heb vervangen. Kan ik op mijn gemak kijken wat er met de oude aan de hand is. Ik heb het flauwe vermoeden dat de homokiniet en lager beide kapot zijn.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 08:27 PM
  [ # 8 ]

Van een defecte homokiniet krijg je geen speling op de fusee…, alleen geknak in de bochten. Ik zie nu dat de moer op de GS as zit, tenminste dat begrijp ik nu uit het verhaal. Ik denk dat je beter de kroonmoer tijdelijk even over kunt zitten, geeft mij toch een veiliger gevoel. Zat deze trouwens wel goed vast op je auto, de kop van de homkineet sluit het lager op, en als dit niet goed vast zit valt in feite het lager uit elkaar.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 08:37 PM
  [ # 9 ]

Dat (harde) geknak in bochten is exact wat er gebeurde. Vandaar dat ik op onderzoek was gegaan. Toen kwam ik er ook achter dat er speling op het wiel zat. Het zou kunnen zijn dat de kroonmoer los is gaan zitten. Ik ga toch het hele zaakje vervangen. Is een homokiniet makkelijk te vervangen of is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 08:52 PM
  [ # 10 ]

Als een homkineet kapot is vervang je in principe de hele aandrijfas.

Maar wat heb je nu eigenlijk van de auto gehaald? As met fusee?

Heb je wel eens een aandrijafas losgehaald en vastgezet?

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 09:02 PM
  [ # 11 ]

Ik heb nog niets van de auto gehaald. Vandaar de vraag van advies. Zoals ik al eerder aangaf ga ik het tijdelijk vervangen voor een complete as van een GS. De oude wordt dan of gereviseerd of ik ga een andere complete kopen. Ik heb de assen al vaker los gehad om de ashoezen te vervangen.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 januari 2019 09:07 PM
  [ # 12 ]

Ok, duidelijk dan weet je ook hoe je ze goed moet vastzetten.

Bij de vereniging zijn de juiste aandrijfassen te krijgen. Ik zou na afloop de oude kroonmoer bewaren, altijd handig om achter de hand te hebben.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 januari 2019 10:45 AM
  [ # 13 ]

Nogmaals ( GS 1970 zegt het ook al): Trek na een paar honderd km de 6 moeren waarmee de aandrijfas aan de bak vast zit nog een keer na!!
Je zal niet de eerste zijn waar die moeren na een tijdje los lopen en je een enorme schade krijgt. ( Heb dat zelf 1,5 jr geleden nog met mijn Birotor gehad, hoewel de constructie daar totaal anders is)

En even voor de terminologie ( wijsneus modus aan)

Kruiskoppeling: Vroeger zat er een enkele kruiskoppeling op, die gaf niet eenparig gedrag
Homokineet: Later zijn ze een zgn dubbele kruiskoppeling gaan plaatsen. Dat heet een homokineet. Dat zit op bv een 2cv uit bv 1970 en aan de wiel kant van een DS.
Kogelkoppeling: dat is de koppeling die aan de wielzijde bij de GS en bij alle moderne voorwiel aangedreven auto’s zit. Kogel koppeling wordt soms wel de homokineet genoemd, maar eigenlijk is dat een foute benaming.
Tripoide: Dat is het deel wat aan de bakzijde zit van een GS en alle moderne voorwiel aangedreven auto’s. Dit element zorgt ook voor de lengte verandering van de as bij in en uit veren.

Als we over een aandrijfas spreken, dan bedoelen we het hele element: kogelkoppeling en tripoide met het as deel er tussen.
Het deel waar je wiellager in zit, noemen wij de fusee.
( wijsneus modus uit)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook