1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Reproductie rubber mof kachelhuis modellen tot mei 1978
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 24 februari 2019 10:01 PM

Ik ben bezig met een reproductie van de rubber mof van het kachelhuis van de CX modellen van vòòr mei 1978. In het interieur zijn de CX-en met dit kachelhuis te herkennen aan de ronde uitstroomopeningen in de middenconsole.
F.SvM opperde het idee om een dergelijke rubber mof te reproduceren in het topic van de reproductie stuurkogelhoesjes. Laatst kwam iemand bij het CX clubmagazijn die ook zo’n balg zocht en dat is de aanleiding geworden…

Mijn eigen CX heeft het nieuwere kachelhuis dus ik had geen maatvoering. Oude rubber moffen om een mal van te maken lijken er niet meer te zijn. Zodoende was mijn idee: rubber mof tekenen in een CAD programma, 3D laten printen en van dat printsel een mal zien te maken waar ik dan weer de uiteindelijke producten mee kan maken.

F.SvM heeft me de nodige maten doorgegeven. Met wat heen en weer appen, foto’s van de positie van de kachelhuis-delen en een los kachelhuis uit het CX clubmagazijn kwam ik uiteindelijk tot een CAD tekening waar ik genoeg vertrouwen in had om 3D te laten printen. Ik heb het laten printen in een “rubber-achtig” materiaal (TPU) zodat het geprinte exemplaar qua pasvorm uitgeprobeerd kon worden.

Hieronder wat foto’s van de 3D geprinte balg:

Het 3D prinsel is niet perfect…

...maar wel goed genoeg om te kunnen passen. F.SvM was zo vriendelijk dat ik ik langs mocht komen om de rubber mof te kunnen passen op z’n CX prestige:

Het past! Het plan is nu om een kleinigheid te verbeteren (een afrondingsstraal aan de binnenkant van de mof wil ik iets anders, maar dat heeft verder geen invloed op de pasvorm) en de mof dan in een stug, hard plastic te laten printen. Van het stugge plastic kan ik het oppervlak glad maken zodat de balg straks meer op het origineel gaat lijken. Met dat stugge printsel wil ik dan mallen maken waarin ik de uiteindelijke rubber balgen produceer.

Ik hoop dat het gaat lukken, ik doe m’n best… 

Wordt vervolgd!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 februari 2019 10:40 PM
  [ # 1 ]

Lekker bezig! Ik wist dat Frank er mee bezig was. Erg benieuwd naar de vervolgstappen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 februari 2019 10:42 PM
  [ # 2 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 25 februari 2019 10:36 AM
  [ # 3 ]

Gaaf zeg, is al dat 3D geprint nog ergens goed voor Smile

Ik gebruik het ook al bij restauraties van mijn 60/70s klokken/wekkers.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 25 februari 2019 03:46 PM
  [ # 4 ]

Mooie ontwikkeling… Zeker voor oldtimers is dit natuurlijk een uitkomst Smile.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 25 februari 2019 04:32 PM
  [ # 5 ]

Knap werk, ik bestel er meteen een wanneer beschikbaar,

Nu een vervelende vraag : hoe ga je het uiteindelijke materiaal kiezen, en hoe ga je dat valideren. Die dingen worden behoorlijk warm (vrij dicht bij de uitlaat) en vangen nogal wat trillingen op? Hoe ga je de shore-rate van het rubber bepalen?

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 februari 2019 06:13 PM
  [ # 6 ]

Warmte is een punt,trilling niet.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 25 februari 2019 09:45 PM
  [ # 7 ]

Warmte ben ik niet zo heel bang voor. Het kachelhuis is van een thermoplast en dat gaat ook goed. Maar we weten het pas als we het uitproberen. De shore hardheid heb ik ondertussen een beetje ervaring mee met (o.a.) de reproductie stuurkogelhoesjes. Maar wellicht is daar ook experimenteerwerk nodig. Eerst maar eens verder met mallen maken e.d. Inmiddels ligt de volgende aanvraag weer bij het 3D printbedrijf…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 26 februari 2019 07:45 PM
  [ # 8 ]

Ik zag laatst dat het ribbelrubber boven het luchtfilter bij mij aan de onderkant was gescheurd.
Dit viel dus op toen ik het luchtfilter ging vervangen, ik denk, oh oh…....
met een stanleymes een strakke scheur er van gemaakt, goed ontvet en toen met industriele seconde lijm succesvol stevig gelijmd! Gewoon even een weetje voor als een rubber gescheurd is…..............

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 28 februari 2019 08:43 AM
  [ # 9 ]

Hoorde gisteren van Niels dat je hiermee bezig bent. Fijn!
Vooralsnog werkt Ductape bij mijn 1977’er ook, maar ziet er niet uit en is geen blijvende oplossing. Dus heel mooi dit. Overigens: ik neem niet aan dat Ductape nou zo’n wondermiddel is qua hittebestendigheid en dat zit er bij mij al jaren omheen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Citrohenno
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 05-09-2009

- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
Gepost: 28 februari 2019 11:10 AM
  [ # 10 ]

Mooie ontwikkeling! Ik heb het bij mijn 1977 GTi opgelost door een POM bus te draaien. Die is uiteraard niet flexibel en geeft wat resonantie door. Maar het is beter dan niets. Om die bus te monteren moest ik wel de luchtinlaat even opzij sleutelen ...

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 07 maart 2019 10:49 PM
  [ # 11 ]

Inmiddels is de volgende 3D print ook binnen. Nu in een hard materiaal (PLA) wat geschikter is om na te bewerken.
De print is netjes:

Maar ik wil in het uiteindelijke product niet de structuur van het 3D printen zien. Ook zitten er best wel wat “poriën” in de print. Daarom heb ik de print in een tweecomponenten spuitplamuur gespoten. Het was flink “pompen” om alle poriën en gaatjes dicht te krijgen.

Binnenkort schuren en verder afwerken. Daarna kan ik er mallen van maken.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 08 maart 2019 08:56 AM
  [ # 12 ]

Goed bezig!!

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 maart 2019 09:35 PM
  [ # 13 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 01 april 2019 09:33 PM
  [ # 14 ]

Het eerste product is gelukt. Zo kwam de boel uit de (in totaal driedelige) mal:

Nadat het werkstuk verder werd gelost en alle losse “flappen” waren afgeknipt zag het er zo uit:

Er waren een paar luchtbellen die ik nadien nog moest vullen, maar die luchtbellen zijn bijna niet te voorkomen. Daar heb ik met de stuurkogelhoesjes ook last van. Naar mijn inschatting zal deze mof goed bruikbaar zijn.

Ik ben nu bezig met de tweede…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 april 2019 10:06 PM
  [ # 15 ]

bravo bravo bravo

Bij deze wil ik er graag 1 bestellen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook