C3 Aircross: Ervaringen / tips voor rijden met een automaat EAT6 ?
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 17 januari 2019 11:48 PM

Ik heb een Citroën C3 Aircross besteld, en deze wordt geleverd ergens halfweg maart.
Het is een Shine Puretech 110 S&S EAT6.

Ik heb een korte testrit kunnen doen maar dat was op een vlakke weg en dat ging heel goed.

Mijn vraag is vooral over ervaringen en tips over het rijden op berg- en heuvelachtige wegen ?
En ook tips voor het rijden met een lichte aanhangwagen ?

Mijn ervaring voor het rijden met een automaat is maar heel kort toen ik vorig jaar 5 dagen met een vervangwagen (Opel Mokka) heb gereden.

Vandaar mijn vraag.

Alvast hartelijk dank.

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 27 januari 2019 01:57 AM
  [ # 1 ]

Blijkbaar zijn er weinig mensen die een C3 Aircross met automaat hebben.
Ofwel hebben ze er ook nog geen ervaring mee ?

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 27 januari 2019 11:32 AM
  [ # 2 ]

Wat moet je er over zeggen; ik rij zelf een Peugeot met een EAT6. Is mijn eerste (echte) automaat. Vanaf de eerste minuut gaat het eigenlijk allemaal vanzelf, mits je in het begin je linker voet maar bewust bij de pedalen weghoudt. Anders kun je bij een eerste noodstop zomaar stevig in de gordels hangen omdat je dan met 2 voeten tegelijk op het rempedaal trapt.

En even de tijd nemen om aan het start/stop te wennen. Werkt perfect. De auto weet zelf wanneer het niet kan om de motor uit te schakelen (als het buiten te koud is (veelal onder 0), als het te heet is, als hij al te lang uit is geweest ..... ). Als je bij stilstand gewoon op de rem gaat staan schakelt de motor in 95% van de gevallen ook uit, als je de rem weer loslaat start deze direct en kun je gewoon wegrijden.

In het begin had ik er last van dat de wagen, nadat ik hem in zijn achteruit had gezet, nog even naar voren rolde. Waarschijnlijk was ik dan te ongeduldig.

En dan de wasstraat, dat is even wennen. Als je je rem loslaat begint de auto vaak direct met langzaam vooruit te rijden en dat moet je wel even onder controle krijgen. Je moet hem dus op het juiste moment in N zetten.
Tegenwoordig zet ik, voordat ik de wasstraat in rij, het start/stop systeem uit.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 27 januari 2019 07:43 PM
  [ # 3 ]

Dank U wel GSPallas

Wat bedoel je hiermee:

In het begin had ik er last van dat de wagen, nadat ik hem in zijn achteruit had gezet, nog even naar voren rolde. Waarschijnlijk was ik dan te ongeduldig.

Moet je dan eerst volledig tot stilstand komen vooraleer je in achteruit (R) schakelt ?
Is dit schadelijk voor de transmissie als je in achteruit schakelt terwijl je nog stilletjes vooruit rolt?

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 28 januari 2019 01:39 PM
  [ # 4 ]

Het grootste risico is dan dat je alsnog ergens tegenaan tikt; Ik heb er nu geen last meer van, misschien ook vanwege een update na een onderhoudsbeurt. De garage gaf destijds aan dat ik de wagen dan ‘te snel’ in de R zette; Maar ja, als je een paar keer moet steken dan wordt je vaak wat ongeduldig Wink

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 28 januari 2019 03:42 PM
  [ # 5 ]
Tjoeben schreef:

Ik heb een Citroën C3 Aircross besteld, en deze wordt geleverd ergens halfweg maart.
Het is een Shine Puretech 110 S&S EAT6.

Ow, das lang wachten. Staan er 16 in NL op voorraad. Zeker iets speciaals besteld?

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 28 januari 2019 08:16 PM
  [ # 6 ]

Ow, das lang wachten. Staan er 16 in NL op voorraad. Zeker iets speciaals besteld?

Het is een demonstratiewagen full option met een behoorlijke korting. Maar de garage moet deze eerst zelf 3 maanden bijhouden als demowagen.

Als we een wagen hadden besteld volgens onze eigen wensen dan hadden we net zo lang moeten wachten en kwamen we een stuk duurder uit, zelfs met minder opties.
Dan is de keuze snel gemaakt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook