C3 Aircross: Navigatie updaten terwijl acculader aanhangt ?
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 28 maart 2019 01:28 AM

Ik heb onlangs mijn navigatiekaarten geüpdatet. Dit duurde toch ongeveer 1:15u. Ik heb dit wel al rijdend uitgevoerd, maar toen ik thuis kwam heb ik de auto nog 15 minuten moeten laten draaien.

Ik ben van plan om bij een volgende update er een batterijlader aan te hangen zodat de motor niet moet draaien. Ik heb de stroom gemeten en ik schrok er van. Met het contact aan en de deuren dicht en geen ventilatie aan, wordt er 8,8A uit de batterij gezogen.

Het is dus nog al logisch dat je na een klein half uurtje met het contact aan, in eco modus komt.

Ik denk dus om er een batterijlader aan te hangen die 10A kan leveren. Zo een automatische lader zou die hier voor geschikt zijn ?

Wat denken jullie hier van ?

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 28 maart 2019 09:49 PM
  [ # 1 ]

Waarom zelf gedaan? Eerste 3 jaar is het gratis bij de garage.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 28 maart 2019 10:00 PM
  [ # 2 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]

Ja Berlingo dat weet ik. Maar ik denk dat ze dat maar 1 keer per jaar doen tijdens het jaarlijkse onderhoud. Er zijn 4 updates per jaar, en of ze die alle 4 gratis doen weet ik niet ? De update op zich is gratis maar of ze werkuren aanrekenen om de update uit te voeren weet ik niet.

Trouwens ik doe zo iets graag zelf, want anders moet ik weer een afspraak maken en speciaal hiervoor weer naar de garage rijden.

Toch hartelijk dank om te reageren.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 28 maart 2019 10:08 PM
  [ # 3 ]

Mijn garage doet dat wel tussen door als ik er om vraag en er een update is (gratis). Inclusief een paar bakken koffie en een krantje lezen.

Idd 4 update’s per jaar bij een beurt volgens Citroen. Maar wie brengt zijn auto 4 keer per jaar naar de garage voor een beurt?

Voordeel van het niet zelf doen is als de update crashed dat het ze voor je oplossen.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 29 maart 2019 06:59 PM
  [ # 4 ]

Maar toch blijft nog altijd mijn vraag; is het mogelijk er een acculader aan te hangen als er verbruik is (het contact is AAN)?
En welke acculader is dan hiervoor geschikt ?

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 02 april 2019 09:04 PM
  [ # 5 ]

Auto gaat na een bepaalde tijd in ECO mode als motor niet loopt (dus ook als er een acculader op zit). Hoe snel is afhankelijk van meerdere factoren.
Met een navigatie update moet de motor altijd draaien. Gaat namelijk de auto tijdens de update in eco mode dan kan het systeem onherstelbaar beschadigen.

Profiel  
 
Tjoeben
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2019

Gepost: 02 april 2019 10:59 PM
  [ # 6 ]

Na een bepaalde tijd ja, maar hoogstwaarschijnlijk afhankelijk van de batterijspanning en dus de lading.
In de handleiding staat er dit te lezen:


De eco-mode bepaalt de maximale gebruiksduur van een aantal functies om te voorkomen dat de accu ontladen raakt.
Nadat de motor is afgezet, kunt u een aantal elektrische functies zoals het audio en telematicasysteem, de ruitenwissers, dimlichten, interieurverlichting, enz. gecombineerd maximaal veertig minuten gebruiken.

De door de eco-mode uitgeschakelde functies worden automatisch weer ingeschakeld als de motor gestart wordt.
Start om de functies direct weer te kunnen gebruiken de motor en laat deze draaien:
- minder dan tien minuten om de functies ongeveer vijf minuten te kunnen gebruiken
- meer dan tien minuten om de functies ongeveer dertig minuten te kunnen gebruiken.
Neem de tijd die nodig is voor het starten van de motor in acht om een juiste lading van de accu te garanderen.
Vermijd het herhaaldelijk en continu starten van de motor om de accu bij te laden.

Als het zuiver en alleen tijdafhankelijk zou zijn, dan zou je telkens na starten en stoppen van de motor opnieuw voor maximaal 40 minuten gebruik kunnen maken van een aantal elektrische functies.

Mag je er dus een lader aanhangen terwijl er verbruik is?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook