vast zittend “nieuw” type hydrauliek leiding
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 25 maart 2019 01:46 PM

Hallo forum genoten,
ik zoek tips voor het netjes losmaken van een hydrauliekleiding van bijvoorbeeld een achterste veercilinder van een C5 zonder +, dus de dunne leidingen.
Waar bij de BX-en en Xantia’s na verloop van jaren de wartels van de leidingen vaak verschrikkelijk vast rotten in het aluminium, maar de leiding zelf wel los te trekken was, heb ik bij mijn C5 (2006) het omgekeerde. De wartel komt zo los, maar de aangelaste stalen konus op de leiding (met o-ring en steunringetje) zit goed vast gecorrodeerd in het aluminium van de veercilinder en het 3-weg stuk.
De leiding die ik wil vervangen functioneert nog wel maar is lelijk verbogen/vervormd en daarom wil ik deze vervangen, omdat alles nog werkt ben ik niet snel geneigd om de leiding door te knippen en te vervormen om meer grip te krijgen, dan is er geen weg terug…

Er zijn vast wel een aantal C5 liefhebbers die hiermee ervaring hebben en goede tips kunnen geven om dit netjes voor elkaar te krijgen?

Ik zat zelf te denken aan de wartel iets te lossen (halve slag, circa 0.5mm vrije ruimte geven) zodat de hydraulische druk van het systeem de leiding misschien los drukt? Heeft iemand hier een mening over?
Ik heb namelijk geen zin om een lang lekspoor achter de auto te creëren…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 maart 2019 01:39 PM
  [ # 1 ]

Dat laatste is een gevaarlijke methode, als hij losschiet heb je een hydrauliek douche en misschien zelf letsel. Vergeet niet dat het druk gedeelte op +/-160 bar werkt.
Als een leiding dusdanig zit vast gerot zit is vervangen vaak de beste optie, het component zelf kun je vaak wel weer schoon en gangbaar krijgen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 maart 2019 03:46 PM
  [ # 2 ]

Lijkt me eigenlijk wel een goed optie. Als je de wartel een slag los draait zal het niet losschieten en kan de olie lekker smerend werken.
Op druk zetten en dan lekker aan de leiding frotten!

Mischien kan je met een luchtbeiteltje er een trilling in zetten?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2019 04:51 PM
  [ # 3 ]

Lijkt me ook wel mogelijk: 1/2 slag los en dan druk erop: Dat gaat bij een C5 vanzelf, elektrische pomp, hoef je niet eens voor te rijden!.
Ik zou wel een beetje uitkijken met werken aan de leiding als de wartel los zit en er staat druk op: Kleine beetje los, klein straaltje LHM: maar een klein straaltje hogedruk LHM snijdt zo door je huid en ook door vele handschoenen. Het debiet van die e-pomp is niet zo hoog, dus als het verder loskomt daalt de druk wel, maar toch.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 maart 2019 07:02 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties,

grappig dat niet veel mensen het probleem meteen herkennen…

Of zijn de c5-en zo goed dat niemand ooit een leiding heeft moeten vervangen???


Wink  Wink  Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 maart 2019 07:08 PM
  [ # 5 ]

Ik zal de wartels iets losdraaien en dan een hele slechte weg opzoeken met veel drempels (kortom iedere lokale weg hier in Engeland Wink ) en dan door het schudden en drukverschillen zou er wel wat moeten gebeuren hoop ik. De druk is zo hoog als íe moet zijn voor de belasting van de achteras, 160 bar zal die nooit halen, zal eerder zo rond de 90 bar zitten schat ik in…

(600kg as last > 300 kg/wiel, 1:3 verhouding, dus ca 900kg op de cilinder, oppervlak circa 10cm², voilà... circa 90 bar)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 maart 2019 07:14 PM
  [ # 6 ]

De auto is met de vorige eigenaar ooit eens goed van de weg geraakt vermoed ik.

De radiator was vrij nieuw en een aantal hydrauliek leidingen van onder de pomp naar het stuurhuis zijn al eens vervangen (Engelse uitvoering!). De rechter voor rem klauw is ooit vervangen en ook het spoorstang uiteinde aan die kant. Verder waren beide kartonnen bodem beschermers en de stekkerdoos van de trekhaak afgescheurd. De auto is recht en alle indicatoren op balken en profielen laten geen vervormingen zien dus ik heb me nooit zorgen gemaakt.

De enige ergernis is dat verbogen hydrauliekleidingetje…

Afbeelding Bijlagen
kromme_leiding.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 maart 2019 02:24 PM
  [ # 7 ]

Leuke videos gezien op youtube van “citroman” (workshop) waar hij lekker rommelt aan hydrauliek en gloeipluggen. Vastzittende leidingen lijken daar geen probleem te zijn wel wegrottende veercilinders.

Ook het speciaal gereedschap voor veerbollen testen en weer vullen geeft veel inspiratie!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook