Plotseling olie verbruik e-hdi.
johan79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 16-03-2012

Gepost: 27 januari 2019 02:16 PM

Ds3 met e-hdi motor verbruikte tot nu toe nauwelijks olie maar nu peilde ik de olie en was het olie peil lager dan verwacht.
auto heeft nog geen 90d km gelopen maar aan de buiten kant geen olie lekkage’s te vinden.
DE slang tussen de turbo en intercooler gedemonteerd en daar zat olie in.
Heeft er iemand ervaring met lekkende turbo’s of andere ideeën? Misschien carter ventilatie?

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 januari 2019 03:05 PM
  [ # 1 ]

Heb je ook gekeken rond de injectoren? Euro 5 motoren durven na x aantal jaren nog wel eens gaan lekken onder de nokkenaslagerdeksels…

Profiel  
 
johan79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 16-03-2012

Gepost: 27 januari 2019 04:15 PM
  [ # 2 ]

Groove, Je bedoeld bij het kleppen deksel? Ik heb nog niet verder gekeken maar zag wel dat er olie zat in de slang naar de intercooler en dat hoort daar niet.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 januari 2019 04:25 PM
  [ # 3 ]
johan79 schreef:

Ds3 met e-hdi motor verbruikte tot nu toe nauwelijks olie maar nu peilde ik de olie en was het olie peil lager dan verwacht.
auto heeft nog geen 90d km gelopen maar aan de buiten kant geen olie lekkage’s te vinden.
DE slang tussen de turbo en intercooler gedemonteerd en daar zat olie in.
Heeft er iemand ervaring met lekkende turbo’s of andere ideeën? Misschien carter ventilatie?

Dan heb je interne olielekkage in de turbo
reviseren is de enige optie.
Het kan geleidelijk een fors lek worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 januari 2019 04:27 PM
  [ # 4 ]

Olie in de intercooler en slangen kan ook worden veroorzaakt door olie die uit de carterventilatie afkomstig is. Een auto kan daar oud mee worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 januari 2019 04:29 PM
  [ # 5 ]

Welja, aan de achterkant van het kleppendeksel. Tussen de brandstoffilter en het luchtfilterhuis kun je normaal de injectoren zien.. Het kan zijn dat ze helemaal in de olie staan…

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 januari 2019 09:17 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Olie in de intercooler en slangen kan ook worden veroorzaakt door olie die uit de carterventilatie afkomstig is. Een auto kan daar oud mee worden.

Dan zou er ook olie in de slang tussen luchtfilter en turbo moeten zitten toch?
En dat het olieverbruik vrij plotseling is opgetreden lijkt mij meer bij de turbo passen

 

Profiel  
 
johan79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 16-03-2012

Gepost: 28 januari 2019 07:06 PM
  [ # 7 ]

Ik zal van het weekend de slang naar de turbo ook eens demonteren om te kijken of daar ook olie aanwezig is maar ik verwacht dat de turbo zelf olie lekt.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 29 januari 2019 08:49 AM
  [ # 8 ]
johan79 schreef:

Ds3 met e-hdi motor verbruikte tot nu toe nauwelijks olie maar nu peilde ik de olie en was het olie peil lager dan verwacht.

Over hoeveel olieverbruik hebben we het dan, ofwel hoeveel streepjes op de peilstok?

Profiel  
 
johan79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 16-03-2012

Gepost: 01 februari 2019 07:20 PM
  [ # 9 ]

Olie komt niet van de turbo maar waarschijnlijk van de carter ontluchting.
De turbo is aan de ingang zijde ook lichtelijk nat van de olie. Ik heb olie bijgevuld en zal het in de gaten houden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook