60 van de 62
« Eerste  < Vorige 58 59 60 61 62 Volgende > 
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 december 2023 12:48 PM
  [ # 886 ]

Best wel. Zeker als je er resultaat uit haalt!

Misschien moest ik vandaag maar eens een rondje kleppen stellen en de contactpuntjes eens controleren, want hij staat nu mooi voor het grijpen. De verwachting is dat dat in januari en februari wat minder makkelijk is, dus logistiek is het niet zo’n slecht plan om er dan gewoon nu maar wat van die werkjes door te schuiven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 december 2023 09:26 PM
  [ # 887 ]

Dat is allemaal ook weer in orde. Meteen de paar meter heen & terug laveren om de auto terug in z’n stallingshoek te rijden benut om de remmen te testen en die zijn Aanzienlijk Verbeterd. Kortom, ‘t is er weer een duidelijk frisser nultweetje van geworden. Het wordt dus tijd voor een beetje voorjaar…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 december 2023 09:41 PM
  [ # 888 ]

Ik zeg: lekker geklust man clap

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 december 2023 12:00 PM
  [ # 889 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 februari 2024 04:34 PM
  [ # 890 ]

Intussen wordt het ook weer tijd om na te gaan denken over het zomerklaar maken van die ouwe 1602. Eerst maar eens een klusje afgehandeld wat ik al een poosje wilde doen: een andere massaschakelaar inbouwen. Deze keer een periode-correct exemplaar van, jawel, Lucas. Dat ziet er beter uit, maar het heeft ook als voordeel dat hiermee de ontsteking uitgeschakeld wordt als de schakelaar ‘uit’ staat en dat daardoor aanduwen ook niet meer lukt. Dit type schakelaar was (en is) populair in de Britse racerij en is een prima vervanging voor de lichtelijk onvoorspelbare moderne massa-onderbreker die erin zat.

Verder merkte ik dat er een voorband plat stond. Die eerst op druk gezet, de auto uit de hoek gerold en het bandje er voor inspectie onderuit gepeld. Conclusie: het is na nog geen twee jaar tijd om nieuwe voorbandjes te gaan halen. Deze heeft een mooie canvasbreuk en kan dus afgeschreven worden, maar de Viking CityTech II is (althans in deze maat) niet meer leverbaar en dus komen er weer twee nieuwe voorbanden onder. De nog intacte Viking kan dan op het reservewiel, want daar ligt een (iets te kleine) Vredestein uit de jaren ‘80 op dus dat wordt wel een keer tijd. Of nou zo’n canvasbreuk komt van stiekem een tijdlang plat staan of andersom is me niet duidelijk, maar exit band is het sowieso. Ik heb overigens geen (andere) oorzaak van dat drukverlies kunnen ontdekken.

Het is overigens langzaamaan wel een heel gedoe om nog aan goede kwaliteit, non-aanhanger banden in 165/80R13 te komen, dus ik ben benieuwd waar ik me deze keer tevreden mee moet stellen. Het duurt niet lang meer voordat er echt Michelin XAs van 230 euro/stuk onder gaan moeten om überhaupt nog wat fatsoenlijks in die maat te kunnen krijgen…

Kortom, we blijven wel bezig met het ouwe spul. Maar met het nadere van het voorjaar komt de pret ook weer in zicht, dus het gaat niet echt met tegenzin Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2024 06:36 PM
  [ # 891 ]

In die maat is er ook de Uniroyal RE3. Die heb ik onder het C-Eendje gehad, daar bevielen ze me goed.
Erg slijtvast zijn ze niet, maar bij weinig kilometers per jaar is dat geen probleem.

Een alternatief is een band in de maat 175/70-13, daarin is meer keuze. Daaronder de Conti EcoContact en de Goodyear EfficientGrip.
De afrolomvang daarvan is maar 3% kleiner, da’s te verwaarlozen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 februari 2024 09:17 PM
  [ # 892 ]

175/70R13 kan wel, maar dan moet ik eigenlijk eerst m’n setje lichtmetaal laten poedercoaten. Die zijn ook fatsoenlijk breed genoeg voor 175ers. Nadeel is dat ze de voorste spatbordranden dan gaan aanstrijken in een scherpe bocht.

Uiteindelijk komt het erop neer dat er een voorband met een productiefout onder zat en dat het normaal gesproken nog jaren niet nodig had moeten zijn om ze te vervangen. Maar goed: dat alle auto-onderdelen irritant en langzaamaan ook gevaarlijk slecht van kwaliteit worden hadden we allang vastgesteld. Gelukkig ben ik er niet met het gas op de plank ergens bij pak ‘m beet Magdeburg op de Autobahn mee geconfronteerd. Want dat had ook best gekund. En dan is een klapbandje voorop een stuk vervelender dan in de winterstalling…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2024 11:42 PM
  [ # 893 ]

Is de ruimte in de wielkast zó krap dat 5 mm extra breedte van de band aan die kant zorgt voor aanlopen?
Of is de ET van die LM’s anders?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 februari 2024 12:06 AM
  [ # 894 ]

De ET van die alu’s is ook ietsje anders (want eigenlijk van ‘n E21). Het kan allemaal wel, maar dan moet je het eigenlijk meteen Goed doen: 4cm naar beneden en spijkerharde Bilsteins eronder in plaats van de standaard schokbrekers. En dan de randjes van de spatborden een beetje naar binnen vouwen…

En daar was ik nou net niet naar op zoek voor deze 02.

Maar buiten dat hangen er dus ook nog maar pas nieuwe achterbanden in 165/80R13 onder. Het is al vervelend om twee nieuwe banden te moeten gaan halen, maar als je dan naar 175/70R13 zou wisselen mag je meteen weer voor vier, waarbij je twee weggooit die nog geen jaar onder de auto zitten en waaraan je eigenlijk niet kunt zien dat ze gebruikt zijn. Dat is gewoon verspilling.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 februari 2024 12:14 AM
  [ # 895 ]

Wat is er op tegen om die 175/70-13 dan om de stalen velgen te doen en die achter te leggen?
De 165-13’s kunnen dan naar voren.

Maar als je dat niet wilt, zijn de Uniroyal RE3’s in je eigen maat een redelijk alternatief.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 februari 2024 08:30 AM
  [ # 896 ]

De typegoedkeuring schrijft vier gelijke banden voor, in tegenstelling tot bv de Citroen DS.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 februari 2024 11:40 AM
  [ # 897 ]

Dat er op een as links en rechts dezelfde maat banden moet zitten, was me bekend.
Maar dat het ook voor vóór <> achter geldt, wist ik niet.

Overigens, niet alleen de DS heeft voor en achter verschillende maten, veel moderne en zeker “sportieve” auto’s hebben dat.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2024 11:46 AM
  [ # 898 ]
waterman schreef:

De typegoedkeuring schrijft vier gelijke banden voor, in tegenstelling tot bv de Citroen DS.

Geldt dat voor alle auto’s?
Trouwens: Toen de aanpassing aan m’n Mercedes vorige week goedgekeurd werd kreeg ik een nieuw kentekenbewijs. Daar stond, in tegenstelling tot de oude, geen typegoedkeuringsnummer meer op.
Is daar een reden voor?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 februari 2024 12:40 PM
  [ # 899 ]
JW schreef:

Dat er op een as links en rechts dezelfde maat banden moet zitten, was me bekend.
Maar dat het ook voor vóór <> achter geldt, wist ik niet.

Overigens, niet alleen de DS heeft voor en achter verschillende maten, veel moderne en zeker “sportieve” auto’s hebben dat.

Groet,
JW

Het gaat om wat er op de basis typegoedkeuring vermeld staat. Bij een ds, muv injectiemodellen, staat daar dat er voor breed en achter smal af-fabriek op zit. Bij die BMW staat dan weer vermeld welke bandenmaat er door de fabrikant op welke as gezet is. Daar heb je je in principe aan te houden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2033
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 februari 2024 01:45 PM
  [ # 900 ]

In principe moet je je daar dan aan houden.
En in een aantal landen om ons heen wordt dat ook strikt aangehouden bij de periodieke keuring.

In ons land is men daar minder strikt mee.
Dat heb ik zó ervaren in een aantal gevallen:
- M’n laatste Xantia was uitgerust met 185/65-15 banden om 5.5J stalen ET8 velgen, daar heb ik 195/60-15 om 6J ET15 Activa velgen van gemaakt.
- De C5 Break V6 had er 215/55-16 onder liggen. Ik heb daar toen 225/45-17 onder gelegd.
Bij de APK’s leverde dat geen problemen op.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
60 van de 62
« Eerste  < Vorige 58 59 60 61 62 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook