Automatische airco wordt wel warm/koud maar blaast niet
Blossombaloe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 07 mei 2019 02:19 PM

Een vraagje,
Ben sinds een tijdje eigenaar van een C3 uit 2003. De automatische airco wordt wel koud en de kachel warm maar hij blaast niet meer. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Al het een en ander gelezen over aanjagers en kachelmotoren maar kom er niet achter wat het probleem is. Blaast ook niet op full speed.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 07 mei 2019 04:21 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet exact hoe het bij de C3 zit, maar ik weet dat Ciroen in die tijd (misschien nu ook nog) een regeleenheid (ook wel weerstand genoemd zo links en rechts, alhoewel het niets met een weerstand te maken heeft) gebruikte die te heet werd. In de loop van de jaren wordt de werking van de warmtegeleidende pasta op het koellichaam minder en wordt de transistor op den duur zo heet dat deze de geest geeft. Ik heb dit ook wel eens gehad met mijn C5 en ik vind de constructie nogal ondermaats, waardoor het wachten op problemen is.

Het enige wat erop zit is een andere unit monteren. Kost maar een paar tientjes en is waarschijnlijk net zoals bij de C5 eenvoudig zelf te vervangen. Bij de C5 is hij bereikbaar vanuit de voetenruimte van de passagier.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 mei 2019 04:41 PM
  [ # 2 ]

Als het de transistoren zouden zijn zou hij het op vol vermogen wel moeten doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Blossombaloe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 07 mei 2019 06:07 PM
  [ # 3 ]

Hij blaast dus helemaal niet maar ik voel wel warmte als ik hem hoger zet en koelte als ik hem koud zet zeg maar.

Profiel  
 
Delta
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 07 mei 2019 09:42 PM
  [ # 4 ]

Ik heb hetzelfde gehad kachelweerstand achter middelconsole is defect.
Handschoenkastje verwijderen en dan kun je de weerstand zien zitten, hier nog een draadje over deze weerstand succes.
http://www.autoforum.be/forum/specifiek/techniek/60009-verwarming-c3-werkt-in-geen-enkele-stand-meer

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 08 mei 2019 09:59 PM
  [ # 5 ]
jantje1948 schreef:

Als het de transistoren zouden zijn zou hij het op vol vermogen wel moeten doen.

Nee, als de transistoren defect zal de unit niets meer doen. En het is dus geen “weerstand” maar een elektronische regelaar.

Het beste kun je gewoon een nieuwe monteren, want een gebruikte kan natuurlijk al op weg naar de hemel zijn doordat de warmtegeleidende pasta al achteruit aan het gaan is.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 mei 2019 09:53 AM
  [ # 6 ]

Ik heb toch echt bij een cx en bij een xantia het euvel gehad dat de fan het alleen op vol vermogen deed. Vervangen van de transistor(en) deed alles weer normaal werken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 10 mei 2019 03:33 PM
  [ # 7 ]

Xantia en zeker CX is een andere schakeling in de unit, wordt ook niet aangestuurd via de CAN-bus. Het hangt helemaal af van de gebruikte schakeling wat er gebeurt als een transistor de geest geeft. Daar kun je in het algemeen niets over zeggen.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 10 mei 2019 05:01 PM
  [ # 8 ]

In die zgn kachelweerstand zit geen transistor maar een thyristor. Eigenschap van een doorgeslagen thyristor is dat ‘ie vol open staat. Je fan zal dus voluit draaien.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Delta
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 12 mei 2019 09:48 AM
  [ # 9 ]

Ondanks de replie’s hierboven was bij mij die weerstand defect en blies de verwarming/airco nauwelijks tot niet.
Nieuwe dr in en hoppa alles werkte weer!!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 mei 2019 01:36 PM
  [ # 10 ]

Dit heb ik ook gehad, ventilator dood.
Nieuwe module erin en alles werkte weer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook