34 van de 64
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 februari 2022 11:09 PM
  [ # 496 ]

OK.

Dus die moeren, schoot me te binnen, had ik nog over van de hardyschijf van de Compact die ik afgelopen najaar had vervangen. Dus: M10 slw. 16 erop. En nou werkt het nóg niet. In de twee heb je micrometers over, in de 4 zit de hele zooi muurvast op elkaar. Dat betekent maar 1 ding: de schakelas is krom.

Bak nummer twee afgeschreven, geld voor een versnellingsbak op, alle randonderdelen die ik heb laten aanrukken voor de kat z’n k*t achteraan gezeten, m’n rug naar de tyfus gesleuteld, m’n kop naar de tyfus gebeund, kortom: het wordt tijd om ‘m de pers in te trappen. Ik kan er niks meer mee. Dit verhaal trek ik op geen enkele manier meer, dus het ding moet maar verdwijnen denk ik.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 10 februari 2022 11:20 PM
  [ # 497 ]

Het is zo jammer dat niemand mee kan helpen, hij moet alles alleen doen. Is er dan echt niemand die eens tijd vrij kan maken en kan mee helpen sleutelen?? very sad

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 februari 2022 06:34 AM
  [ # 498 ]

Ik begrijp nog iet helemaal waar de guibo (zoals de yanks het noemen) tegenaan looopt..Kan je niet van onderen die schakel as een dreun geven? Hij is nu toch al krom…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 07:18 AM
  [ # 499 ]

Precies wat Joris zegt: bak in z’n vier, zodat duidelijk is waar het op vastloopt en de schakelas/stang rustig een tikkie in de juiste vorm rammen/buigen.

Het probleem met hulp is gewoon dat die kar op zo’n 2,5 uur rijden staat van waar ik bv zit. Dat zuigt echt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 07:18 AM
  [ # 500 ]
Penny Lane schreef:

Dit verhaal trek ik op geen enkele manier meer, dus het ding moet maar verdwijnen denk ik.

Derk

Niet zo fatalistisch denken pik. Komt goed. Effe geduld. We bellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 februari 2022 09:46 AM
  [ # 501 ]

Die as een hengst geven kan best, maar dat tyfusding is 1) nogal van stevig materiaal, 2) zit op een onmogelijk te bereiken k*t-plek en 3) dan sloop je de seal van die as, als je al niet de behuizing vernielt, en om die seal te wisselen moet vanwege de teringplek waar dat ding zit de bak er eigenlijk weer uit…

Ik snap wel hoe dit komt: die bak komt natuurlijk uit een auto die in de vierde versnelling op een lekker tempo ergens frontaal op geklapt is en daarbij zijn blok en bak onvrijwillig verzet. En vanwege hoe de boel verder opgebouwd is, is dan die is dus inderdaad de eerste die opgeeft.

Maar goed. Ik zie niet hoe ik hier iets aan doe zonder die bak te lichten, omdat je met de bak in de auto gewoon echt helemaal nergens bij kunt om er gepast geweld op te plegen. Ja, of je moet de middentunnel open slijpen. Dan kun je erbij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 10:50 AM
  [ # 502 ]

Overleg eens met de verkoper. Ik geloof dat je die bak van beatrix hebt toch? dat is/was een bekende bmw specialist. Vraag hem om raad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 februari 2022 11:24 AM
  [ # 503 ]

Elke goeie raad begint met het uitbouwen van uitlaat en cardanas, want zolang die onder de auto zitten kun je in de cardantunnel weinig of niks beginnen. Heel misschien kan die schakelas verbogen worden met alleen de cardanas er weer uit (en dan dus de uitlaat ook) en het schakelplateau er achter vandaan, maar dat is nog wel de vraag want het is daar krapper werken dan voor de schipper van een mammoettanker op het Eemskanaal…

Het vervelende van gedoe met die schakelas is dat dat ding helemaal bovenin de bak zit, krap onder het schakelplateau door en op een k*thaar afstand van die hardyschijf. En als het dan één stang totaan de pook was geweest… Maar dat kan niet, dan kun je geen H-patroon maken, dus er zit een dubbel kogelgewrichtje in. Natuurlijk precies net ter hoogte van waar de bouten van de achterste flens op die bak door de hardyschijf komen. En dan is er echt geen ruimte voor foute uitlijning. Alles, maar dan ook alles, zit onwijs krap op elkaar gepropt in die cardantunnel. En dan zeker op de achterkant van die bak. Ik kan er niet eens een duidelijke foto van maken, want je kunt er niet met een camera komen Rolling Eyes Zou je daar nu met alles gemonteerd met schroevendraaiers of breekijzers in willen gaan wurgen, dan heb je een dikke kans dat je zo’n hardyschijf vernielt of een flenspoot verbuigt of van dat soort gelazer, dus je moet hoe dan ook eerst armslag hebben en de kwetsbare rommel eruit beunen als er geweld op zo’n schakelas moet worden gedaan.

Maar goed. Wat je dan misschien zou kunnen doen is de as direct achter de bak afsteunen zodat je ‘m beslist niet buigt op het gedeelte wat de bak in en uit gaat en zodat de kans dat het keerringetje zo’n gein overleeft groter wordt en dan zien dat je die stang zover uitlijnt dat-ie in principe altijd op 65mm uit het hart van de hoofdas blijft. Millimetertje meer is prima, minder kan dus niet. Maar ook naar boven toe heb je weinig plek vanwege het schakelplateau, dus het is geheid wel weer een eindeloos geklier.

Waarvan er niks anders op zit dan ‘t maar weer gewoon te gaan lopen doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2067
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 februari 2022 11:26 AM
  [ # 504 ]

Kun je de standen/hoeken vergelijken tussen je oude en deze bak, bijvoorbeeld in z’n 4e versnelling om op die manier zeker te stellen dat het probleem dáár zit

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 februari 2022 12:00 PM
  [ # 505 ]

Dat kan. Zodra alles achter de bak weggesleuteld is. Anders kun je niets betrouwbaar meten, want er is geen ruimte om er fatsoenlijk met een meetlint of een schuifmaat te werken.

Edit: maar de enige manier waarop de afstand tussen die hardyschijf en die schakelstang te manipuleren is, is door die stang te buigen. Er zitten geen stelmogelijkheden in. Je kunt alleen het schakelplateau wat verstellen, maar dan werk je alleen met het gedeelte van de schakelstand dat achter het knikmofje zit. Het deel wat de bak in gaat staat op 1 plek en that’s it. Het probleem zit zeker niet in de cardanas of de hardyschijf, die staan vrijwel ideaal uitgelijnd en hebben geen enkele slag of vervorming meer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 12:06 PM
  [ # 506 ]

Als je de cardanas weghaalt kun je er toch bij? De schakelstang zit recht boven de hardyschijf immers

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 februari 2022 12:10 PM
  [ # 507 ]

Ja, dan kun je er een soort van bij. Om dan wat armslag te maken moet het schakelplateau er achterweg. En om de cardanas uit te bouwen moet de uitlaat er onderuit.

Wat ik tot zover lees over vergelijkbare gevallen is dat je er gerust een metertje pijp op mag zetten om die as te verbuigen en dat zie ik niet gebeuren in die middentunnel, maar we’ll see.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 februari 2022 12:15 PM
  [ # 508 ]

Kan je ‘m niet wegdrukken met een potkrik o.i.d.?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2022 12:17 PM
  [ # 509 ]
René Jongejan schreef:

Kan je ‘m niet wegdrukken met een potkrik o.i.d.?

Dat was ook mijn gedachte. Omdat het echt om een paar mm gaat zou ik dat wel durven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11644
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 februari 2022 12:18 PM
  [ # 510 ]

Is gevaarlijk en totaal afhankelijk van opties om de boel in situ af te steunen. Anders mol je minstens de baksteun. Die heb ik wel nieuw besteld, maar als het doel is om de bak niet te lichten moet de steun die er nu in zit dus nog zeker een week heel blijven.

Edit: maar dat kan ik dus ook pas zien als de boel uit elkaar ligt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
34 van de 64
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook