Verbruik C4 Picasso 1.6 THP 165 S&S EAT6
DVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-2018

Gepost: 26 januari 2019 11:34 AM

In februari 2018 heb ik mijn nieuwe 1.6 THP 165 S&S EAT6 aangekocht. Het viel mij telkens op hoe vlug ik moest gaan tanken. Mijn gebruik (hoofdzakelijk zakelijk - niet sportief!) bestaat uit 40% autostrade, 40% gewestwegen en 20% Stad.
Volgens de info brochure is verbruik +/- 5,8L (gemengd) 7,5l. (Stad) en 4.9L. (buiten stad). Ik weet ook dat dit pure theorie is en hoger moet zijn. In de garage gaf men mij mee bij de aankoop dat het gemiddeld rond de 8,5L. kan zijn. Nu al vele maanden noteer ik telkens bij het tanken het aantal km. dat ik gereden heb, alsook aantal liters dat ik voltank (tot pomp afklikt, niet verder) Mijn wagen zelf geeft telkens een verbruik aan op dislay van +/- 8,7 -8.9 L. als gemiddeld verbruik. Wanneer ik dan zelf het verbruik bereken (het meest correcte)= aantal liters:aantal gedane km. x 100 kom ik aan een verbruik tussen 10,5 en 12 L. Een ferm stuk meer dus en bijgevolg veel te veel! Volgens mijn garage kunnen (of willen) ze me niet verder helpen en is mijn wagen nu nog 1 jaar in garantie. Klopt dat hoge verbruik, is er iets verkeerd aan mijn wagen??? Wat is jullie ervaring of oplossing? Alvast bedankt!

Profiel  
 
Willy Billy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-2018

Gepost: 26 januari 2019 01:10 PM
  [ # 1 ]

Voor de zuinigheid moet je geen Citroën kopen want het verbruik licht meestal veel hoger als de opgaven.
Heel jammer in deze tijd, het zou nu onderhand is echt beter moeten zijn zou je zeggen.
Ik heb met mijn C3 1.2 Turbo ook een verbruik van 1 op 12,5 tot 1 op 14.0 met wel altijd de airco aan.
Volgende maand staat er ook afspraak voor om het is te controleren maar daar verwacht ik niet veel van.

Citroën C3 1.2 Turbo 110 PK Shine S&S Pack Driver - Pack Relax - Pack Smile - Pack Visebilité

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 26 januari 2019 01:21 PM
  [ # 2 ]

What!? Is dat normaal voor de recente Troenen? Rij nu kleine 20.000km met een grote Mazda 6, ook 165pk, ook 6-traps automaat en de cruise altijd op standje “net niet geflitst”, bv. 133. Wisselend sportief optrekken in Sport-stand of relaxed kachelen met de stroom mee. Gemiddeld verbruik: 7.0 l per 100km volgens computer, 7,3 l/100 km echt. Met de zomerbanden eronder lag dat eerder op de 7.0 zelfs. De wintersloffen en steenkoud in de ASML-file op de N2 aansluiten de eerste kilometers helpen nu even niet Wink

Is die THP echt zo inefficiënt!?!?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 januari 2019 02:01 PM
  [ # 3 ]

Die Mazda is zeker die tweeliter benzine die ze hebben? Lijkt me een fijn motortje Wink.
De c4 Picasso van mijn grootouders is eentje met THP 156 en EGS-bak. Die auto rijdt eigenlijk altijd 1:12, wie er ook mee rijdt. Zuinig is ‘ie dus inderdaad niet, al zal hij ook best wat luchtweerstand hebben.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 januari 2019 03:20 PM
  [ # 4 ]

Als je op spritmonitor.de kijkt zie je verbruik van net onder de 7 en bijna 10 liter/100km voor een C4 Picasso met 8.4 als gemiddelde. Dat zijn voornamelijk Duitse rijders.
Ik zou eerst eens op onderzoek gaan waarom je metingen zoveel afwijken van het dashboard: Die dashboard meting kunnen er wel eens naast zitten maar 10% is veel. Heb je dit ook over langere tijd gemeten: 10 tankbeurten met opgetelde kilometers? Ik heb al eens gemerkt dat je per tankbeurt relatief grote verschillen hebt hoeveel er in een tank wil en het “afslaan” is geen maatstaf, dat is een veiligheidsvoorziening die zeer verschillend afgesteld zijn ( tenzij je altijd op dezelfde plek tankt).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-2018

Gepost: 26 januari 2019 05:25 PM
  [ # 5 ]
Citroensmgz schreef:

Als je op spritmonitor.de kijkt zie je verbruik van net onder de 7 en bijna 10 liter/100km voor een C4 Picasso met 8.4 als gemiddelde. Dat zijn voornamelijk Duitse rijders.
Ik zou eerst eens op onderzoek gaan waarom je metingen zoveel afwijken van het dashboard: Die dashboard meting kunnen er wel eens naast zitten maar 10% is veel. Heb je dit ook over langere tijd gemeten: 10 tankbeurten met opgetelde kilometers? Ik heb al eens gemerkt dat je per tankbeurt relatief grote verschillen hebt hoeveel er in een tank wil en het “afslaan” is geen maatstaf, dat is een veiligheidsvoorziening die zeer verschillend afgesteld zijn ( tenzij je altijd op dezelfde plek tankt).

Heb dat aan de verdeler ook medegedeeld dat het verbruik op dashboard weergegeven en werkelijk een zeer groot verschil geeft. In augustus terugreis Frankrijk naar Belgie, getankt op autostrade Frankrijk, en constant autostrade (+/- 130km./uur in Fr. en +/- 120 km./uur in B.) tot thuis, geen files een verbruik van 10 l.
Volgens zijn mening zou het aan mijn rijgedrag kunnen liggen. Rij nu al bijna 50 jaar met auto,niet (meer) sportief… Heb zelfs de indruk dat je met een automaat je automatisch ook rustiger rijdt.
Heb hem ook al gevraagd of het niet ergens aan de software kan liggen of het misschien ook sjoemelsoftware is die het verbruik zo ‘laag’ weergeeft.

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 januari 2019 06:35 PM
  [ # 6 ]

Na 50 jaar weet je zelf ook wel dat je rijstijl invloed heeft op het verbruik: 130 km/uur: Is dat vrijwel constant 130, of probeer je overal minstens 130 te rijden? Hoe snel je terug wilt naar de 130 als even terugzakt heeft ook invloed. Met je rijstijl kun je makkelijk 20% verschil maken. Je computer geeft 8.7-8.9 liter aan, je hebt dus blijkbaar niet de zuinigste rijstijl sorry dat ik dat zo zeg.
Als je uit “volgeladen” uit Frankrijk terugkomt dan verbaasd een verbruik van 10 liter me niet echt, men vergeet vaak dat “MPV’s” en “SUV’s” veel meer “frontaal oppervlakte” hebben dat een vrij lage personenwagen en doordat ze “relatief” kort zijn ook aerodynamisch minder gunstig zijn. Dat wordt in de “officiële verbruikscijfers” slim weggemoffeld…
Maar terug naar het verschil:  Hoe werkt je verbruiksmeter: Die gaat uit van wat er ingespoten MOET worden bij een bepaald vermogen/toerental combinatie en weet dan hoeveel brandstof er door de injectoren vloeit. Dat vergelijkt de computer met de afgelegde afstand, en middelt dat dan over de laatste 5 tot 10 seconden. Dat is het actuele verbruik, en als je dat optelt dan krijg je het gemiddelde verbruik. Dat is niet perfect, maar meer dan 5 % zitten ze er meestal niet naast. Als dat bij jou veel meer is dan zou je bijna denken dat er benzine “verdwijnt”. Als je injectoren “lekken” wordt er meer verbruikt als aangenomen, maar dat zou je moeten zien aan de waarden van de eerste lambda sensor ( die voor de katalysator ), maar dat moet het motormanagement meteen opvallen. ( Als je injectoren lekken of erg vervuilt zijn dan vernevelen ze niet goed, dat is funest voor het verbruik want dan verbrand de brandstof niet goed, maar dat moet de injectiecomputer opvallen).
Ik zou dus eens 3 maanden lang bijhouden wat je tankt en dan de vergelijking maken met de kilometers: na een tankbeurt of 5 is het verschil in hoe vol is vol tanken wel uitgemiddeld. Dan heb je ook goede gegevens om je verdeler nog eens na te vragen, en anders eens naar een andere verdeler?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 26 januari 2019 10:49 PM
  [ # 7 ]
Willy Billy schreef:

Voor de zuinigheid moet je geen Citroën kopen want het verbruik licht meestal veel hoger als de opgaven.
Heel jammer in deze tijd, het zou nu onderhand is echt beter moeten zijn zou je zeggen.
Ik heb met mijn C3 1.2 Turbo ook een verbruik van 1 op 12,5 tot 1 op 14.0 met wel altijd de airco aan.
Volgende maand staat er ook afspraak voor om het is te controleren maar daar verwacht ik niet veel van.

Dat is een erg hoog verbruik.

Heb ook een C3 1.2 turbo maar dan een aircross. Nu een gemiddeld verbruik van 1:17.5 over ruim 14000 km.
Rijd dagelijke korte stukken (2x 15 km.) Stukje snelweg verder stadsverkeer. Optrekken altijd volgas.

Tank wel de dure benzines zoals VPower.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 26 januari 2019 10:53 PM
  [ # 8 ]
DVH schreef:

In augustus terugreis Frankrijk naar Belgie, getankt op autostrade Frankrijk

E10 getankt natuurlijk.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
DVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-2018

Gepost: 27 januari 2019 08:56 AM
  [ # 9 ]
Berlingo2.0HDi schreef:
DVH schreef:

In augustus terugreis Frankrijk naar Belgie, getankt op autostrade Frankrijk

E10 getankt natuurlijk.

Ik tank zoals mij aangegeven altijd Euro95

Profiel  
 
Willy Billy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-2018

Gepost: 27 januari 2019 11:48 AM
  [ # 10 ]

in 2020 is er geen euro 95 meer te koop alleen nog maar E 10 dus ook Nederland gaat daar in mee.
Nu moet echt alles in een paar jaar de gas eruit benzine naar E 10 en weer belasting op diesel en benzine auto’s om elektrische auto te stimuleren.
Nee we draaien echt een beetje door.
De fabrieken kunnen nog steeds uitstoten wat ze willen en de burger is weer de klos.
Gooi die kolenmijnen dicht en snel en maak een vliegveld en windmolenparken in zee.

Citroën C3 1.2 Turbo 110 PK Shine S&S Pack Driver - Pack Relax - Pack Smile - Pack Visebilité

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook