13 van de 62
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 januari 2021 06:44 PM
  [ # 181 ]

Zo, en toen lag de rechter deur d’r uit…

Dat werkt meteen een stuk lekkerder overigens, als je daar niet omheen hoeft te werken. Maar het is vooral nodig omdat op een gegeven moment er een stuk van de deurstijl vernieuwd moet worden.

Maar eerst heb ik de hoek van de cabine maar eens echt vast gezet. Komt verdikkie ook nog precies uit waar ik ‘m wil hebben! Dat werkstukje omvatte het wegsnijden van de complete overgang A-stijl/dorpel, waarna er precies voor de profilering in de binnendrempel langs een vrijwel vlak stukje plaat in kon worden gemaakt. Dat zit nu met proplassen aan de lasstrook van het schutbord en voor het overige rondom doorgelast aan de A-stijl en de dorpel, zowel van binnen als van buiten dicht geknetterd en afgewerkt. Ik kon meteen de halve hoogte van de dorpel weer vastlassen omdat er niet meer dan de helft uit hoeft. Dat geeft meteen weer een lekkere verbinding in de hoek. Het voelt nu al degelijker dan voordat ik ‘m uit elkaar had gepeld Cool

Nu moet alleen het manoeuvreergaatje wat ik in de hoek overgehouden heb nog dicht en dan is die hoekverbinding in principe in alle richtingen volledig hersteld. Een tectyleergaatje heb ik al gemaakt. Origineel is dat een gat van 15mm doorsnee met een plastic dopje, maar ik laat het bij 8mm en dan met een tectylpropje erin. Da’s goed genoeg. Even verderop zit er nog zo’n 15mm gat, dus met de sonde naar binnen lukt sowieso.

We weten nu dus waar de vloer komt, waar de dorpel heen gaat en waar de A-stijl moet komen. Dat is een heleboel gepuzzel minder! Morgen kan dan eerst de buitenkant van de A-stijl weer een eind opgebouwd worden. Dan kan het onderste stuk van de A-stijl de buitenste dorpel in daar weer op aangewerkt worden. Daarna is het eigenlijk alleen nog maar rechtdoor zonder gedoe plaatwerk maken & vastjassen. het scheelt dat ik ‘t al eens gedaan heb aan de andere kant. Nu weet ik aan deze kant van te voren al welke delen er in één keer uit kunnen om na te maken. Een hoop gedoe minder. Kortom, vanaf hier moet dit niet meer erg moeilijk zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 26 januari 2021 05:57 PM
  [ # 182 ]

Ziet er prima uit tot zover…

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 26 januari 2021 05:58 PM
  [ # 183 ]

Plaat werk als hobby is mats…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 januari 2021 09:46 PM
  [ # 184 ]

De onderkant van de A-stijl is weer nieuw. Wat een geouwehoer is dat elke keer om dat plaatdeeltje te maken. Maar goed, dat hangt erin, wachtend op de rest van het werk aan de A-stijl. Daar moet nog wel het e.e.a. meer uit…

Daarna heb ik de binnenkant van de dorpel er maar eerst eens in gefietst. Alle andere delen van het laswerk moeten daarop aangewerkt worden, dus het was handig om die erin te hebben hangen.

De buitenkant ligt er al af; hierna moet eerst de onderkant van de A-stijl hersteld worden, want die loopt door in de drempel en vormt zo de versterking voor de voorste kriksteun. Dat wordt een beetje een modelbouwerij om te maken, maar gelukkig zit er hier referentiemateriaal. Sterker nog, van de constructie van de dorpel is hier meer over dan wat links voorhanden was. Maar als die onderkant er eenmaal in zit, wordt het weer fluitend verder om de boel dicht te spijkeren. De vloer, de buitenkant van de dorpel en de rest van de A-stijl bestaat dan verder uit eenvoudig te maken plaatwerk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2021 09:53 PM
  [ # 185 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 januari 2021 12:20 PM
  [ # 186 ]

Inmiddels is er ook een rolletje lichtgrijze Skai® binnen. Ik heb dus ook maar eens nieten besteld voor m’n tacker, zodat die Skai® op de juiste manier om de vlondertjes van de kofferbak kan worden gespannen (bovenkant verlijmen, onderlangs opspannen & vast nieten). Nu het laswerk zover achter de rug is in de kofferbak en de bestaande bekleding van dunne industrietapijt vanwege al het loshalen, vastplakken en dan toch nog in de fik steken met lasspetters er niet meer uit ziet, wordt het tijd om dat naar voorbeeld van de originele stoffering te herstellen.

Het zou me niet eens verbazen dat ik daar eens mee ga beginnen zodra de dorpel rechtsvoor weer zover aangewerkt is. Een keer een dag lijm snuiven is eens wat anders dan ijzerslijpsel & weldmix snuiven Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2021 07:33 PM
  [ # 187 ]

De A-stijl repareren met bisontix is zeker geen optie?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 januari 2021 08:01 PM
  [ # 188 ]

Dat is altijd een optie natuurlijk. De vraag is of het een optie is die je ook zou willen gebruiken Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2021 08:07 PM
  [ # 189 ]

Toch maar niet hè, het is geen C5 tenslotte Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 januari 2021 01:27 PM
  [ # 190 ]

Sneldrogende ijzerlijm gebruiken we hier. Het gekke is dat, daar waar de meeste lijmsoorten draden kunnen trekken bij het verwerken, dat hier juist andersom gaat: de draad verdwijnt in de lijmverbinding.

In ieder geval is de kriksteun/het uiteinde van het buitenste paneel van de A-stijl bijna klaar om erin geplakt te worden:

De kriksteun bestaat origineel uit een kort U-profieltje die met een bodemplaatje erin tegen een verzet in de onderkant van de kriksteunplaat wordt gelast. Dat verzet maken is natuurlijk weer een enorm vervelend stukje plaatwerk om uit te hameren, dus ik heb er botweg een stuk 5mm platstaf van 25mm breed onder gelast met een volle las. Dat heeft de goeie maat en dat is een stuk makkelijker om te verwerken. Daar heb ik vervolgens een profieltje weer omheen gebeund. Nu is die steun minstens zo sterk als origineel, maar met een boel minder gelazer om ‘t te maken. En daarmee is het lastigste stukje plaat om te maken nu in principe klaar. Je kunt er natuurlijk wel aan zien dat ik niet veel meer dan wat hamers, een bankschroef en een 12kg kluit uit een trekkenwand ter beschikking heb om al die paneeltjes te maken, maar goed. Als het werkt is het prima. Het wordt altijd beter dan ‘t was.

De binnenkant van de binnendorpel heb ik ook nog maar even doorgelast nu ik er bij kon omdat de kriksteun er even niet zit. Voordat ik die steun erin knetter spuit ik op de grote lappen ook nog een laagje primer nu dat eenvoudig gaat, want je wilt dit wel graag beschermen. Dat brandt nooit meer helemaal weg, dus het helpt altijd wat. Soms is het ineens ook weer prettig om er grote lappen uit te moeten trekken, want dan kun je er verderop in de klus in ieder geval lekker bij om er wat extra dingetjes aan te doen.

Plan is nu: dit er weer in hangen, dan de huid van de dorpel herstellen en dan eerst de A-stijl verder naar boven vernieuwen. De vloer kan best als laatste, die draagt het minste bij aan de constructie. Bovendien is die lekker simpel om te maken, dus een heel fijn werkstukje om zo’n putje laswerk mee af te sluiten. Hoewel dan de achterste kriksteun aan deze kant er ook nog uit moet… Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 januari 2021 03:42 PM
  [ # 191 ]

Vraag: welk type lijm en merk gebruik je ?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 januari 2021 04:28 PM
  [ # 192 ]

Zo. Die zit!

Straks er maar eens een buitendrempel weer overheen knutselen, dan is die kokerbalk tenminste klaar & weer sterk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 januari 2021 04:34 PM
  [ # 193 ]

Derk, ik vind het prachtig en ik krijg het gevoel dat ik zoiets ook wel eens doe.

Maar wat doe je straks als je klaar bent aan roestpreventie?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 januari 2021 05:04 PM
  [ # 194 ]
klever33 schreef:

Vraag: welk type lijm en merk gebruik je ?

De snelst drogende ijzerlijm; in dit geval 0,6mm lasdraad en Weldmix 15, verwerkt met een sleetse ouwe Lincoln Norweld Mig110. Wel even opletten, want tijdens het drogen is het nogal warm Mr. Green

@Han: als dit allemaal zover klaar is gaat er met de sonde een boel RX5 in, gevolgd door een boel wax (zal wel gewoon tectyl of motip worden), net zolang totdat ik bakjes en doeken tekort kom om de uitlekkende bende op te vangen. RX7 kan ook, maar ik heb aan de linkerkant bij het volhozen gemerkt dat RX5 ook prima met run-off-the-mill holle-ruimte-wax samenwerkt. Aan de buitenkant komt er, waar van toepassing, een etsende primer op, gevolgd door strijkkit waar nodig en dan eerst in de anti-steenslag en dan met de tectylspuit lekker in de ranzige zwarte undercoating. En verder helpt het heel erg veel dat die auto in principe geen pekel meer te vreten krijgt.

En dan wordt het verder een programma van wat vaker dan zo eens per decennium ‘s kijken wat er weer vanaf wil vallen. Heel in het bijzonder is het daarbij een goed idee om eens per jaar (of om het jaar, zoiets) de onderkanten van de spatborden achter de voorwielen even los te schroeven om de troep die zich in die hoek verzamelt eruit te halen. Dat scheelt echt enorm in het vergammelen van dat dorpel-uiteinde, net zoals het volledig dicht aflassen van zo’n kriksteun overigens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 januari 2021 05:29 PM
  [ # 195 ]

Hallo Derk,

Ik vindt wat je maakt een prachtig stuk werk ! Moet toch even gezegd zijn. Een auto in deze toestand zou ik niet meer aan beginnen.
Succes verder met wat nog komt.

Profiel  
 
 
13 van de 62
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook