C4 gp motor stottert en loopt slechtbij koude motor na week rijden zonder oliedo
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 10:54 AM

Hallo

Een week geleden reed ik in een parkeergarage redelijk stijl omhoog toen mijn auto ineens begint te stotteren en een aantal foutmeldingen gaf. Ook toen ik weer horizontaal reed bleef hij dit doen. Na een keer uitzetten en herstarten reed hij weer normaal en na een tijdje wachten en stukje rijden (100meter) gingen ook de foutmeldingen in display weg.thuis uitgelezen storing was p1160 inlaatspruitstuk. Maar heel de week deed de auto beetje moeilijk bij koude motor maar voor de rest reed hij normaal.
Gisteren daarom maar bougies verwisseld en toen zag ik dat oliedop eraf was. Deze lag gelukkig achter de motor.
Nu herinner ik me dat ik een maand geeleden na oliebijvullen de dop die naar voren steekt een kwartslacht heb weggedraaid (ik dach dat die zo zat) maar daardoor draai je hem dus los. Nu vermoed ik dat deze er dus af is gevallen op de stijle helling vorige week en ik dus een wek zonder dop heb gereden.

Nu lijkt de auto na het wisselen van bougies nog slechter loopt. Hij rookt ook veel meer dan normaal. En bij bu ochten lijkt het of er water loopt voor in dashboard.

Heb ik iets kapot gereden of is 1 van de nieuwe bougies niet goed? En kan ik dit uitlezen met lexia welke?

Het is een c4 gp 1.8

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 maart 2019 11:02 AM
  [ # 1 ]

Dat water kan zijn dat de paravan verstopt zit, bij de C4 Picasso (mijn auto) was dat ook zo, ik heb in beide wielkuipen de afwateringsgaten schoongemaakt, deze zaten verstopt, waardoor er water in blijft staan, als je de bocht neemt dan gaat dat klotsen.

Het overige, ik zou eerst goed uitlezen en olie peilen.

 

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 11:08 AM
  [ # 2 ]

Oliepeil is goed. Er is ook geen olie uitgespettert ofzo tijdens die week.

Waar zit de paravan?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 maart 2019 11:10 AM
  [ # 3 ]

Dat is de afwatering van de voorruit.

Afbeelding Bijlagen
download.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 11:16 AM
  [ # 4 ]

Ok dank je. Weet je toevallig ook hoe ik met lexia kan zien of auto maar op 3 cilinders loopt? Of dat er 1 bougies kapot is. Hij loopt namelijk erg slecht stationair. Lwptop is nu leeg dus kan het niet proberen maardan weet ik straks wellicht sneller waar ik moet kijken

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 maart 2019 11:20 AM
  [ # 5 ]

Je kan een realtime opname maken met de lexia, dan kan je zien wat de waardes zijn van de motor.
Je moet dan even zoeken in de bsi dacht ik, maar weet dat niet uit me hoofd, en dan een meting doen.
Welke olie heb je erin?, de voorgeschreven olie, te dikke olie kan ook een aanleiding zijn van slecht stationair lopen van een koude motor.
Welke bougies zitten erin?
Bobine goed bevestigd?
De inlaatdruk kan je ook zien met de lexia, misschien is die te laag.

Eerst alles meten en nazien voordat er een duidelijke diagnose is gesteld

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 01:08 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de oude bougies teruggeplaatst enexact hetzelfde probleem. Alsik met lexia ontseking uitlees zie ik bij de 4 bombines steeds 1 of 2 bonbines net een iets ander voltage staan als bij de andere. Nklopt dit?

Inlaatdruk schommelt tussen 300 en 400 stationair als ik gas geef gaat deze omlaag naar 100 tot 200
Stationair toeren gaat constant tussen 600 en 800 waarbij soms lijkt alsof hij afslaat.

Hoe zou ik bobine niet goed bevestigd kunnen hebben? Hij zit met 3 bouten vast. Als dielos zijn gaat hij er erg makkelijk af in de rubberen sprieten zitten veertjes die hem omhoog lijken te drukken

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 10 maart 2019 01:19 PM
  [ # 7 ]

Ik zou het inlaatspruitstuk toch nog maar eens goed bekijken.
Heb vergelijkbare problemen gehad met een C5 en toen bleek -na héél lang zoeken en van alles proberen- een scheurtje onderin het plastic inlaatspruitstuk de boosdoener te zijn.

Profiel  
 
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 01:41 PM
  [ # 8 ]

Zeg ja dat door de foutmelding die ik had? Ik dacht dat de foutmelding kwam omdat ik zonder oliedop reed. Ik heb de melding ook niet meer gehad. Van boven zie ik niets aparts. Is het inlaatspruutstuk er makkelijk af te halen?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 10 maart 2019 02:10 PM
  [ # 9 ]

Daarom inderdaad en omdat jouw klachten lijken op wat mijn auto toen had.
Geen idee of het spruitstuk van een C4 gemakkelijk te demonteren is. In mijn geval heeft de dealer het ontdekt en opgelost.
Scheurtje was van bovenaf niet zichtbaar.

Profiel  
 
onyx666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-2016

Gepost: 10 maart 2019 04:45 PM
  [ # 10 ]

Nog 1 opmerking die mischien iemand herkent. Als ik stil sta en beetje gas geef. Dan gas los en meteen weer beetje gas slawt hij bijna af. Lijkt of hij dan teveel benzine krijgt dat ruik je dan

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 maart 2019 09:44 PM
  [ # 11 ]

Meten is weten, dus een Lexia eraan hangen werkt het beste, maar dan moet je ook een deskundige bedieners van de apparatuur hebben, anders is het GIGO ( garbage in garbage out).
Je zou nog even kunnen kijken of je geen olie in de bougieschachten hebt staan, dan lekt door de olie de “stroom” weg en werkt je ontsteking maar half.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook