Tsjilpende ventilator BX
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 april 2019 10:06 PM

De interieurventilator van mijn type 2 maakt al jaren een soort tsjilpend geluid.
Is dit een bekend probleem bij BX?
Ik denk dat het op te lossen is met smeren, maar waar waar moet dat dan?
De as of ergens anders?
Moet de ventilator daarvoor uitgebouwd worden?

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 14 april 2019 11:21 PM
  [ # 1 ]

Zit er een vogeltje in gevangen? Wel gezellig en lenteachtig Laughing


Nee alle vogeltjes op een stokje, probeer ff wat wd40 via de inlaat van je ventilator te spuiten terwijl deze draait.

Vaak helpt dat wel een tijdje.
En niet te veel! Anders wordt het binnen 1 vette bende. (jaja Heb ervaring)
Richt de luchtstroom tijdens het nevelen met de wd40 op de voeten!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 april 2019 05:04 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het toch maar wat minder bruut opgelost.
Mede omdat het een borstelmotortje blijkt te zijn, lijkt mij niet gezond als er olie op de sleepcontacten komt…

Ik heb het ventilatorhuis gedemonteerd en de lagers van het motortje licht gesmeerd.
Tevens de sleepcontachten van collector licht opgeschuurd en de prut tussen de contacten verwijderd.
Het heeft gewerkt, geen getsjilp meer…

Het leek mij wel dat de koolborstels al aardig aan het slijten zijn.
Weet iemand of die nog nieuw te krijgen zijn?
En zo ja, is er een bestelnummer? (Valeo, typenummer is helaas niet goed meer te lezen).

Iemand nog behoefte aan een “how to”? ik kon het zo gauw niet vinden van dit onderwerp.
Niet heel moeilijk hoor, maar ik zou het nu wel veel sneller kunnen als ik geweten had hoe de vork in elkaar steekt…
Volgens mij is het bij een typ 2/3 makkelijker dan bij eerste type.

Het is lanterfantdag dus mijn luiheid om foto’s te posten wint vandaag Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook