1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie (?) in ECU 1.6 Picasso
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 10 juni 2019 11:34 PM

Rare vraag misschien.

Vrienden van mij hebben een Picasso eerste model met een 1.6 16klepper motor.
Als hij warm is na een rit wil hij geregeld niet starten. na een tijdje wachten doet hij het weer.
Koud start hij prima.

Volgens de garage zit er olie in de ECU die capillar vanuit een moptorsensor via de bedrading erin is gekropen. En geeft aan dat het circa 1500 euro kost om te herstellen.

Ik moet zeggen dat ik heb lopen zoeken in het forum en via google, maar ik heb er niks van gevonden.
Kan iemand mij daar meer over vertellen?

 

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 08:13 AM
  [ # 1 ]

Meer vertellen kan ik niet, maar je kan hem toch schoonmaken, en het capilaire gedeelte onderbreken.

Ik heb wel over koelvloeistof/ruiten sproei vloeistof gelezen hier op het forum, uit me hoofd een C3 Picasso.
Heb jezelf er al is naar gekeken, hoe het ervoor staat?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
Gepost: 11 juni 2019 08:54 AM
  [ # 2 ]

Dat was onze C3 Picasso. Wink

In ons geval was het ruitensproeiervloeistof, maar er zijn ook gevallen bekend met koelvloeistof en motorolie, het laatste bij THP-motoren.

Voor het genoemde bedrag wordt waarschijnlijk de complete motorkabelboom en de ECU vervangen.

Een goedkopere oplossing is de veroorzaker opsporen en deze vervangen.
De capillaire werking stopt dan gewoon.

Profiel  
 
RogerM
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 468
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 juni 2019 08:57 AM
  [ # 3 ]

...zodra je een connector tegenkomt, is die capillaire werking reeds onderbroken.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 09:13 AM
  [ # 4 ]
René Jongejan schreef:

Dat was onze C3 Picasso. Wink

In ons geval was het ruitensproeiervloeistof, maar er zijn ook gevallen bekend met koelvloeistof en motorolie, het laatste bij THP-motoren.

Voor het genoemde bedrag wordt waarschijnlijk de complete motorkabelboom en de ECU vervangen.

Een goedkopere oplossing is de veroorzaker opsporen en deze vervangen.
De capillaire werking stopt dan gewoon.


Kijk me geheugen is goed cool smirk

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 11 juni 2019 04:23 PM
  [ # 5 ]

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb nog geen idee hoe ik de bron kan vinden.
Morgen ga ik naar de auto kijken.
Op basis van de vloeistof die ik aantref ga ik op zoek naar een potentiele bron.

Het zou voor de eigenaar geweldig zijn als we het zo kunnen oplossen. Anders wordt het een enkeltje sloop, zonde voor een Picasso met slechts 180000km.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 04:26 PM
  [ # 6 ]

Enkeltje sloop is wel heel drastisch zeg gulp
Kom op beetje doorzetten en het probleem opsporen en repareren very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 11 juni 2019 05:00 PM
  [ # 7 ]

Mee eens, is ook zonde, maarre;

Het is niet mijn auto.

Ik ben ook niet zo een geweldige monteur.

Als men hem inruilt dan krijgt men er een sloopprijs voor.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 05:06 PM
  [ # 8 ]

Maar je kan toch de lekkage terug zoeken waar die vandaan komt, dan de capilaire werking onderbreken en de lekkage dichten.
Tis makkelijk gezegd maar een ritje sloop vind ik echt zonde.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 11 juni 2019 07:21 PM
  [ # 9 ]

Ik ga mijn best doen.

Profiel  
 
Gepost: 11 juni 2019 10:10 PM
  [ # 10 ]

Het opsporen van de boosdoener is op zich niet zo lastig.
De ECU staat naast de accu.
Kijk eerst even aan die kant van de kabelboom of je daar ook daadwerkelijk oliesporen ziet.
In dat geval blijven er niet zoveel mogelijkheden over, namelijk 2.
Of het oliedrukcontact of de oliepeilsensor, beide aan de voorkant van het blok gemonteerd.
Van beide even de steker aftrekken, zitten daar ook oliesporen, bingo! Wink

Een nieuwe erin, alle stekerverbindingen olievrij maken en gaan met die banaan.
Maar niet richting sloop. Laughing

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 13 juni 2019 01:18 PM
  [ # 11 ]

Vandaag heb ik de stekkers op de ecu losgehad. alle leken droog en schoon.
Wel nog even ingespoten met remmenreiniger en gedroogd. De middelste stekker gaf een beetje bruin af. Minimaal.


Voordat ik eea loshaalde de accu afgekoppeld.
nadat alles vastzat de acuu weer aangekoppeld. contact aan 10 seconden gewacht zoals hoort.
De motor blijft stationair onregelmatig lopen. ?

Stuk gereden, half uur, rijdt prima.

contact uit en weer starten.
De bendix van de startmotor klikt maar de startmotor pakt niet.
na een keer of vijf proberen slaat hij wel aan.

mijn vraag is; hoe zorg ik dat de motor weer stationair netjes loopt en het oranje lampje uitgaat?
Hoe los ik de het starten op. Heeft dit wel te maken met de ecu?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 13 juni 2019 02:00 PM
  [ # 12 ]

Hoe vol is de accu? of hoe oud, als de startmotor niet rondgaat is de accu wel erg zwak.
Heb je de mogelijkheid om die op te laden en/of door te meten?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
RogerM
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 468
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 13 juni 2019 03:03 PM
  [ # 13 ]
marcopr69 schreef:

Volgens de garage zit er olie in de ECU die capillar vanuit een moptorsensor via de bedrading erin is gekropen.

En als jij de connectors op de ECU eraf haalt, zie je geen vettigheid? Heb jij gezien wat zij gezien hebben? En waarom zie jij dan nu niets? Iets klopt er niet in dit verhaal.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
marcopr69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 13 juni 2019 03:08 PM
  [ # 14 ]

idd. Accu is vrij nieuw. Probleem van de startmotor doet zich alleen voor als de motor warm is. En met een paar keer proberen start hij wel gewoon.
Had idd geen multimeter bij mij.

Ik zag geen vettigheid dus ik denk dan dat het probleem eerder in de startmotor zit.
Maar heb ook geen Lexia oid om een foutcode uit te lezen.

 

Profiel  
 
Gepost: 14 juni 2019 09:54 AM
  [ # 15 ]
marcopr69 schreef:

Als hij warm is na een rit wil hij geregeld niet starten.

Hoe moet ik dit lezen?
. startmotor doet helemaal niets, zelfs geen klik van het startrelais
. startrelais klikt, maar startmotor gaat niet draaien
. startmotor draait, maar de motor slaat niet aan

Ik heb ook het vermoeden dat de startmotor wat brak is.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook