Electrische storing Panhard
rf
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 693
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 04 mei 2019 04:55 PM

Beste forummers,

Vandaag een hele domme fout gemaakt. Ooit was de naald van de snelheidsmeter tijdens het rijden afgebroken.
Zodoende heb ik een nieuwe km-teller-kabel gekocht en aan de slag gegaan met demontage van het dashbord. Vanochtend e.e.a. gemonteerd. Het dashbord wordt omsloten door een plastic geheel en ik dacht bij de hand te zijn om het binnenwerk (wat uit ijzer bestaat) op de stuurkolom te plaatsen zodat ik tijdens een proefrit goed zou kunnen zien of en hoe de snelheidsmeter werkt.
Na ca 200 meter bij het stoplicht zie ik het oliedruklampje flikkeren, uitvallen, hoor een klik en de motor stopt ermee.
Zelfs de verlichting werkt niet meer. Auto naar een parkeerplek geduwd en gekeken, maar zag geen gekke dingen en rook ook geen brandlucht. De startmotor draait wel rond, maar die is rechtstreeks op de pluspool aangesloten. Ik vermoed dus door ijzer op ijzer een kortsluiting.

Iemand een idee wat er nu defect kan zijn? Ik ben slecht in electra…

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41097
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 04 mei 2019 07:22 PM
  [ # 1 ]

Als ik dit zo lees dan denk ik dat het een goed idee is om naar een echte Panhard specialist te gaan met je auto Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 05 mei 2019 12:10 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat je nog geluk hebt gehad. Panhards zijn van huis uit niet van zekeringen voorzien en bij kortsluiting brandgevaarlijk. In de loop van de tijd zijn derhalve vele Panhards van zekeringen voorzien en mogelijj ook jouw Panhard.
Gezien jouw beschrijvingen lijkt het erop dat een zekering is gesneuveld. Dus daar zou ik als eerste naar gaan zoeken.
Succes. Anders een Panhard kenner op de koffie vragen zoals Waterman voorstelde.

Profiel  
 
rf
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 693
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 05 mei 2019 12:32 PM
  [ # 3 ]

Ja, die de echte kenner zal ik inderdaad even moet uitnodigen. En zeker geluk gehad, mijn auto is niet gezekerd.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 03 mei 2021 08:19 PM
  [ # 4 ]

Een Panhardrijder moet na aankomst ALTIJD DE HOOFDSCHAKELAAR (massa batterij) AFZETTEN.
Op de aluDyna wordt die bediend door de trekknop naast die van de starter (rechts naast Neyman contactschakelaar). Controleer dus of die aanwezig is en goed functionneert!

De plus van de starter is wel degelijk rechtstreeks aan de plus van de batterij aangesloten, maar starten kan alleen als die hoofschakelaar aan staat (want anders is de min onderbroken).

Het vervangen van de kilometriekkabel gebeurt langs het toegangsluik onder de motorkap en daarvoor moest je dus het dashbord niet demonteren.
Maar je demonteerde dat waarschijnlijk wel om de snelheidsmeter te bereiken (en vervangen?). In dat geval heb je de kilometriekkabel moeten losmaken en een heel wat stekkers losgemaakt en correct gehermonteerd? Heb je ’n schema?
Boven de stuurkolom zit een metalenplaat met zes schakelaars, deze wordt onderaan beveiligd door een isolerende plaat, is ze wel aanwezig? Ook de gecombineerde schakelaar voor lichten/richtingaanwijzers/claxon moet een isolerend omhulsel krijgen.

Profiel  
 
rf
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 693
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 04 mei 2021 09:18 AM
  [ # 5 ]

E.e.a. is reeds opgelost. Dank voor de reactie ieder geval. Kort hierna (vorig jaar juni) brak de klepveer van de linker cylinder, maar ook dat heb ik nu vernieuwd. Tijdens de proefrit die volgde bleek de linker voor rem aan te lopen, dat is afgelopen weekend verholpen. Maar daar bemerkte ik weer dat het linker voorwiel speling heeft. Bij een Panhard mag dat iets, maar dit is te veel. Maar eens kijken hoe dat is op te lossen. Zo blijven we bezig…

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook