De distributie van de diverse motoren.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 februari 2019 06:15 PM

We hadden daar ergens anders een discussie over en we kennen allemaal de problemen met gebroken D snaren en zelfs de D kettingen.

Dat deed mij herinneren aan een van mijn eerste motoren, de NSU Max van de jaren 50. Die had een bovenliggende nokkenas welke werd aangedreven door twee smalle drijfstangen welke onder een hoek van 90 graden met elkaar de nokkenas aandrijven. Dit om verkeerdom draaien uit te sluiten.


Ik ben dat nog niet bij andere motoren tegengekomen, ook niet bij automotoren. Mercedes, Jaguar, BMW, VW etc gebruiken kettingen naast de bekende rubber snaren en de wat exclusievelingen gebruiken tandwieltreinen, maar dit NSU ding heb ik nergens anders gezien.

Het voordeel is dat het geen onderhoud nodig heeft, nauwelijks aan slijtage onderhevig is en het is muisstil.

Kent iemand iets dergelijks bij andere merken?

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 05 februari 2019 09:14 AM
  [ # 1 ]

Geen idee hoe dit werkt..
FF kijke, het heet Ultramax, soort lokomotief excentriekaandrijving:

Klik!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 februari 2019 01:51 PM
  [ # 2 ]

Het komt idd uit de treinwereld, waar tandwielen werden vervangen door drijfstangen welke onder een hoek stonden om tegengesteld draaien uit te sluiten.

Ik zag da NSU het ook gebruikte op de Prinz 4.


Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook