1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
snelheidsmeter gek geworden?  xantia hdi 110
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 12 februari 2019 08:52 PM

wie heeft dit ook ooit meegemaakt? mn snelheidsmeter is gek geworden, als ik op de navi 110 rijd, geeft de teller 130 aan ! ik merkte het toen ik netjes in slecht weer 100 reed en ik volop werd ingehaald door vrachtwagens. hij rijdt dus 20 km langzamer dan aangegeven.  soms draait ie 2000rpm, en zie ik de teller ineens spontaan 25 km versnellen, maar mn snelheid blijft ook op de navi gelijk.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 februari 2019 09:14 PM
  [ # 1 ]

De snelheidsmeter zal altijd iets te veel aangeven, dat is standaard bij de Xantia.
Wat je nu beschrijft is een storing en komt door slechte contactjes binnen in het instrumentenpaneel.

Om het op te lossen moet je de tellerbak uitnemen, daarna de printplaat losschroeven en de verende contacten van de draaispoelmeters en de contactvlakjes op de print schoonmaken.

Mvg. Alfed.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 12 februari 2019 09:22 PM
  [ # 2 ]

nou, een paar weken geleden had ik spontaan geen toerenteller en geen snelheidsmeter meer.  de rest werkte , maar alle meters bleven staan toen de sleutel uit het contact was, alsof de sleutel er nog in zat? dus sleutel eruit, en het dashboard gaf alles nog aan, brandstof, watertemp enz. heel vreemd, wellicht een vooraankondiging van meer ellende? heb toen de accupolen losgehad, en daarna was alles weer normaal.  dat de snelheidsmeter altijd ong 5 km meer aangeeft, dat weet ik, maar spontaan 25 km oplopen is bizar.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 februari 2019 09:28 PM
  [ # 3 ]

Mogelijk is dat een ander probleem. Misschien een haperend relais achter het stuurslot?

Bij Xantia type II komt door ouderdom vaker voor dat de contactvlakjes in de tellerbak vervuilen of oxideren. Je krijgt dan afwijkende meetwaarden of onrustige wijzers. Dit geldt voor alle meters in het dashboard.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 12 februari 2019 09:52 PM
  [ # 4 ]

ok, ik ga e.e.a. bekijken, heb inderdaad weleens een brandstofmeter die bij halfvol in eens spontaan wegzakt naar bijna leeg, en dan ineens weer halfvol aangeeft !  en de watertemp heeft heel af en toe dat ie op temp komt en dan blijft staan op ong 65gr , en als ik dan mijn verlichting uit en aandoe loopt ie meteen door naar ong 90gr , de normale stand !  oja, mn toerenteller heeft maanden te weinig aangegeven, precies 1 streep te laag, maar die is onlangs ‘‘genezen’’ denk ik. 


mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 13 februari 2019 09:42 AM
  [ # 5 ]

20 km te weinig…. Zitten er niet verkeerde velgen onder? 14” i.p.v. 15"inch?

Enige probleem bij mij is dat hij wel eens wegvalt, kortom helemaal geen snelheid Sad
probleem van de sensor op de bak vertelden ze mij.

Standaard geeft hij bij mij ook 10km te weinig aan.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 13 februari 2019 09:46 AM
  [ # 6 ]

neenee, er is verders niks veranderd, ineens ontstaan uit het niets !  echt gek geworden .

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 13 februari 2019 10:07 AM
  [ # 7 ]
TRSarno schreef:

20 km te weinig…. Zitten er niet verkeerde velgen onder? 14” i.p.v. 15"inch?

Andere velgmaat geeft (meestal, afhankelijk van de daarbij behorende bandenmaat) wel een afwijking van de snelheid maar geen 20 km/h (als je één of twee inch verandert). Probeer hier maar: https://www.mvwautotechniek.nl/onderstellen/bandhoogte_afrolomtrek_calculator.htm

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 13 februari 2019 07:12 PM
  [ # 8 ]

rob /arno;  het is ontstaan, spontaan, ik heb dus geen andere wielen, bandenspanning is goed, maar het was er gewoon ineens. ik zag vanochtend wel dat de meter tussen 0 en 20km/h wel een hupje maakt, alsof en een zwaar punt in de verdeling zit. en bij ca 90 springt ie naar 100, dus hij geeft geen 95 aan daar zit ook een hupje.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 17 februari 2019 05:24 PM
  [ # 9 ]

zo!  das volledig naar wens opgelost. afwijking volgens mn navi is nu ong 1 km. ( ong de dikte v/d wijzer)  beetje knutselen, maar wel te doen.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 18 februari 2019 01:59 AM
  [ # 10 ]

Wat was nou de “knutsel” oplossing?

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 18 februari 2019 08:53 AM
  [ # 11 ]

ik moet even uitzoeken hoe anderen de fotos plaatsen, dan kan ik het duidelijk maken. ik krijg er geen foto bij. als iemand het uit kan leggen dan graag

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 18 februari 2019 11:27 AM
  [ # 12 ]

foto verkleinen naar 800x600 en in JPEG formaat toevoegen als bijlage. waarom de software waarop dit forum draait dat niet allemaal zelf doet anno 2019 is een raadsel. dat terzijde.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 18 februari 2019 12:35 PM
  [ # 13 ]

eigenlijk was het (zoals zo veel dingen achteraf !)  heel erg simpel. misschien heeft iemand dit al eerder gedaan , zo, of op een andere manier, maar voor mij werkt dit voldoende. de afwijking is nu 1-2 km/h en dit was mijn doelstelling.  eerst heb ik een tellerblok van een xantia gehaald ( bij een bevriende garagist) dit blok kwam uit een rijdende sloop hdi, ( had wel een soort garbage-run gereden , maar de tellers werkten goed ) daar ben ik aan gaan meten en heb wat data verzameld, op de foto staat het zichtbaar. het komt erop neer dat de teller met een 9v batterijtje als voeding een bepaalde uitslag geeft, als je de batterij omdraait, dus de polen wisselt, dan draait de wijzer precies 180 graden ! en als je de andere 2 contactjes onder stroom zet, dan staat de wijzer 90 graden verder, en bij wisselen van de polen draait de wijzer weer 180 graden. daar kon ik wat mee. die wijzer-uitslag was een constante. toen heb ik mijn donor teller aan deze zelfde test onderworpen, en heb geconstateerd dat bij 9v de teller 79km/h aangeeft, en bij de andere contactjes 160km/h. ik wist dat een afwijking van ca 8-10km/h vaker voorkomt, dus om een zeer precieze meter te krijgen, heb ik mijn eigen meter ca 8 km teruggezet, dus als het 79km/h was, dan heb ik de wijzer ( met de 9v op de meter) op 71km/h gemonteerd. nouja, de hele zaak weer netjes ingebouwd, en rijden met de navi erbij, dan is tot 100km/u de afwijking ong 1 km/h dat was het doel, dus gelukt zoals gezegd. overigens hebben we wel meteen de ingesleten contactpuntjes op de printplaat eerst onttind met litze, en daarna met nieuwe verse tin ( met lood) vertind, en de hars restanten goed met alcohol verwijderd, hars lost als sneeuw voor de zon op. en de contactpuntjes even schoongemaakt, iets uitgebogen , zodat ze iets strakker staan, en de meters zijn nu stabiel en lopen heel relaxed.  de snelheidsmeter is vervangen, omdat er een zwaar punt in het asje zat, nu zit er een watertemperatuurmeter in, die doet het zelfde, en die loopt beter, mijne was na 420dkm gewoon een beetje versleten.

mrep

Afbeelding Bijlagen
P1050750.JPGP1050754.JPGP1050753.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 18 februari 2019 02:04 PM
  [ # 14 ]

Interessante actie en dank voor het uitgebreide verslag. Als ik het goed begrijp heb je de nulpuntsinstelling verplaatst. Dus bij 100 km/h is de afwijking ong. 1%, maar hoe is de afwijking bij andere snelheden, b.v. bij 50 km/h en 150 km/h?

Adri

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 18 februari 2019 03:43 PM
  [ # 15 ]

ik heb getest tot 100km/h en dan is de afwijking binnen de 1km/h.  morgen gaan we even föhnen.  dan weet ik meer, maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat we binnen de 1-2 km/h afwijking blijven.  dezelfde truuk werkt dus ook bij de watertemp,  dan geeft 9v op de spoel precies 120graden (zie bijlage) dat is dus ook handig als je wijzer er ooit af is gevallen. vermeldenswaard is misschien dat de meters wel in 1 stand gemonteerd moeten worden. anders past je print er niet op, en moet je overnieuw beginnen, das niet erg, maar t is een tip. bij het monteren van de wijzer moet je deze NIET TE VER schuiven, anders loopt ie vast op je wijzerplaat ! dus met beleid!

mrep

Afbeelding Bijlagen
P1050758.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook