Verdamper eeuwig leven?
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 29 mei 2019 10:09 AM

Goedemorgen,

ik rijd al geruime tijd met tevredenheid op gas (10 jaar) , maar ik vraag me af welke signalen duiden op aankomende revisie van de LPG verdamper.

Wordt dit aangekondigd door een abrupt einde, of is het een geleidelijk proces en moet er na een aantal jaren preventief onderhoud worden gepleegd.  Ik ben verder wel aanhanger van “don’t fix it if it ain’t broken”.

Bedankt alvast voor de reacties.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2019 11:06 AM
  [ # 1 ]

Dat is een langzaam proces. Je auto gaat steeds slechter lopen. Vooral stationair. En reageert slecht op gasgeven.
Ik zou na 10 jaar preventief reviseren. Ik reed met de JH verdamper van GMS. de revisie set was iets van 40 piek en een nieuwe verdamper 85…
Nieuwe erop. Klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 29 mei 2019 01:02 PM
  [ # 2 ]

Blijkbaar verschilt het. Aan het lopen zelf merkte ik in mijn geval (Landi / Renzo) eigenlijk niks, maar in laatste jaar wel sluipend naar onzuiniger verbruik (van 7,5 naar 6,5). Toen opeens binnen een paar dagen afnemende reactie op gasgeven, wat al snel inzakte naar nul respons. Nog wel even sludge opruiming / revisiesetje overwogen maar op grond van prijs besloten tot vervanging.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 29 mei 2019 01:51 PM
  [ # 3 ]

Een verdamper heeft zeker onderhoud nodig. De membranen in het systeem zullen vroeg of laat stugger worden. maar gezien de kosten van een nieuwe zou ik dat zelfs nog eerder overwegen dan een revisie set.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 mei 2019 02:32 PM
  [ # 4 ]

Nee, zeker niet. Eens per jaar effe de sludge aftappen en drooggasfilters vervangen. Eens in de zoveel jaar het membraam vervangen. Revisie setjes kosten twee/drie tientjes. Eea natuurlijk afhankelijk van het systeem. Je wilt hoe dan ook geen vuil in je injectors! Vaak zijn ze dan exit.
Veel van dat grut komt tegenwoordig uit Polen. Kijk maar effe op Ebay.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 mei 2019 05:12 PM
  [ # 5 ]

Ik heb al meer dan 40 jaar een Necam, nooit wat aan gedaan en het loopt nog steeds prima, al rijd ik er zelden mee, maar dat heeft met verouderen weinig van doen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2019 05:40 PM
  [ # 6 ]

Ik denk juist van wel. De membranen verharden door iets wat in het gas zit, niet door ouderdom.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 mei 2019 11:22 AM
  [ # 7 ]

+1.
En als zo’n membraam hard wordt en uiteindelijk gaat scheuren/lekken, komt er koelwater in je sensor, filter en uiteindelijk je injectors. Bedenk dat zo’n membraam best aan extremen wordt blootgesteld. Hete koelvloeistof vs koud gas met beiden z’n chemische samenstelling en niet te vergeten mechanische belasting. Ik zou het zeker preventief vervangen. Klusje van niets.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 mei 2019 11:48 AM
  [ # 8 ]

Het gaat hier overigens over de verdamper van een ds Wink drooggasfilter en injectoren niet van toepassing dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 mei 2019 12:16 PM
  [ # 9 ]

@waterman, wat voor gassysteem zit daar dan in? Echt nergens een filter te bekennen? Ik kan iets leren van dit topic merk ik.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 02 juni 2019 04:03 PM
  [ # 10 ]

Mijn ds 21 carbu op gas stond ca 10 jr stil, daarna in 1 keer gestart en liep prima.
Toch ook preventief verdamper vervangen ? Of moet je dan weer van alles afstellen en hebj e speciale apparatuur nodig die ik niet heb ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juni 2019 02:43 PM
  [ # 11 ]

Is een ouderwets onderdruk systeem met een mengstuk op de carbu.

Van stilstaan gaat ie niet achteruit. Gewoon gaan rijden. Een nieuwe verdamper hoef je niet af te stellen.

Zie film van DS TT.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 07 februari 2020 12:30 AM
  [ # 12 ]

Aangezien dit draadje nog levend lijkt, mag ik vragen of het wat uitmaakt wat voor verdamper er in de DS geplaatst moet worden? Met andere woorden, zijn de aansluitingen voor de relais’ en water en gasslangen allemaal het zelfde over verschilt dat per merk/type?

Ik heb zelf een verdamper waarvan ik het merk/type niet kan achterhalen. Zie foto’s hieronder.

Afbeelding Bijlagen
IMG_6789.JPGIMG_6788.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 07 februari 2020 12:55 AM
  [ # 13 ]

Zie nu, na wat speurwerk, dat het een OMVL R90E verdamper is. met code K901501. Deze zou voor een E5 verdamper staan, maar zoals op de sticker is te zien staat daar ook E8 op. Beetje verwarrend. Begrijp dat de E5 voor motoren tot 2300 cc wordt geadviseerd en E8 voor 2300 cc en hoger.

Als ik nu op dit type verdamper zoek op internet, zie die er wel heel anders uit dan die ik nu heb. De nieuwe lijkt wel een eicel die voor het eerst deelt in 2 eicellen Laughing

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2020 08:31 AM
  [ # 14 ]

Ik ben niet zo te spreken over OMVL.. Voor de DS gebruikten wij altijd de JH van Landiehartog, later verkocht door GMS:
https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/007004

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook