67 van de 67
« Eerste  < Vorige 65 66 67
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11682
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 mei 2024 01:16 AM
  [ # 991 ]

Het was de laatste tijd meer The Taming of the Shrew eigenlijk. Maar whatever: als het maar werkt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11682
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 juni 2024 05:15 PM
  [ # 992 ]

Het werd tijd om een kleine inspectie te doen en daarbij ook de resultaten van enig afstelwerk te controleren. Dus: bougietjes er even uit. Niet echt een goed idee. Van cilinder 3 bleek het schroefdraad zodanig beschadigd dat nog een derde keer de pit er weer in gewoon niet meer ging gebeuren.

Afijn, gelazer dus. Kop er weer af of niet? Uiteindelijk via medeforumer waterman een bougiegatruimer geregeld, die in de resten oude schroefdraad eigenlijk niet helemaal diep genoeg kon komen om te bijten en waarmee dus ook geen richting te halen viel. En dat is toch al lastig, omdat de bougies opzij in de kop in vrij diepe schachten met een wat merkwaardige vorm onder een enigszins typische hoek staan die je, vanwege de nabijheid van de rest van de auto en met name binnenscherm/veertoren rechts, blindelings goed moet zien te krijgen om er op een goed sluitende manier een bus in te jassen. Van die dingetjes waarbij elke oplossing een probleem in vermomming is dus: typische cascadepech.

OK, maar op zich moet het met een iets spitsere ruimer dan net wél kunnen. Daar maar eens achteraan en verdomd, de enige die ik in de omgeving kon krijgen was iets spitser. En bovendien een M16/M14 tap met sleutelwijdte 16mm in plaats van 21mm, waardoor er via een oude binnenspiegel in ieder geval meer zicht om het gereedschap heen te krijgen was. Na op de oude kop te hebben uitgevogeld hoe ik met de bougiesleutel van wijlen m’n E46 Compact dat gat zo goed mogelijk in lijn kon bereiken werd het tijd om dan toch maar actie te ondernemen. Dus: met die bougiesleutel door een ouwe aandrijfasmoer van een Peugeot 206 en die moer op een specifieke manier strak tegen de kop gedrukt die tap netjes recht door het gat gedraaid. ‘t Is uiteindelijk nog gelukt ook… De bougie zit weer netjes op z’n plek. Dat scheelt weer een actie cilinderkop!

Het is in wezen een werkje van niks, maar als je met eigenlijk te weinig ruimte en aan alle kanten afgedekt zicht zo’n tap er netjes door halen wilt is voorbereiding en echt opletten of het gereedschap wil doen wat je wilt dat ‘t doet belangrijk & zeer tijdrovend. Maar goed. Het is gedaan, nu maar weer gewoon verder met waar we eigenlijk mee bezig waren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 01 juni 2024 07:02 PM
  [ # 993 ]

Gelukkig, dat viel mee! Ik vind het altijd spannend, bougies uit een oude motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10009
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 juni 2024 11:23 AM
  [ # 994 ]

Ja, bij DSsen ook een paar keer een midlock hulsje er in moeten schroeven.
Maar daar kun je tenminste fatsoenlijk bij.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11682
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 juni 2024 12:29 PM
  [ # 995 ]

Normaal is dat niet zo spannend bij een BMW M10-blok. In de afgelopen 20 jaar op 5 van zulke koppen 1 bougiegat gammel, dat valt best mee. Maar bij deze kop had de bougie van cilinder 3 al eerder scheef gezeten. Dat is niet altijd aanleiding tot paniek, zeker niet als je daarna op de werkbank een frisse bougie er gewoon met de hand in draait met alleen een stroef plekje halverwege. Dus dan spijker je zo’n kop er gewoon op en whatever… Totdat dus blijkt dat die controle één van de laatste twee keer bougie indraaien was die dat gat nog tegoed had.

Maar goed. Leergeld. Volgende keer kan ik een bougiegat in zo’n opknap-kop beter bij de eerste verdenking van problemen meteen van een bus voorzien, want met zo’n kop los op de werkbank is het heel goed te doen. Eénmaal in de auto wordt het een lastig verhaal om daar een definitieve reparatie van te maken, want dan heb je geen zicht meer op wat je aan het doen bent.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11682
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juni 2024 12:23 AM
  [ # 996 ]

Maar goed. We zijn, sinds de vervangende kop erop gelegd is, 340 kilometer verder. Het oliepeil houdt keurig stand, de olie is brandschoon. Koelvloeistofniveau is ook dik in orde. Dat is dan alvast goed nieuws: bang zijn voor rare problemen in het gietstuk van die cilinderkop is echt onnodig.

Verdere verbeteringen: geen rookpluimen meer bij gas lossen op hoge toeren (komt vanzelf terug, geen zorgen), geen rookpluim meer bij warme start, geen olielekkage meer rond de verdeler, geen olielekkage meer rond de carterpan. Wel nog licht zweten rond het kleppendeksel, maar dat is ingecalculeerd. Een nieuwe pakking komt bij de laatste ronde natrekken en kleppen stellen pas, want tot die tijd kan dat deksel er nog elk moment af moeten. Je kunt die pakking best een paar keer hergebruiken, maar het houdt een keer op en deze ligt er ook alweer een jaar of wat op. Toen was het ook al de beste hergebruik-pakking die ik had liggen (wegens logistieke problemen). Geen oplossing zo permanent als een tijdelijke oplossing…

Verder heb ik de oude cilinderkop ontdaan van kleppen, veren en seals. Kwestie van autopsie afmaken. Het totaal aan fouten in de cilinderkop: een gat ingevreten van een koelkanaal naar een verbrandingskamer, een verstopte sproeibalk boven de nokkenas, een gare koelwateraansluiting achterop de kop, diverse matige pakkingen, twee eindstopjes van de tuimelaarassen op drift, ten opzichte van elkaar licht onregelmatige slijtage van de sleepnokken van de tuimelaars en acht hopeloze klepseals. O en de kleppen waren wel aan onderhoud toe. Kortom, een opgefrist kopje erop was wel een goed plan. Zelfs als ‘t grotendeels met bij elkaar geraapte ouwe zooi moet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
67 van de 67
« Eerste  < Vorige 65 66 67
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook