Op zoek naar een geschikte C5
kevinarnold
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2019

Gepost: 10 april 2019 03:12 PM

Dag,

nieuw op het forum.
Ik heb geen Citroën ervaring wel Saab ervaring.

Ik ben opzoek naar een andere gezinsauto.

De C5 van de eerste generatie en vooral de facelift staat hoog op mijn lijst.

Mijn wensen:

-comfortabel
-ruimte
-station
-benzine
-redelijk zuinig
-betrouwbaar, dat geldt natuurlijk voor elke auto.

Alle van bovenstaande wensen zijn van toepassing op de C5.

Waar moet ik écht opletten bij een proefrit/bezichtiging?
Welke (benzine) blokken zijn het betrouwbaarst?


Bedankt alvast voor de info!

De Xantia break vind ik ook fantastisch trouwens.

Profiel  
 
kevinarnold
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2019

Gepost: 11 april 2019 09:04 PM
  [ # 1 ]

Niemand tips en of info? Kan ik mij nauwelijks voorstellen met zoveel Citrofielen op het forum tongue wink

Profiel  
 
PeuCitro
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 17-01-2014

- BX 19 TZD AUTOMATIC
Gepost: 12 april 2019 07:09 AM
  [ # 2 ]

Tip:s en info,
klik boven in de rode balk forum aan,
scroll naar beneden,
klik op C5 en voila.

veel plezier.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 april 2019 01:21 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij zijn alle benzineblokken in de c5 wel aardig betrouwbaar. Alleen de HPI moet je niet hebben, maar die is toch alleen maar het eerste jaar geleverd. Verbruik ontloopt elkaar dacht ik ook niet zo veel, al zuipt de v6 meer dan de viercilinders natuurlijk. Voor wat het is is die motor ook nog wel redelijk zuinig (tegen de 1 op 10 is heel goed te doen) maar het hangt er maar net van af wat je zoekt Wink.
Xantia’s vind ik zelf veel leuker en zijn in de basis goede auto’s, maar ze zijn inmiddels gewoon oud. Je moet er maar net een goede mee treffen en de onderdelenvoorziening vanuit Citroën is niet al te best meer. De meeste slijtagedingen zijn nog wel goed te verkrijgen. Ook bij de Xantia ontloopt het verbruik van de benzinemotoren elkaar niet zo veel. De oudere achtkleppers verbruiken wel iets meer en ook hier doet de v6 dat uiteraard ook, maar de kans dat je die motoren in een Xantia Break tegenkomt is niet zo groot. Dat zijn bijna allemaal 1.8 16v’s of 2.0 16v’s. De 1.8 8v is nog wel lang geleverd in de allerkaalste uitvoering. Die heeft niet eens airco en het zou mijn keuze niet zijn, maar met de betrouwbaarheid is weinig mis.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
kevinarnold
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2019

Gepost: 12 april 2019 01:26 PM
  [ # 4 ]

Gaaf! Bedankt voor de info.
Verder nog dingen met proefrit, C5, waar ik echt op moet letten?
En de prijzen lopen zo enorm uit één.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 12 april 2019 01:34 PM
  [ # 5 ]

Je moet opletten dat je bij het instappen je hoofd niet stoot! Laughing


Maar verder opletten of er geen storing op het dashboard te zien is.  Ook goed op de achteras letten.  De draagarmlagers gaan nog wel eens kapot.
De achterremmen willen nog wel eens scheef staan en de hadnrem (zit op de voorwielen) wil ook wel eens nukken.
Kijk naar alle kanten van de motor en controleer olielekkage!
De stuurbekrachtigingsslang zal zweten, dat hebben ze bijna allemaal.
Kijk of hij naar de hoogste stand gaat en of de pomp afslaat.  Redt hij dat niet, dan is er een vloeistof te kort.
Let op of hij niet kraakt als hij omhoog en omlaag gaat.
Ik rij al acht jaar met een 1.8 break en die is fantastisch. Maar toch zou ik de 1.8 laten staan en een 2.0 zoeken.
De 1.8 is prima hoor, maar net even power te kort.
Ook willen de kachels nog wel eens raar doen. Met name de klepjes daarvan gaan kapot.

 

Profiel  
 
kevinarnold
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2019

Gepost: 12 april 2019 01:39 PM
  [ # 6 ]

Km stand lijkt mij geen probleem, toch? Ik heb geen flauw idee hoe een C5 hoort te rijden dus ik zal een aantal moeten vergelijken.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 mei 2019 05:38 PM
  [ # 7 ]

En, heb je er eentje gevonden?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
kevinarnold
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2019

Gepost: 17 mei 2019 06:05 PM
  [ # 8 ]

Nee nog niet. Geen haast

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 mei 2019 06:33 PM
  [ # 9 ]

Oke. Ik had een soort zelfde vraag als jij. Hoe hoort een C5 te rijden? En vooral: hoe hoort deze niet te rijden Wink
Omdat ik niet veel tijd en zin heb om het hele land door te crossen voor proefritjes en testritjes heb ik mijn C5 (bouwjaar 2007) bij de Citroen dealer gekocht (een filiaal waar de goede gebrukte worden verkocht). Die verkoopt hem echt niet particulier als de auto en/of onderhoudshistorie niet deugt. Ik had daarnaast ook zes maanden Bovag garantie. Zonder enig probleem zijn er enkele kleine zaken verholpen die anders toch in de papieren waren gelopen (kachelklep, het dashboard moet er dan uit ).
Deze garantiewerkzaamheden zijn ook door de dealer met de nodige kennis, ervaring en originele onderdelen uitgevoerd.
Ik heb er een betrouwbare, comfortabele dagelijkse auto aan die heerlijk rijdt. Het reguliere onderhoud is nu in eigen hand. Voor andere zaken (die ik hobbymatig niet kan) ga ik naar een professionele Citroen specialist.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook