Smeernippels monteren achterdraagarm GS/GSA
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 208

- C4 (2004-heden) Cactus
- Dyane 6
- Xantia 1.8 16v
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 29 mei 2019 12:02 PM

Jullie hebben vast de mooie video van DS technisch team al gezien om smeernippels in de achterdraagarmen te monteren van de Citroën GS.

Inmiddels ben ik ervarings deskundig en bijna alles ging goed… Behalve het stuk waar er schroefdraad getapt wordt mbv de boormachine. Het tappen met de boormachine is voormij te lastig. Onvoldoende controle / gevoel.

Gelukkig is met de hand tappen is wel gewoon mogelijk doormiddel van een in de vakhandel verkrijgbare “tap-verlenger”. Dit werkt zeer handig (makkelijker recht tappen door lange lengte) en is goedkoop verkrijgbaar. (ik betaalde ongeveer 7 euro)

De tapverlenger heeft een lengte van 110mm en hiermee heb je ruimte genoeg om goed te kunnen tappen.

Ik hoop dat jullie iets aan deze ervaring/tip hebben. Veel succes!

Opa zei altijd "80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan"

Profiel  

dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1105

- GS/GSA GSA CLUB Berline
- AX 1.1 spot 5 deurs
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1.6 Chic
Gepost: 29 mei 2019 02:07 PM
  [ # 1 ]

Dit is een goede tip.

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2716

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- Berlingo 1.9d 600 (met zijdeur)
Gepost: 30 mei 2019 05:32 PM
  [ # 2 ]

Wel degelijk materiaal aanschaffen hiervoor. De tapsets van de bekende bouwmarkten zijn b.v. van snijkoek gemaakt en de kans dat die breken is dus gigantisch groot.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

willingeprins
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78

- GS/GSA Pallas
- GS/GSA X3
Gepost: 09 juni 2019 09:00 PM
  [ # 3 ]

De draagarmen van mijn GSA zijn die dag ook voorzien van smeernippels. Eerste bevindingen zijn in eerste instantie duik-gedrag in de staart; na een week werd dit minder erg, Nu merk ik dat achter sterker mee remt. Bij remmen gaat, tegelijk met het duiken van de neus, ook de staart naar beneden. Dit vind ik wel een verbetering tov de oude situatie. De betere smering van de achterdraagarmen heeft dus wel een duidelijke impact op het rem en veer-gedrag van de wagen.

Profiel  

GS1970
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 11 juni 2019 02:26 PM
  [ # 4 ]

Door de getrokken draagarmen zal de achterkant altijd de neiging hebben om bij remmen naar beneden te gaan. De mate waarin hangt dan natuurlijk af van de remkracht en de soeplesse van de wielophanging. Ik kan me dan voorstellen dat door de smering de achterwielophanging soepeler geworden is. Het remmen zelf zal er niet door beinvloed worden.

Overigens een GS/A die duikt aan de voorzijde bij remmen, dat heb ik niet eerder gezien.

Profiel  

willingeprins
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA Pallas
- GS/GSA X3
Gepost: 11 juni 2019 03:59 PM
  [ # 5 ]

De remkracht achter is last-afhankelijk, en kan dus bij dieper inveren wat krachtiger zijn, lijkt me.
Overigens bedoelde ik niet echt extreem duiken aan de voorzijde, meer lichtelijk naar voren hellen, wat eigenlijk normaal is bij elke auto, als je remt.

Profiel  

GS1970
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 11 juni 2019 05:26 PM
  [ # 6 ]

De remkracht achter is op zich niet last afhankelijk, alleen de maximale remkracht achter wel. Deze is rechtevenredig met de belasting achter (om blokkeren te voorkomen).

Verder heeft de GS een anti-duik geometrie voor, dus naar voren hellen “zoals normaal bij elke auto” is juist niet normaal.

Profiel  

willingeprins
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA Pallas
- GS/GSA X3
Gepost: 13 juni 2019 09:55 AM
  [ # 7 ]

Zou deze anti-duik geometrie misschien ontworpen zijn in samenspel met het inveer-gedrag achter?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook