Slecht lopende BX 19 GTi ‘92 na ca. 15 jaar stilstand
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 09 februari 2019 12:57 PM

Ik zal mij eerst even voorstellen,

Ik ben Nico, woonachtig in roden, drenthe en recentelijk in het bezit gekomen van een BX 19 GTi uit 1992. deze BX heeft ongeveer 15 jaar stil gestaan. De motor had een lekke koppakking, bij het demonteren zijn de kopbouten afgebroken. de motor is gedemonteerd en een andere motor erin gekomen(de vorige eigenaar heeft de auto verkregen met de motor reeds gedemonteerd, hij heeft vervolgens het andere blok geplaatst). wat opvalt is dat er vrij veel losse stekkers onder de motorkap zitten, is dat normaal? verder heeft de auto eerder op LPG gelopen, en nu niet meer. voor zo ver ik weet is alles er tussenuit wat met de LPG installatie te maken heeft.

Na wat aansluitingen herstellen bij de startmotor en wat frisse benzine sloeg de auto aan, maar hij loopt niet mooi, zie filmpje. motor heeft een klein poosje gedraaid met wat injectorreiniger in de tank.
verder gaf hij een foutmelding 33, de MAP sensor als ik het goed heb,  ik kan deze sensor echter niet vinden, waar hoort deze te zitten?

is er iemand die zo van het filmpje kan vermoeden wat de oorzaak kan zijn van het slechte lopen? in het begin van het filmpje is het slecht hoorbaar, aan het eind beter. motor heeft een hoog stationair toerental (ca. 2k rpm) zwarte rook uit uitlaat bij gas geven. motor trilt ook erg

verder, wat plaatjes, en uiteraard het filmpje:


1-JKxm-Ea5-Rgarn-ZSQAEl0-IQ
54-F0f-Zz-XSdq-JMYA4w-Ram-Lg

https://youtu.be/x4WVgWQuAQ4

verder misschien iemand die wat historie kent van de auto? Wink

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 09 februari 2019 03:13 PM
  [ # 1 ]

nog een kleine aanvulling, net de motor laten lopen en uitgelezen. hieruit komt een code 31, slecht mengsel, en 52 Oxygen sensor system control, die kan ik niet helemaal plaatsen. de code 33, MAP sensor is overigens weg. verder schommelt de motor fysiek erg, wat lastig is te zien op het filmpje.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5453
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 09 februari 2019 03:59 PM
  [ # 2 ]

31 en 52 hebben waarschijnlijk met elkaar te maken. 52 heeft betrekking tot de lambdasonde, of in ieder geval de meetwaarden ervan. Maar als ik jouw klachten zo lees zou ik eerst op zoek gaan naar een vacuüm- of luchtlek.

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 09 februari 2019 05:23 PM
  [ # 3 ]

modedit: gebruik voor het reageren op het laatste bericht de knop ‘plaats reactie’ rechtsonder in plaats van de knop ‘quote’ police

zijn er nog plekken waar vaak lekkage van lucht voorkomen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5453
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 10 februari 2019 05:15 PM
  [ # 4 ]

Ik zou beginnen met een bus remmenreiniger langs het inlaattraject te gaan terwijl de motor loopt. Als de motorloop verandert terwijl je remmenreiniger spuit heb je een lek gevonden. Vergeet ook de staat van eventuele vacuümslangetjes niet te beoordelen. Na 15 jaar stilstaan zullen die ook niet best meer zijn.

Verder kan een beetje Google je wel helpen. Er zijn zat filmpjes te vinden over diagnose zoeken. Probeer alleen niet alles te geloven wat je ziet en bij twijfel moet je het sowieso hier vragen.

Succes! Wink

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 10 februari 2019 08:29 PM
  [ # 5 ]

Dat is een goede tip! Gaan we proberen! Verder is kij op gevallen dat er geen effect hoorbaar/zichtbaar is bij het loshalen van de LMM, dat kan lijkt mij ook niet juist zijn?

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 11 februari 2019 08:42 PM
  [ # 6 ]

Dat past wel bij een luchtlek…

De waardes die de lmm geeft kloppen dan zowieso niet;
brandt het motormanagement lampje op je dash?

Even heel goed het hele inlaatgebeuren nalopen; op het spruitstuk zitten ook wat dingen die kunnen lekken!

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 11 februari 2019 09:48 PM
  [ # 7 ]

het lampje brand af en toe, bij uitlezen kwam er code 31, wrong fuel/air mixture, alles lijkt dus wel op een luchtlek, van de week eens zoeken

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook