2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Windgeruis van de ramen en deuren.
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 20 maart 2019 03:08 PM
  [ # 16 ]

Dank voor alle reacties.
Interessante opmerking over de XM, waar dit misschien allemaal iets beter is uitgevoerd.

Maar het heeft pas zin om naar de XM te kijken als ik weet dat de herrie niet door een mankement komt, dat gewoon gerepareerd moet worden. Het heeft pas zin als het een algemene eigenschap van een Xantia blijkt, die hooguit nog iets te verbeteren valt.

Als ik hier lees dat sommigen ernstige problemen met windruis op hoge snelheid hebben en anderen niet, denk ik toch aan een mankement bij mijn Xantia. Alleen hoe achterhaal je dit probleem? Heeft iemand toevallig een draagbaar windtunneltje te leen?

Een relatie ‘herrie’ met de hoogte van de deuren, zie ik (nog) niet. Bij mijn Break is het verschil rechts ca 2mm (als foto van Menno), en links 1mm.


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 20 maart 2019 03:23 PM
  [ # 17 ]

heb even bij mn 3 breaks gekeken, bij 1 staat de voordeur 2mm hoger Bij de andere 2 ligt de boel netjes aan.

ik weet dat je de deuren een ietwat bij kunt stellen in de dichtstand dmv de deurvangers. Vaak zijn de plastic deeltjes aardig versleten en wisselen met een minder frequent gebruikte achterdeurvanger kan helpen de deur op zn juiste plek te krijgen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 20 maart 2019 04:12 PM
  [ # 18 ]

Ik zag nu wel, dat als je de (gesloten) deur aan de bovenkant (langs dakrand bij B-stijl) wat krachtig naar buiten trekt, de deur wel een halve cm wil wijken. Mogelijk net voldoende om bij hoge snelheid van het rubber los gezogen te worden. Geschatte kracht is 100-200N. Ik zou de deur graag willen verstellen waarbij de bovenkant iets meer naar binnen zou komen. Waarschijnlijk is dit niet af te stellen.

Toch is dit niet het enige probleem, het ernstige geruis lijkt bij de B-stijl of bij het glaswerk te ontstaan.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1299
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 20 maart 2019 06:05 PM
  [ # 19 ]

Wat bedoel je met “glaswerk”? Je moet de ramen wel sluiten hè.

Adri

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 20 maart 2019 07:55 PM
  [ # 20 ]

Dat helpt zeker ! Mr. Green

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11625
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 maart 2019 08:13 PM
  [ # 21 ]

Ik heb bij m’n P106 destijds de bovenkant van het portier moeten verstellen omdat het daar lekte: de bovenrand lag niet strak op het rubber. Raam open, knie net onder de achterste stijl tegen de deur, rukje aan de bovenrand… Einde lekkage. Die truc had ik afgekeken van een filmpje van de productieband bij Opel Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 maart 2019 09:25 PM
  [ # 22 ]

Laughing dat zou je eerder bij Trabant verwachten. Deden ze daar ook trouwens hoor… https://youtu.be/85Vs4aLx5m0?t=216

Menno schreef:

Ook even naar mijn aansluiting bovenkant deuren gekeken gezien bovenstaande foto van Feije , heb de slechtste kant op de foto gezet , zit wat mij betreft prima voor een 20 jaar oude voiture Smile

Dat ziet er inderdaad goed uit. Bij mijn v6 is het net zo erg als de tct en het was me verder ook nog nooit opgevallen dat het bij een Xantia berline gewoon goed zat Laughing

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 21 maart 2019 03:44 PM
  [ # 23 ]

Ik denk dat de herrie komt door lekken in de afdichting van rubbers. Dat geeft heftig ruis en fluitwerk op hoge snelheid.

@Adri, bedankt voor de gouden tip Razz
Ik veronderstel drie mogelijke plaatsen van lekken.
1. De rubbers die het glaswerk (dus het glas zelf) moeten afsluiten.
2. Deze rubbers hebben nog een raakvlak, namelijk op het metaal van de deur. Dit is zeg maar het raamwerk waarin het glas zit. Deze rubbers moeten ook goed aansluiten in de binnenzijde van de deur, met name in de stijl van de deur.
3. of de deurrubbers waarmee de deur op de carrosserie aansluit.

@Derk. De Opel-oplossing werkt blijkbaar ook voor een P106, bij een Xantia zie ik dit niet zitten. Het is allemaal net wat steviger uitgevoerd en ik mis elke ervaring hiermee. De deur sluit wel aan maar kan onder extreme omstandigheden blijkbaar ietsje losgezogen worden.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 25 maart 2019 10:56 AM
  [ # 24 ]

Ik kom er niet verder mee. Alles lijkt goed en toch lekt er ergens iets.
Ik heb het over ernstig windgeruis op hoge snelheid, alsof een raam niet goed dicht is.
Dit is er al vanaf ca 120 en serieus bij 150 km/u en ernstig daar boven, of met tegenwind.
Een lange reis maken met een vlotte snelheid is eigenlijk niet meer mogelijk met deze wagen cry

Iemand van het (offline) Xantia-forum vertelde me hetzelfde probleem te hebben gehad.
Hij had alle rubbers vervangen (toen nog allemaal leverbaar) en het probleem bleef.

Het openwaaien van de deuren is van tweede orde, dit is meer bij extremere omstandigheden. Je kan onder deze snelheid blijven.

Heeft iemand nog een tip, advies, ervaring, idee, ...
Mvg. Alfred.

 

 

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 25 maart 2019 03:00 PM
  [ # 25 ]

Deuren een beetje bijbuigen kan best een oplossing bieden. wel ff ruit naar beneden doen.

indien je deuren een keer zijn opengewaaid kan het zijn dat ze iets uit model zijn.
ik herrinner me dat ik zoiets ook had met een paar breaks terug.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 25 maart 2019 04:31 PM
  [ # 26 ]

Heb je dat bij die break zo kunnen herstellen?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 maart 2019 09:13 AM
  [ # 27 ]

ja

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook