Aftermarket LED verlichting Canbus of niet
Levv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-03-2019

- C5 2.0 16V break
Gepost: 29 maart 2019 05:05 PM

Ik heb veel gezocht op internet en de verschillende Citroen fora maar een definitief antwoord op mijn vraag kan ik niet vinden.

Ik wil graag alle verlichting aan de achterkant (knipper, rem, achteruitrijd, dimlicht en mistlampen) en aan de voorkant de knipperlichten en aan de zijkant de kleine lichtjes vervangen door LED lampjes.

Nu is er een overvloed aan LED lampen te verkrijgen van zowel reguliere merken als parallel handel, maar nog even los daarvan zie ik bij veel winkels dat je “gewone” LED’s kan krijgen en zogenaamde Canbus LED’s.

Mijn vraag is of ik voor mijn C5 af kan met gewone LED lampen of moet ik voor alles die speciale canbus Led lampen hebben.

Ik heb een Citroen C5 2.0 v16 uit 2004.

Alvast dank voor de hulp

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 29 maart 2019 06:14 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zelf de stadslichtjes aan de voorzijde van mijn 2006 C5 vervangen door de allergoedkoopste LED lampjes en dat geeft geen probleem. Deze worden via de PFS1 (zekeringenkastje en slimme relaisblok in motorruimte) door de BSI aangestuurd.
De hele dure 5W halogeen lampjes die er origineel in zaten zijn niet altijd makkelijk te krijgen en gingen veel te snel weer kapot. Ik krijg geen waarschuwingen of foutmeldingen.

Voor de 13/7-polige stekkerdoos van de trekhaak is een speciaal relais gemonteerd met een eigen 12v voeding zodat het totaal afgenomen vermogen via de normale bedrading niet verandert. Ik weet niet of dat is om de BSI (die alles aanstuurt) te beschermen tegen een te grote stroom (ampères) of dat het wordt gedaan om diagnose van kapotte lampjes mogelijk te maken.

In het geval van allemaal LED’s monteren in de achterlicht units wordt de stroom afname minder, de BSI stuurt deze direct aan en kan dan “denken” dat er lampjes kapot zijn of in het alternatieve geval lekker niks met die informatie doen, ik weet het niet…

Ik zou gewoon een paar goedkope LED lampjes kopen en op de plek van een paar makkelijk toegankelijke lampjes testen.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 maart 2019 10:16 AM
  [ # 2 ]

een CANbus LED is niets meer dan een LED met parallel een weerstand. Een LED is namelijk een halfgeleider en daar houdt de aansturing niet van. Er wordt namelijk gekeken naar de stroom die door een lampje loopt om te bepalen wat daar de staat van is (doet ‘ie ut of doet ‘ie ut nie). Als ‘ie kapot is, geeft dat een melding op je dash. Echter, niet voor alle verlichting op/in/aan je auto is die melding cruciaal. Instapverlichting is niet cruciaal, evenals kentekenverlichting, interieurverlichting of zelfs stadslicht. Andere verlichting is dat wél (en de rest van het verhaal laat zich raden).
Vervangen van onbelangrijke lampjes gaat meestal straffeloos omdat het de auto worst zal zijn of die het doen: “Spanning erop en klaar”. Ga je essentiële verlichting vervangen door LED, dan gaat de auto opeens wél meten of die lamp het doet om in het geval van storing een melding te kunnen geven. En als je een gloeilamp (weerstand) vervangt voor een halfgeleider, dan kunnen er rare dingen gebeuren. Vandaar die weerstand parallel over de LED.
Bedenk ook dat je LED’s moet kiezen die dezelfde hoeveelheid licht afgeven, en dat rode LED’s in een rood remlicht som beduidend minder licht afgeven. Het ene rood is het andere niet en LED’s geven licht op specifieke golflengtes. Het rode plastic kan opeens als een dempend filter werken voor een rode LED.

Google maar op CANbus en LED en weerstand. Info genoeg.

/off topic: het is leuk om van je citroen een audi te maken, maar de ervaring leert dat het zelden feilloos gaat én geld kost. Of je moet je handel bij Ali bestellen maar daar doen ook niet altijd de beste ervaringen over de ronde.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Levv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-03-2019

- C5 2.0 16V break
Gepost: 04 april 2019 10:24 PM
  [ # 3 ]

/off topic: het is leuk om van je citroen een audi te maken, maar de ervaring leert dat het zelden feilloos gaat én geld kost. Of je moet je handel bij Ali bestellen maar daar doen ook niet altijd de beste ervaringen over de ronde.

Ik wil er zeker geen Audi van maken maar ik ben het vervangen van die bolletjes een beetje zat. overigens wel goede info over die lampjes en zeker de moeite waard om het nog eens goed te overdenken of ik inderdaad wil overgaan naar LED.
de vele nadelen en zeker in het spectrum dat de auto wel moet weten of een lampje wel of niet werkt neigt mij er naar om te blijven op conventionele verlichting.

Dank allen voor de info, nu aan mij om hier wat mee te doen.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 05 april 2019 08:41 AM
  [ # 4 ]

Knallen die “bolletjes” er dan zo vaak uit bij jou?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Levv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-03-2019

- C5 2.0 16V break
Gepost: 10 april 2019 03:37 PM
  [ # 5 ]
RogerM schreef:

Knallen die “bolletjes” er dan zo vaak uit bij jou?

Een paar keer de remlichten en ik heb de electra al nagekeken op sluiting of overspanning maar daar is geen sprake van en ik vind LED mooier licht geven.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook