1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Windgeruis van de ramen en deuren.
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 17 maart 2019 07:19 PM

Ik had gisteren een lange tocht met zware storm tegen.
Het windgeruis van de ramen en deuren is dan bij hoge snelheid enorm. Je ziet (en hoort) de deuren soms zelfs iets wijken aan de bovenkant, bij de aansluiting op de A-stijlen.
Alle rubbers lijken in orde en de deuren hangen strak.

Het is me niet duidelijk waar het geluid precies binnenkomt.
Is dit herkenbaar, heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 17 maart 2019 09:20 PM
  [ # 1 ]

Bij mij was het gisteren op de snelweg ook niet geruisloos. Een beetje extreem weer wat niet heel vaak voorkomt en ik ben niet altijd onderweg denk ik dan maar. Ik reed ook niet zo snel dat ik de deuren zag bewegen. Maar goed: stil is anders.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 maart 2019 09:30 PM
  [ # 2 ]

Ik heb bij harde zijwind ook wel eens gehad dat je ineens hoorde dat mijn deur open woei. Volgens mij kan het er wel eens mee te maken hebben dat bij veel (alle?) Xantia’s berline de voordeur net iets te hoog zit. Je kunt het ziet dat het achterste stuk van een voordeur hoger zit dan het voorste stuk van een achterdeur als ze beide dicht zitten en je ernaast staat. Misschien is er wel wat aan te doen. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Breaks hebben dit volgens mij niet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 17 maart 2019 10:13 PM
  [ # 3 ]

Het waren extreme omstandigheden.
Ik had in 1 dag een terugreis gemaakt van 1300km, waarvan 800km door Duitsland.

De Xantia deed het prima op hoge(re) snelheid tegen de storm in. Blijft ook behoorlijk stabiel en er is voldoende trekkracht.
Alleen ik ben echt een beetje afgeknapt door dat enorme windgeruis.

Dit wil ik graag oplossen of verbetering, of… huh

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 maart 2019 10:46 PM
  [ # 4 ]

Ik zag ff over het hoofd dat je een break hebt Wink. Er was op XCNL iemand die extra isolatie in zijn Xantia had gezet, maar zie maar terug te vinden wie dat was… Het was volgens mij ook bij een HDI break.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 17 maart 2019 11:07 PM
  [ # 5 ]

Yep, die ken ik Wink
Dat is deze break.

De reden voor de extra isolatie is omdat ik soms behoorlijk lange ritten maak.
Alleen weet ik geen raad met het windgeruis.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 maart 2019 11:43 PM
  [ # 6 ]

Hahahahaha, duidelijk Wink. Maar heeft die isolatie geen invloed gehad op het windgeruis dan?
Voor de rest kun je misschien kijken waar het meeste windgeruis vandaan komt en dan daar isoleren, maar ik weet niet hoe ver je daarmee bij een Xantia komt voordat je meer ingrijpende maatregelen moet treffen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 maart 2019 12:08 AM
  [ # 7 ]

Ik kom er niet achter waar het geluid vandaan komt.
Onder het rijden heb ik al eens met een dB-meter gemeten in de hoop de locatie te achterhalen.

De afwerking bij een Xantia van de rubbers van de deuren en de ramen is ronduit matig. Vergelijk het maar eens met een modern VAG-product. Ander voorbeeld is de gapende ruimte tussen de beide deuren. Toegeven, de wagen is ook uit een andere tijd.

Links is het geluid sterker geworden nadat ik een raamblokje had vervangen, en toch kom ik er niet achter wat er veranderd is.

Hoe dit verder te isoleren zonder naar een bus pur te grijpen?

Eigenlijk is mijn eerste vraag, heeft mijn Xantia een mankement of is dit een eigenschap van elke Xantia?

Mvg. Alfred.

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 18 maart 2019 08:47 AM
  [ # 8 ]

ik heb Xantias 3x berline nieuw gereden en rijdt nu zelf alweer een aantal jaren diverse breaks.

ik heb nooit last gehad van windgeruis tot 180 km per uur. ( heb niet harder gereden met een Xantia)

Wel maken dakdragers op een break redelijk wat windgeruis, die hal ik er daarom voor een lange rit echt af.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 18 maart 2019 09:40 PM
  [ # 9 ]

Dag Alfred,

met het rijden aan zo’n hoge snelheden heb ik nauwelijks ervaring, laat staan in stormachtig weer.
Windgeruis in de Xantia heeft mij nooit gestoord.

Ik vermoed echter dat er weinig aan te doen is, dat het gewoon deel uitmaakt van de auto en de periode waaruit die stamt.
Deuren worden bij het rijden als het ware naar buiten getrokken door de onderdruk die ontstaat rond de auto. Dat kun je heel goed merken als je met een 2cv aan 100km/u rijdt. Met wat geluk kan je gewoon tussen het deurframe en de koets naar buiten kijken, bovenaan vooral.
Ook de GSA is op dat vlak geen toonbeeld van perfectie.

Ik vermoed dat dat fenomeen zich ook bij andere auto’s voordoet.

Wat bij mij zeker ook niet helpt, zijn de versleten, en vaak beschadigde deurrubbers. Ik heb al eens een heel eind vervangen omdat er scheurtjes in zaten. Heb je natuurlijk minstens één extra kopnaad bij. Maar ik neem aan dat bij jou die rubbers in perfecte staat zijn.

Dat er een verschil zou zijn tussen de berline en de break lijkt me sterk. Dat de deuren nogal hol klinken, zeker vergeleken met hedendaagse auto’s, dat is zeker.

groeten,
Bart

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 maart 2019 10:04 PM
  [ # 10 ]
vintage schreef:

Dat er een verschil zou zijn tussen de berline en de break lijkt me sterk.

Breaks komen uit een andere fabriek en hebben sowieso andere deuren. Bij de breaks die ik laatst op een meeting zag sloten de voordeuren duidelijk veel mooier aan dan bij de berlines. Die groep is natuurlijk veel te klein om echt een conclusie aan te verbinden, maar toch geloof ik niet dat het toeval was.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 19 maart 2019 08:55 AM
  [ # 11 ]

Juist bij de break zijn de deuren ( ophanging voor ) een zwak punt tov de berline.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 19 maart 2019 05:04 PM
  [ # 12 ]

Het naar buiten zuigen van de deuren is waarschijnlijk niet oplosbaar.
Voor de rijwindgeluiden zou ik graag eens willen vergelijken met een andere Xantia, alleen dat zou dan op hogere snelheid moeten gebeuren. Als anderen er geen last van hebben, heb ik dan een mankement, of waren de omstandigheden te extreem? Wat doet een v6 op topsnelheid?

De rubbers zijn niet in perfecte staat maar wel heel. In het verleden had ik een perfect reserve setje gekocht bij een afbraakbedrijf. Wonderlijk genoeg waren die toch anders en pasten niet goed (o.a. te dun). Misschien verschil tussen type 1 en 2, of gebruikte Citroën verschillende diktes om productietoleranties op te vangen?

Ik veronderstel dat het lawaai ontstaat langs het raamwerk, of door de gapende ruimte tussen de deuren (B-stijl)

Verschil tussen Berline en Break kan ik niet voorstellen, hooguit een tijdelijk productieprobleem van scheurende scharnierophanging. Daar heeft mijn Xantia geen last van. Menno, kan het zijn dat je dat bedoelt?

Het dakrubber bij de C-stijl van een Break is wel ca 5cm te kort.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 maart 2019 11:37 PM
  [ # 13 ]


Dit is het probleem dat ik bedoel. Het is een foto van de bovenkant van de B-stijl aan de linker kant. Je ziet duidelijk dat de voordeur hoger zit dan de achterdeur en ook hoger dan het dak. Daarom veronderstel ik dus dat hij een klein stukje open kan waaien bij hele harde zijwind. Ik geloof best dat de ophanging van de deuren bij een break een zwak punt is, maar dit specifieke probleem is me bij een break nog nooit opgevallen terwijl heel veel berlines dit hebben (zo niet allemaal).
Verder heb ik het gevoel dat het meeste windgeruis bij mij bij de A-stijl vandaan komt. Misschien kun je die proberen te isoleren als je dat nog niet gedaan hebt? Vraag me niet hoe…
Er staat me ook wat van bij dat het isolatiemateriaal achter de deurpanelen bij een XM veel dikker is dan bij een Xantia. Kun je misschien ook nog wel wat winst halen, want de XM waar ik wel in gereden heb is duidelijk wat stiller op de snelweg dan mijn Xantia. Verder heeft een XM Exclusive (goedkopere uitvoeringen bij mijn weten niet!) volgens mij andere deurrubbers die van een soort stof zijn gemaakt. Misschien kun je zoiets ook op je Xantia proberen. Ik kan me voorstellen dat dat nogal verschil kan maken. Ik weet trouwens niet of die “rubbers” origineel waren. Geen enkele andere XM waarbij ik erop gelet heb heeft ze, maar dat zijn ook allemaal VSX’en.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 19 maart 2019 11:40 PM
  [ # 14 ]

Zojuist overleg gehad met Alfred. Het beschreven verschijnsel heb ik exact ook zo meegemaakt bij het uit de teller laten lopen van de V6(Break). Ergens boven de 200 ging hij zo tekeer dat ik dacht dat er een deur niet goed dicht zat. Bij GPS 237 moest er zonodig een Duitser inhalen en heb ik afgebroken. Het staat allemaal beschreven op XCNL, maar ja…
Het lijkt er op dat als je bij de 160 van Alfred de tegenwindsnelheid optelt, je in het gebied komt waar de Xantia spontaan gaat kieren en gieren.

Adri

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 20 maart 2019 12:16 PM
  [ # 15 ]

Heb nooit echt last van overmatige herrie door wind/storm ...
Ook niet bij 200 plus bij mijn toenmalige V6 , maar is al even terug , het staat mij iig niet bij!
Tegenwoordig niet meer zo veel haast en hou ik het bij 160 voor gezien, geen vreemde geluiden.

Bij mijn XM(en) overigens wel , die hadden fluit neigingen bij hoge snelheden vooral bij veel wind/storm.

Ook even naar mijn aansluiting bovenkant deuren gekeken gezien bovenstaande foto van Feije , heb de slechtste kant op de foto gezet , zit wat mij betreft prima voor een 20 jaar oude voiture Smile

Afbeelding Bijlagen
deur.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook