Werkplaatshandboek Berlingo 1.6 VTi (2010)
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 12 april 2019 01:46 PM

Onze Berlingo 1.6 VTi uit 2010 (nieuwe model) is aan wat onderhoud toe.
Daarvoor kan ik natuurlijk naar de garage, maar zelf doen is ook leuk en financieel aantrekkelijk.

Qua onderhoud moeten er in ieder geval nieuwe filters en bougies in. Een nieuwe multiriem staat ook op de planning.

Om een en ander goed te plannen ben ik op zoek naar een werkplaatshandboek.

Ik kan er van de benzine modellen van de Berlingo of Partner echter geen vinden. De Haynes manual is specifiek voor diesels. En ander manuals gaan over het vorige type Berlingo.

Iemand een tip?

Weet iemand wel type bougies er voor de 1.6 VTi worden voorgeschreven? Specifiek merk aanbevolen? Of maakt het allemaal niet al te veel verschil?
Als ik bij bijvoorbeeld winparts kijk dan krijg ik meerdere merken met behoorlijk uiteenlopende prijzen te zien.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 april 2019 02:05 PM
  [ # 1 ]

Alleen digitaal in het Frans.
https://www.revue-technique-auto.fr/rta-citroen/1996-e-rta-citroen-berlingo-ii-essence-et-diesel-depuis-052008-fourgon-et-multispace-1111111100045.html?codeVariant=

Maar wat het 1.6 VTi-blok betreft kan je ook hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232522/ het een en ander lezen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 12 april 2019 07:26 PM
  [ # 2 ]

Ow, na al die jaren zie ik in deze Revue Technique dat ik ‘n Berlingo Combi 1 phase 2 heb.
En geen Berlingo 2..
Wéér wat geleerd.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 19 april 2019 08:56 AM
  [ # 3 ]

Ik kan je wel een tip meegeven: Gebruik Iridium bougies.Deze hebben een grotere “gap” en geven een krachtigere vonk.

Ik heb ze er ook inzitten in mijn VTi, loopt als een naaimachientje.

Bijkomend voordeel is dat iridium bougies zeer lang meegaan.

Het type wat ik heb is Bosch ZQR8SI302.

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 19 april 2019 09:00 AM
  [ # 4 ]
jakkerma schreef:

Ow, na al die jaren zie ik in deze Revue Technique dat ik ‘n Berlingo Combi 1 phase 2 heb.
En geen Berlingo 2..
Wéér wat geleerd.

Berlingo II = Berlingo B9 = Nieuwere model die na 2007 is geproduceerd.

Wat jij hebt is een zogeheten “refresh” dus oude chassis met wat nieuwere opties (vooral te zien aan de grotere koplampen). Ik heb de Phase 1 berlingo uit 2000 gehad. 3 ton mee gereden zonder ooit 1 keer aan de kant van de weg gestaan te hebben (oké oké, twee keer met een lege tank Razz). Nu heb ik een 2009 B9 XTR VTi import uit italie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 april 2019 03:25 PM
  [ # 5 ]

Als je zoekt naar onderhoud 1.6 vti vindt je al veel: Die motor is veel gebruikt in Peugeot en Citroen.
Bougies: De genoemde Bosch ZQR8SI302 is de standaard bougies, ( verkocht PSA als eigen bougie) je kunt er ook NGK in stoppen,
of Beru. Kijk wel uit dat ze voor een 14 mm sleutel zijn, je hebt zo’n speciale lange dunne bougiesleutel nodig, een 16 mm sleutel werkt echt bijna niet dus geen Denso’s nemen.
Ik nog nergens een “onderhoudsboek” voor de VTI gevonden, op de site van ETAI staat iets , maar dat is erg matig, geen enkel detail etc, dus sterk af te raden. Citroen/PSA heeft al sinds jaren geen papieren onderhoudsboeken meer, account aanmaken op service.citroen.com is dus vrijwel het enige.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 19 april 2019 07:12 PM
  [ # 6 ]
Citroensmgz schreef:

Ik nog nergens een “onderhoudsboek” voor de VTI gevonden, op de site van ETAI staat iets , maar dat is erg matig, geen enkel detail etc, dus sterk af te raden. Citroen/PSA heeft al sinds jaren geen papieren onderhoudsboeken meer, account aanmaken op service.citroen.com is dus vrijwel het enige.

Ik heb een tijdje terug info opgevraagd bij Haynes in het VK, en hier is het antwoord:

Many thanks for your email i am afraid the above model is not covered at present but manual number 6341 will cover the body and the Citroen C2 manual number 5635 will provide useful coverage of 1.6 litre non-VTi petrol engines.  The Peugeot 308 manual number 5561 will provide useful coverage of 1.6 litre VTi (engine code 5FS) petrol engines.  Any other engine codes are NOT covered

Er is inderdaad geen handboek specifiek voor de VTi berlingo maar het chassis en motor(en) worden wel behandeld in andere werkplaatshandboeken. Alleen wel jammer dat je er dan TWEE moet aanschaffen, maar het is wel mogelijk.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 april 2019 07:17 PM
  [ # 7 ]

Bedankt, goed te weten !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 25 april 2019 03:38 PM
  [ # 8 ]
pmf71 schreef:
Citroensmgz schreef:

Ik nog nergens een “onderhoudsboek” voor de VTI gevonden, op de site van ETAI staat iets , maar dat is erg matig, geen enkel detail etc, dus sterk af te raden. Citroen/PSA heeft al sinds jaren geen papieren onderhoudsboeken meer, account aanmaken op service.citroen.com is dus vrijwel het enige.

Ik heb een tijdje terug info opgevraagd bij Haynes in het VK, en hier is het antwoord:

Many thanks for your email i am afraid the above model is not covered at present but manual number 6341 will cover the body and the Citroen C2 manual number 5635 will provide useful coverage of 1.6 litre non-VTi petrol engines.  The Peugeot 308 manual number 5561 will provide useful coverage of 1.6 litre VTi (engine code 5FS) petrol engines.  Any other engine codes are NOT covered

Er is inderdaad geen handboek specifiek voor de VTi berlingo maar het chassis en motor(en) worden wel behandeld in andere werkplaatshandboeken. Alleen wel jammer dat je er dan TWEE moet aanschaffen, maar het is wel mogelijk.

Thanks voor dit antwoord.
Ik zat zelf ook al in deze richting te denken. Maar eens kijken wat ik kan vinden.

@pmf71 en @Citroensmgz:
Tip van de bougies is ook fijn! Die ga ik binnenkort even bestellen.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 10 mei 2019 07:04 PM
  [ # 9 ]

Vanmiddag ineens een foutmelding op het display…:(
Net even uitgelezen met Torque en een OBD adapter.

Het gaat om foutcode P011. Iets met camshaft position or system performance…. Lekker vaag dus.

Op deze site: https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti staat iets over vervuiling van de nokkenas-verstelventielen. De foutcode staat daar ook genoemd.

Nu is het me niet helemaal duidelijk of je dit met een flush middeltje kan fixen of dat er een nieuw ventiel in moet. Kan het bestaande ventiel ook schoongemaakt worden na demontage?

Weet iemand een partnummer en misschien een prijs? Zijn die dingen makkelijk te vervangen?
We hebben net een aantal lange ritten gemaakt met de auto, dus ik denk niet dat de vervuiling een probleem is.
Olie is <15000 km geleden vervangen en tussentijds bijgevuld met de juiste specificatie olie.

Of zou deze storing komen van slechte bougies? Die moet ik nog vervangen. Daar ga ik morgen even voor shoppen. (en een lange 14mm bougiesleutel)

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 10 mei 2019 08:03 PM
  [ # 10 ]

Ik kreeg van een garage die specialiseerde in Citroen, het advies 98 te tanken,vooral BP ultimate schijnt goed te reinigen. Maar de “gewone” VTi heeft indirect ingespoten injectie, en daarbij vervuilen de inlaatkleppen veel minder dan de direct ingespoten THP motoren met VTi-kop.
Wat VTi Betreft, is ook het advies een hoog mogelijke kwaliteit olie te gebruiken om de slijtage aan de nokkenas en nokken zo min mogelijk te maken omdat de geringste slijtage al tot afwijkingen in klephoogte kan leiden. Normaal wordt 5w30 voorgeschreven maar voor VTi is 0w60 ook zeker aan te raden.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 10 mei 2019 09:14 PM
  [ # 11 ]

@PMF71,

Bedankt voor je antwoord, Er zit in ieder geval 5w30 olie in zoals voorgeschreven.

De motor loopt op dit moment een beetje onregelmatig stationair en de uitlaatgassen ruiken behoorlijk naar onverbrande benzine.

Net toch maar even de stoute schoenen aangetrokken en de nokkenas versteller aan de voorkant van de motor (uitlaatkant) eruit getrokken.
Gelukkig maar een paar minuten werk.



Die ziet er in ieder geval niet heel slecht uit. Het wordt nu donker dus ik heb hem maar weer terug gezet. Misschien morgen nog eens beter bekijken.
De versteller aan de achterkant van de motor (inlaatkant) is een stuk lastiger bereikbaar. Ik heb een aantal dingen gedemonteerd en de stekker eraf gekregen, maar heb niet genoeg ruimte om kracht te zetten op de torx bout waar de versteller mee vast zit. Morgen misschien nog een poging. Maar gezien de staat van de and ere versteller verwacht ik hier niet direct problemen.

Foutmelding is er na het terug monteren van alle onderdelen nog steeds.

Morgen ga ik eerst eens kijken of nieuwe bougies al een beetje helpen.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 10 mei 2019 10:23 PM
  [ # 12 ]

Ik kan mijn laatste post niet meer wijzigen, maar ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor de foutcode.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237606/

Gaarne daar verder met de foutmelding. Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook