Dyane 6 is niet afgezekerd op de koplampen
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 19 mei 2019 07:48 AM

Hallo,

Ik ben mijn Dyane 6 aan het afbouwen.
Hij is eindelijk voor 95% klaar …..
Maar gisteren was ik nog even de kabelboom aan het nakijken, want ik had eens ergens iets gelezen ……. En inderdaad een Dyane is niet afgezekerd op de koplampen.

Een Dyane heeft op het schutbord een zekeringenkastje (houder) voor 4 zekeringen, waarvan er slechts 3 in gebruik zijn.
- zekering 1 : rechtstreeks op de batterij
- zekering 2 : contactslot (na inschakelen contact)
- zekering 3 : achterlichten + standlichten

Maar de dimlichten + grootlicht van de koplampen staan nergens afgezekerd.
Ook als je de 3 zekeringen verwxijdert, blijven de koplampen gewoon branden.

Dus de dimlichten + grootlichten staan rechtstreeks geschakeld (verbonden) op de kabelboom ….. dus zeg maar rechtstreeks op de batterij.

En dat lijkt mij dus niet veilig.

Vandaar mijn vraag :

Heeft er misschien iemand een snelle manier om dit op te lossen?
Weet iemand precies welk draadje ….. waar …… je moet doorknippen om er een zekering tussen te plaatsen ?

Persoonlijk zou ik liever ook hebben dat de lichten geschakeld staan via een omleiding op het contactslot. Zodanig dat de lichten uitgaan van zodra je de auto stil legt.
Gewoon om te voorkomen dat je de lichten vergeet af te zetten als je de auto verlaat en een uurtje later met een lege batterij zit.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 mei 2019 01:21 PM
  [ # 1 ]

Geen enkele A type heeft de koplampen gezekerd. Ik heb ook nog nooit gezien dat dat een probleem is geweest met sluiting oid.
Brand was in de jaren 90 wel een bekend probleem bij de eend, maar dat was meestal de kabel boom die op spruitstuk was gezakt ter hoogte van luchtfilter.
Toevalling had een collega van de week problemen met zijn volvo XC90 van 12 jaar oud. Bijna brand. Was dus de zekerings kast.

Maar het is er wel in te bouwen.
zo dicht mogelijk bij de accu de draadboom knippen. En kastje er tussen.
Wat betreft vergeten lichten is meestal een zoemertje tussen pen contaslot en licht schakelaar het makkelijks.
Of je moet relais tussen bouwen.

Kabelbomen gaan meestal wel prima. Maar let op met het demonteren, weg leggen en weer inbouwen. Zo min mogelijk buigen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook