2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Milieuset v.Bemmelen: aanpassingen klep
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 mei 2019 08:30 PM
  [ # 16 ]

Al een aardig eind met inbouwen.

Nippel in het inlaatstpruitstuk voor de “valse lucht”

Stappenmotor geplaatst

Lambda sensor in de flex pijp. Bij eerder project in de vlampijp gezet, maar dan pak je maar 2 cyl. Daarom nu hier voor gekozen. Lambda sensor kan mooi omhoog steken tusssn de motor en schutbord, zodat hij mooi beschermd zit

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 08 mei 2019 10:26 PM
  [ # 17 ]

Lekker bezig, Egbert. Heb je nu gewoon een gat geboord onder de carburateurvoet in het spruitstuk en draad getapt? Niet bang dan voor spaanders in je inlaattraject?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 mei 2019 11:37 PM
  [ # 18 ]

Even een vraag…
In je inlaat spruitstuk zit toch al een gat ....aan de onderkant,kun je die niet gebruiken….

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 mei 2019 08:30 AM
  [ # 19 ]

Mooi project weer, Egbert! Het ziet er allemaal zéér professioneel uit. Reuze benieuwd
naar verbruik en motorloop straks.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 09 mei 2019 09:17 AM
  [ # 20 ]

Jemig. In het filmpje zegt hij, dat is niet kostendekkend, hij bedoeld denk ik dat hij zijn onderzoek kosten er niet uit haalt.

Komt die catalysator ipv de pallas demper?

Ben een huis aan het bouwen en natuurlijk heb ik op onderdelen uit de budgetplanning meer uit gegeven dan gepland, maar dit..

Je levert wel een beetje in op orginaliteit, dat vind ik altijd jammer. Maar ja, als het veel scheelt in de uitstoot, dat is toch wel heel erg gaaf.

Zou ie ook netter gaan lopen? Stationair bijvoorbeeld? Weet je of dit systeem ook werkt met een halfautomaat? Ik denk aan die toerentallen die je moet instellen bij de basisinstelling.

Heel leuk dat je dit op het forum deelt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25341
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 mei 2019 09:24 AM
  [ # 21 ]
IDealist schreef:

Lekker bezig, Egbert. Heb je nu gewoon een gat geboord onder de carburateurvoet in het spruitstuk en draad getapt? Niet bang dan voor spaanders in je inlaattraject?

en pas je op voor het waterkanaal dat daar loopt?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 09 mei 2019 01:42 PM
  [ # 22 ]
gjvdh schreef:

Jemig. In het filmpje zegt hij, dat is niet kostendekkend, hij bedoeld denk ik dat hij zijn onderzoek kosten er niet uit haalt.

Komt die catalysator ipv de pallas demper?

Zou ie ook netter gaan lopen? Stationair bijvoorbeeld? Weet je of dit systeem ook werkt met een halfautomaat? Ik denk aan die toerentallen die je moet instellen bij de basisinstelling.

Als ik me het goed herinner vertelde hij dat hij een zieltogend systeem heeft overgenomen, veel van de techniek heeft vervangen en inderdaad veel tijd en moeite heeft gestoken in onderzoek, testen en tweaken. En dat die inspanning inderdaad nog niet is terugverdiend. Het systeem werkt ook met LPG, halfautomaat natuurlijk ook en ik meen ook met injectie. Zoals Egbert aangaf komt de katalysator binnenin de (bestaande of nieuwe) demper, dat is de dwarsdemper die elk D-model heeft. Het goedkoopst is een DHZ-kit op je bestaande uitlaat, het duurst vervanging van een hele Pallas uitlaat voor RVS.
Het lijkt me dat Egbert zeer binnenkort hier met z’n praktijkervaring komt! Very Happy

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 mei 2019 07:04 PM
  [ # 23 ]

Veel vragen!

- Onder in het spruitstuk zit een miniem gaatje voor afvoer overtollige benzine. Ivm het water wat daar ook zit kan je dit niet opboren. En het gaatje zit niet mooi in het midden.
- Omderkant en zijkant inlaat spruitstuk zit een water kanaal ( opwarmen), ik heb hier vlak boven geboord
- De spaanders zijn van aluminium en kunnen daarom geen kwaad voor de motor. Uiteraard heb ik wel zo geboord dat de meeste spaander naar buiten zijn gekomen.
- Bij een halfautomaat kan het systeem ook prima toegepast worden
- Bij een injectie lijkt mij lastiger, want waar plaats je het “valse lucht” kanaal zodat die flow evenredig over de 4 cyl verdeeld wordt. Maar ik ben geen IE expert

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 09 mei 2019 09:21 PM
  [ # 24 ]

Lijkt mij inderdaad de meest geschikte plek voor geregelde-valse-lucht-toevoer zoals door Egbert gevonden.

Nou meen ik me te herinneren dat van Bemmelen de toevoer via de dikke voetpakking van de carburateur laat lopen.

Komt op hetzelfde neer.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 mei 2019 10:23 PM
  [ # 25 ]

Ik vind het ook een echt goed plan. Het idee van geregelde valse lucht toevoegen vind ik een mooie aanpassing die niet te veel ‘poespas’ vraagt. Ik ben inderdaad heel erg benieuwd naar het vervolg van dit project. Ik heb ook even met Peter staan praten hierover, misschien dat ik dit ook wel wil gaan toepassen, óf dat ik gewoon eerst maar eens injectie op m’n kar ga klussen.

Brun schreef:

Nou meen ik me te herinneren dat van Bemmelen de toevoer via de dikke voetpakking van de carburateur laat lopen.

Ja, dat meende ik ook te hebben gezien. Is ook een eenvoudig te fabriceren iets én je hoeft niet op tricky plekken te boren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 mei 2019 10:30 PM
  [ # 26 ]

Eigenlijk hoor ik jullie zeggen: als je volgende week toch een uitlaat onder je IDylle gaat zetten, monteer in elk geval alvast die labda-sensor en overweeg alvast een kattenluikje in je demper…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25341
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2019 09:18 AM
  [ # 27 ]

Bij de I.E. D jet wordt dit moeilijk want als je lucht in de inlaat bij blaast, valt het vacuum een beetje weg en gaat de injectie meteen meer benzine injecteren…. Bij de L-jet ( CX) kan dit wel wereken denk ik.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 mei 2019 09:18 AM
  [ # 28 ]
IDealist schreef:

Eigenlijk hoor ik jullie zeggen: als je volgende week toch een uitlaat onder je IDylle gaat zetten, monteer in elk geval alvast die labda-sensor en overweeg alvast een kattenluikje in je demper…

Moer voor Lambda sensor zou ik alvast plaatsen.
Demper zou ik nog heel laten.
Katalysator plaatsen moet je pas doen nadat de regeling goed werkt en je zeker op lambda=1 rijdt. Zover ik weet kan je anders de katalysator beschadigen. Bij mij gaat de katalysator er in elk geval pas in als ik een tijdje proef gereden heb met de regelset en overtuigd ben dat die goed werkt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 mei 2019 12:14 PM
  [ # 29 ]

Er wordt geschreven dat de carburateur rijker wordt afgesteld en dat de stappenmotor aan de hand van het lambdasignaal gaat bijregelen. Stationair kan ik dit allemaal volgen. Maar hoe zit dat op deel of vollast? De sproeierbezetting is een vast gegeven en het mengsel op toeren en onder belasting is vrijwel niet te beïnvloeden door het afstellen van een carbu. En wat bij belasting, berg op bv? Als je nou eens even lekker het gas intrapt, gaat dat ding dan vol lucht bijregelen? Dan wordt het mengsel lekker schraal, lambda=1, en dat vind een ouder motortje helemaal niet lekker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 mei 2019 12:17 PM
  [ # 30 ]
bogaard77 schreef:

Bij de I.E. D jet wordt dit moeilijk want als je lucht in de inlaat bij blaast, valt het vacuum een beetje weg en gaat de injectie meteen meer benzine injecteren…. Bij de L-jet ( CX) kan dit wel wereken denk ik.

Bij een L-jet zal het bijregelen van lucht ook verstorend optreden denk ik, de luchtmassameter wordt hier opengetrokken door onderdruk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook