Stuurhoes vervangen linksvoor 2.5TD
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 13 juni 2019 09:23 PM

Mijn stuurhoes linksvoor ligt helemaal aan barrels.

Zoekend hier op het forum levert wel wat informatie op (er zijn mensen die het in 10 minuten doen waarbij ze ook nog het LHM voorraadvat verwijderen om de hoes te monteren), maar als ik het zo zie is er erg weinig ruimte (ik heb alleen gekeken met het wiel er af, ik kwam er bij toeval achter toen ik de remslangen verving).

Ik heb de volgende vragen:
- heeft iemand simpele instructies, de Haynes zegt er niets over
- moet de stuurkogel er ook af of kan ik hem met wat vaseline en warmstoken van de hoes over de stuurkogel heen schuiven.
- moet de stuurstang los, zo ja kan ik die makkelijk losdraaien of zit die op de 1 of andere manier geborgd ivm uitlijning.En als ik die los draai, krijg ik hem dan weer in dezelfde stand terug?
- moet ik opnieuw uitlijnen?
- kan ik bij de klemring aan de stuurhuiskant of zit het hitteschild in de weg?
- moet ik een originele Citroën hoes kopen of wil een aftermarket ook prima

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 juni 2019 07:37 AM
  [ # 1 ]

Het is alweer tig jaar geleden dat ik het gedaan heb en het staat me niet meer helder voor de geest dus moet het op zeker een makkelijke klus zijn geweest. Rechts is een heel ander verhaal vanwege de stuurbekrachtingsstangbevestiging.

Uit de krochten van mijn geheugen:
- heb ik de stuurkogel aan de stuurstang laten zitten. Voor de zekerheid had ik de hoes in heet water gelegd.
- heb ik de stuurstang los gehaald. Daar kan niets aan worden afgesteld in tegenstelling tot de stuurkogel.
- heb ik het LHM-vat weggehaald om de hoes over de rand van het stuurhuis te kunnen wurmen. Vanuit de wielkast of van onderaf heb je net te weinig ruimte om hem fatsoenlijk over de rand te krijgen. Van bovenaf lukt het wel.
- omdat de stuurkogel niet is los geweest hoeft er niet uitgelijnd te worden.
- van bovenaf is er net genoeg ruimte en hoef je verder niets weg te halen.
- origineel is van veel betere kwaliteit en gaat echt heel veel langer mee.

Nogmaals, het is heel lang geleden dat ik het gedaan heb, dus het kan zijn dat het niet helemaal klopt. Maar wat ik nog wel zeker weet is dat het heel eenvoudig was, mits je het LHM-vat weg haalt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 14 juni 2019 08:40 AM
  [ # 2 ]

Was dat ook bij een 2.5TD Wim? Zoals ik vanaf de zijkant kan zien is die hoes voor de helft omsloten door een hitteschild. Ik weet niet hoe dat bij Andere XM’s is.

En kan ik de stuurstang er gewoon afdraaien als ik de stuurkogel van de veerpoot heb losgehaald? Ik hoef geen slagen te tellen of zo?

Ik heb dit nog nooit gedaan bij een XM, dit is voor mij de eerste keer en ik rijd nu al een jaar of 9 XM.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 juni 2019 12:27 PM
  [ # 3 ]

Nee, was bij mijn TCT. Ook daar is de ruimte niet overdadig in die hoek, maar de hoes is vanuit daar wel veel beter toegankelijk dan vanuit de wielkuip of onderaf. Heel paradoxaal eigenlijk.

Het is heel lang geleden dat ik de klus gedaan heb, dus precies weten doe ik het niet meer (ik ben alweer een paar jaar de Jag gewend die veel beunvriendelijker is qua opbouw maar tegelijk ook veel lomper) maar het viel mij alleszins mee. En als je stuurhoes toch al gescheurd is dan kun je die loshalen en op je gemak kijken hoe het er precies uit ziet.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 15 juni 2019 09:19 AM
  [ # 4 ]

Kan ik het LHM vat ook weghalen bij de XM in de hoogste stand? Of is het dan één LHM drab bende in het motorruim? Of laat je de filters en slangen in het vat hangen en schuif je het zootje een beetje opzij?

Ik heb net de LHM vervangen en merkte dat het vat best wel vol zit als ik in de laagste stand het vat wil verwijderen, bij het uithalen van de filters loopt het vat dan een beetje over en geeft toch weer zooi…

Als de filters eruit zijn geweest moet ik het systeem en de remmen ook weer ontluchten natuurlijk….

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 15 juni 2019 10:00 AM
  [ # 5 ]

Dat hangt af van hoe soepel je slagen zijn en hoe goed de afdichting is. Ik kon het gevulde vat loshalen en kantelen zonder dat de LHM er uit liep.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 15 juni 2019 10:13 PM
  [ # 6 ]

Nou, het is gelukt. Het leek inderdaad moeilijker dan het eigenlijk was. Ik heb het als volgt gedaan:
- auto opbokken aan de voorkant
- wiel verwijderen
- stuur zo ver mogelijk naar links draaien zodat de stuurstang zover mogelijk naar buiten komt
- de stand van de borgmoer die de stuurkogel aan de fusee verbindt met de stuurstang markeren met een stift
- Deze borgmoer een halve slag losdraaien en vervolgens de stuurstang (door te draaien aan de stuurstang)losdraaien van de stuurkogel
- De oude hoes opensnijden en vervolgens demonteren, als het een originele is (dat was deze denk ik, fabricaat Continental voor degene die dit interesseert) zit die geklemd en niet vast met een ty-rap of iets van die aard dus je kunt hem er zo aftrekken
- tandrad van de stuurstang zo nodig reinigen en een lik vet erop net als op de kogel
- ty-rap los om het dikke uiteinde van de nieuwe hoes monteren zodat er nog ruimte is om hem aan te trekken
- stuurstang opschuren en op het uiteinde een likje vaseline en de nieuwe hoes erop schuiven
- stuur door een helper naar rechts laten draaien en ondertussen de hoes mikken op het stuurhuis, bij mij schoof die er vanzelf omheen
- als je geen handen als kolenschoppen hebt kun je bij de ty-rap komen en die aantrekken en vervolgens afknippen, aan de andere zijde ook een ty-rap monteren
- vervolgens de stuurstang er net zo opdraaien als je hem er af hebt gehaald, de borgmoer zo aandraaien dat die in dezelfde stand komt als je hem hebt gemerkt
- wiel weer monteren en auto laten zakken

Ik denk dat het in een uurtje wel lukt als er verder niks tegen zit.

Wim, nog bedankt voor je hulp, als ik de ty-rap niet onderlangs had vast gekregen had ik zeker het LHM vat verwijderd maar dat bleek dus niet nodig

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 15 juni 2019 10:23 PM
  [ # 7 ]

Mooi dat het gelukt is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook