2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Slecht lopende BX 19 GTi ‘92 na ca. 15 jaar stilstand
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 29 mei 2019 12:54 PM
  [ # 16 ]

Je moet alles eerst controleren, echt alles.
Dus zo, dat al het gecontroleerde uitgesloten is van defect of onjuist zijn.

Dus alle sensoren controleren opwerking maar ook of het de juiste zijn.
Compressie.(bij warme motor 80-90gr.)
Hoort de computer wel bij deze motor? gezien de motorwissel. Het moet dus precies de juiste zijn. Alles moet bij elkaar horen en matchen.
Alle massapunten goed contact en corrosievrij.
Klepspeling, timing, benzinedruk.
Injectoren verstuiven nog mooi, ipv stralen en druppelen?
Alles moet perfect zijn.
Op het eind blijft er maar één of twee dingen over die het kunnen zijn.
Hoe rijd de wagen eigenlijk na een uur snelweg, want steeds starten en het ding in de koudloopregeling alweer uitzetten geeft ook alleen maar vervuiling, zeker als er al iets niet goed is.
Blijft ie soms constant in zn koudloopregeling staan. Zeg maar de chokestand, daar lijkt het op. Dat wordt door de computer gecontroleerd via een koelvloeistofsensor. Let op sommige wagens hebben wel drie of vier kv-sensors, voor de dashboardmeter, voor de fan, voor het lampje, en eentje voor de motorregeleenheid.

Dus al met al kan het een eindeloos gedoe worden, of je hebt het zo verholpen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 29 mei 2019 01:21 PM
  [ # 17 ]

bedankt voor de uitgebreide uitleg.

dit is zo een mooie checklist om eens bijlangs te gaan. een paar dingen zijn al uit te sluiten:

- computer is de juiste
- timing klopt

een uur op de snelweg gaat niet lukken. de auto is geschorst, niet verzekerd en moet nog omgekeurd worden naar benzine ipv lpg, verder is het LHM systeem nog niet gereed.

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 21 juni 2019 03:11 PM
  [ # 18 ]

update:

motor loopt nog niet helemaal zuiver. maar olielekkages lijken opgelost.
net naar een garage geweest om CO waardes (0.3%) en lambda (0.98) te meten om te kijken of het realistisch is om hem om te keuren van LPG naar benzine. dit lijkt goed.

wel een volgend probleem ontdekt: de voorremmen remmen prima, maar achter doet helemaal niets… bij ontluchten (lopende motor -> voet op pedaal) komt er ook maar een paar sputters olie uit. iemand hier een idee over wat dit kan wezen?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 21 juni 2019 03:24 PM
  [ # 19 ]

Misschien zoals bij een GS??
Gooi eens twee zakken zand achterin.
Flink gewicht op de achteras, en nog eens proberen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 21 juni 2019 04:08 PM
  [ # 20 ]

wat zou dat precies moeten uit halen dan? ik kan me voorstellen dat als er te weinig druk op de achteras is en de remmen blokkeren aan de achterzijde dat dit kan helpen. maar met auto op een krik, een slinger aan het achterwiel en vervolgens het rempedaal intrappen stopt het wiel niet..

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2019 04:21 PM
  [ # 21 ]

Heb je de auto wel in de hoogste stand staan als ie op de krik staat?
Anders staat er geen druk op de achtervering en dus ook niet op de achterremmen…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juni 2019 04:23 PM
  [ # 22 ]

Je remt achter met een afgeleide of direct met de veerdruk. Wielen omhoog, geen veerdruk, geen achterremmen. Zet de wielen eens “gewoon” of zet de hoogteregelaar helemaal open ( = hoogste reparatie stand, zie voorgaande post).
Bollen plat achter: Heeft ook een raar effect: Geen reserve, meteen de remdruk kwijt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 21 juni 2019 06:13 PM
  [ # 23 ]

Ha! Weer wat geleerd, hier was ik me niet van bewust! De remmen doen het prima Wink

Wel blijft de motor rauw lopen, volgens de uitlaatgassen meter van de garage was die hoeveelheid onverbrande brandstof hoog. Waar zou dit aan kunnen liggen? Hij dacht wellicht de ontsteking wat vervroegen of later zetten

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2019 09:09 PM
  [ # 24 ]

Ik weet niet of je de ontsteking kan verstellen bij een 92er

Maar hij klinkt een beetje alsof 1 cilinder maar half meedoet.
Wat nog zou kunnen is een slechte bobine, te strakke klep. (te ruim hoor je tikken, kan jij het best beoordelen) of een luchtlek van het inlaatspruitstuk bij 1 cilinder.
Compressie (laten) meten kan een te strakke klep uitsluiten of bevestigen.
Bobine kan je proberen met een ruil exemplaar.
Een luchtlek zou kunnen verklaren dat hij bij koude motor beter loopt omdat dan het mengsel rijker is.
Een beetje extra lucht heeft dan minder invloed.
Je kan dat uitproberen met de truc van Hilko… en ook alle slangetjes nalopen!
Aan de rechter kant van de motor (als je ervoor staat links) zit een tonnetje met een slangetje van iets van 7cm.
Als die lucht lekt krijgen de cilinders aan die kant valse lucht.
Dat ding regelt de benzinedruk een beetje, afhankelijk van het vacuum in het spruitstuk.

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juni 2019 11:14 PM
  [ # 25 ]

Ik denk dat een van je injectors misschien geen goed inspuitbeeld heeft, d.w.z. geen fijne nevel maar dikke druppels inspuit: Dan “verdampt” dat niet snel genoeg en krijg je onvolledige verbinding met te veel HC in de uitlaat. ( Hetzelfde effect als “valse lucht” trouwens, maar dan niet met te veel lucht maar met te weinig brandbare brandstof). Bij hogere toerentallen is dat minder een probleem, maar stationair heb je een te ongelijk mengsel dat niet goed ontsteekt. Kan best na 15 jaar stilstaan.
Oplossing: Injectors reinigen, d.w.z. eerst eens in de carburateur cleaner dopen, en anders in een ultrasoon bad ( wel een goede vloeistof gebruiken die ervoor zorgt dat de injectoren niet gaan roesten).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 juni 2019 06:37 AM
  [ # 26 ]
wim V8 schreef:

Je moet alles eerst controleren, echt alles.
Dus zo, dat al het gecontroleerde uitgesloten is van defect of onjuist zijn.

Dus alle sensoren controleren opwerking maar ook of het de juiste zijn.
Compressie.(bij warme motor 80-90gr.)
Hoort de computer wel bij deze motor? gezien de motorwissel. Het moet dus precies de juiste zijn. Alles moet bij elkaar horen en matchen.
Alle massapunten goed contact en corrosievrij.
Klepspeling, timing, benzinedruk.
Injectoren verstuiven nog mooi, ipv stralen en druppelen?
Alles moet perfect zijn.
Op het eind blijft er maar één of twee dingen over die het kunnen zijn.
Hoe rijd de wagen eigenlijk na een uur snelweg, want steeds starten en het ding in de koudloopregeling alweer uitzetten geeft ook alleen maar vervuiling, zeker als er al iets niet goed is.
Blijft ie soms constant in zn koudloopregeling staan. Zeg maar de chokestand, daar lijkt het op. Dat wordt door de computer gecontroleerd via een koelvloeistofsensor. Let op sommige wagens hebben wel drie of vier kv-sensors, voor de dashboardmeter, voor de fan, voor het lampje, en eentje voor de motorregeleenheid.

Dus al met al kan het een eindeloos gedoe worden, of je hebt het zo verholpen.

Gr. Wim.


Heb je het hele lijstje nagelopen?
Anders blijft iedereen steeds de zelfde vragen stellen.
Dan wordt een topic eindeloos, met steeds de zelfde adviezen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 22 juni 2019 09:12 AM
  [ # 27 ]

misschien een wat kort door de bocht reactie van mij, ik heb jaren geleden een gok genomen een bmw 520i op te halen die 6 jaar opgeslagen heeft gestaan.
Verse benzine er in, accu, bougies, olie pijlen en starten maar…..........lopen maar wel onrustig en slecht reageren op het gaspedaal.
Apk was gelukkig een formaliteit, alleen wel matig lopen.
Door de nieuwe apk, alle info verkoper en uiteraard lage prijs gewoon opgehaald.
Ik wilde perse terug rijden met de wagen(uurtje naar huis)
Heb eerst volgetankt met ron 98 met lood, en gaan met die banaan!
Bij aankomst thuis liep de wagen super, nergens meer last van!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 juni 2019 09:30 AM
  [ # 28 ]

Vergomde benzine in een injector.. Dat zou idd ook nog kunnen.
Maar die staat ook in het lijstje van Wim.

Dit kunnen idd erg hardnekkige problemen zijn, en dan maar hopen dat je het op een een gegeven moment vindt…
Zo had ik van het voorjaar dat m’n 16 TRI niet wou aanslaan. Alle stekkers open en dicht en op een gegeven moment deed ie het weer . Alleen had ik het 1 voor 1 moeten doen, want nou weet ik nog niet welke de boosdoener was… Maar ja, ik wou weg…

Schudt je motor ook bij wat hoger toerental of zwaardere belasting? want dat maakt dan een luchtlek wat minder waarschijnlijk.

98 RON met lood, dat zal dan wel een tijdje geleden zijn Wink

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 22 juni 2019 11:13 AM
  [ # 29 ]
wim V8 schreef:
wim V8 schreef:

Je moet alles eerst controleren, echt alles.
Dus zo, dat al het gecontroleerde uitgesloten is van defect of onjuist zijn.

Dus alle sensoren controleren opwerking maar ook of het de juiste zijn.
Compressie.(bij warme motor 80-90gr.)
Hoort de computer wel bij deze motor? gezien de motorwissel. Het moet dus precies de juiste zijn. Alles moet bij elkaar horen en matchen.
Alle massapunten goed contact en corrosievrij.
Klepspeling, timing, benzinedruk.
Injectoren verstuiven nog mooi, ipv stralen en druppelen?
Alles moet perfect zijn.
Op het eind blijft er maar één of twee dingen over die het kunnen zijn.
Hoe rijd de wagen eigenlijk na een uur snelweg, want steeds starten en het ding in de koudloopregeling alweer uitzetten geeft ook alleen maar vervuiling, zeker als er al iets niet goed is.
Blijft ie soms constant in zn koudloopregeling staan. Zeg maar de chokestand, daar lijkt het op. Dat wordt door de computer gecontroleerd via een koelvloeistofsensor. Let op sommige wagens hebben wel drie of vier kv-sensors, voor de dashboardmeter, voor de fan, voor het lampje, en eentje voor de motorregeleenheid.

Dus al met al kan het een eindeloos gedoe worden, of je hebt het zo verholpen.

Gr. Wim.


Heb je het hele lijstje nagelopen?
Anders blijft iedereen steeds de zelfde vragen stellen.
Dan wordt een topic eindeloos, met steeds de zelfde adviezen.

Gr. Wim.

bedankt voor alle antwoorden / suggesties!


- sensoren:    nieuwe lambda (lambda waarde juist)
          nieuwe KVS temp sensor -> lijkt geen problemen te geven
          oliedruksensor werkt goed
          de koude start klep (?) werkt goed
          olie temp werkt niet, maar dit lijkt me enkel voor de meters?
- compressie:  in orde
- computer:    is de juiste
- klepspeling:  nog niet gecheckt (maar geen rare geluiden hoorbaar)
- timing:    staat goed
- benzinedruk:  in orde
- injectoren:  lijken optisch schoon, spuitbeeld, leek, voor zover zichtbaar, niet heel gek.

voor wat betreft de injectoren, nu heb ik wel een ultrasoonreiniger, maar zie overal(google zoeken) dat de injectoren ook aangestuurd worden om ze zo goed te reinigen, is dit goed te doen?

Profiel  
 
nico95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-02-2019

Gepost: 22 juni 2019 11:15 AM
  [ # 30 ]
stienstra schreef:

misschien een wat kort door de bocht reactie van mij, ik heb jaren geleden een gok genomen een bmw 520i op te halen die 6 jaar opgeslagen heeft gestaan.
Verse benzine er in, accu, bougies, olie pijlen en starten maar…..........lopen maar wel onrustig en slecht reageren op het gaspedaal.
Apk was gelukkig een formaliteit, alleen wel matig lopen.
Door de nieuwe apk, alle info verkoper en uiteraard lage prijs gewoon opgehaald.
Ik wilde perse terug rijden met de wagen(uurtje naar huis)
Heb eerst volgetankt met ron 98 met lood, en gaan met die banaan!
Bij aankomst thuis liep de wagen super, nergens meer last van!

dit kan natuurlijk ook nog, maar een lang stuk rijden zit er nu helaas nog niet in..

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook