1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
C35 Camper 1979
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 17 juni 2019 10:02 PM

Op advies van Lucas maak ik even een project topic aan voor mijn C35 camper uit 1979. Ik heb ‘m net gekocht en we gaan er binnenkort mee aan de slag. Wat ik sowieso wil - naast de modernisering van de electronica en het interieur - is een ander blok. De huidige motor had in 1979 nog 69 pk en waarschijnlijk was dat destijds best veel, maar in het huidige verkeer vind ik het te weinig.


De vorige eigenaar is begonnen met opknappen, maar heeft denk ik halverwege de strijd opgegeven. Scheelt ons weer schuurwerk.


Het (gammele) trapje naar het dakterras wat ook dient als trapje om de bovenste slaapplaats te bereiken.


In het interieur werkt bijna alles nog op gas. Bedoeling is om dat allemaal te vervangen door elektrisch spul; de geiser, de kachel, de koelkast, etc.


Waar nu nog deurtjes zitten, gaan we kijken of we dat door rolluiken of roldeuren kunnen vervangen. Dat is arbo-technisch meer verantwoord dan openslaande deuren op de verkeerde momenten.


Samen met een auto-electronica vriend gaan we bekijken of we het dashboard een upgrade kunnen geven. In ieder geval zorgen dat er meer info over de status van de motor c.q. auto beschikbaar komt. Dit is wel erg basic.

Onze eerste taak is ons goed verdiepen in de C35. Met auto’s van een ander merk ben ik vrij goed bekend, maar dit is een compleet nieuwe wereld voor mij. We streven er naar volgend jaar zomer op 80% te zitten, maar als dat niet zo is, dan is het ook geen ramp. De camper staat in een stalling waar we er altijd bij kunnen als het ons uitkomt. Wordt vervolgd!

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 juni 2019 10:12 PM
  [ # 1 ]

Leuke camper, mooie opbouw, is het allemaal polyester?
Grappig dat je een moderner dashbord in de cabine hebt, meeste mensen moderniseren eerst de buitenkant!
Er hoort eigenlijk een snelheidsmeter in de stijl à là 2CV6 in en een zwart vinyl beklede schuim balk.
Zit er al een 2.5 liter diesel in? Of is het nog de 2.2 liter, 1979 is een overgangsjaar voor zowel de motor als voor het exterieur (clignoteurs in de spatborden en dichte voorbumper)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 17 juni 2019 10:19 PM
  [ # 2 ]

Zover ik heb kunnen zien is het allemaal polyester. De buitenkant nemen we uiteraard ook mee in onze pogingen om te moderniseren. Er is in de spatborden al ruimte gemaakt voor de grote clignoteurs; moet zo te zien alleen nog aangesloten worden. De hele front moet trouwens aangepast worden.
Is dit al een ‘moderner’ dashboard? Dan moeten we toch door moderniseren. Ben van mijn andere auto’s gewend dat alle info direct zichtbaar is, dus dat wil ik in deze ook.

Ik geloof dat er wel een 2.5 diesel in zit, maar zoals gezegd met slechts 69 pk.

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 18 juni 2019 08:41 AM
  [ # 3 ]

Leuke camper, en een geheel polyester opbouw is erg prettig.
Maar, voordat je alles gaat doen wat je wil doen, bezint eer ge begint.
Motor-ombouw is niet simpel. Onderdelen voor een C35 zijn slecht te krijgen. Alles electrisch vergt veel accu-capaciteit, of je moet altijd op plekken staan waar je 220 volt hebt. Wil je een camper gebruiken zoals het bedoelt is, dan ontkom je haast niet aan gas.

Kortom, tegen de tijd dat je alles klaar hebt ben je een smak geld kwijt en had je net zo goed iets kunnen kopen wat wel naar je zin is.

En mocht je nu denken: “Wat een zeikerd”.... Ik heb wel enige ervaring met campers en weet wat het kost. En daar ik zelf een camper op C35 basis heb, weet ik ook hoe lastig de simpelste dingen kunnen worden.
Maar goed, als je toch door wilt zetten wens ik je veel plezier en wijsheid.

Groeten uit Zweden, alwaar wij gebracht zijn door onze slechts 69 pk 2.5 D. Wink

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25370
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juni 2019 09:00 AM
  [ # 4 ]

Ik zou ook gas houden en dan liefst LPG. Dat kan je in de diesel meeverbranden en dan loopt ie beter en harder.
Met wat aanpassingen kan je er ook perfect op koken!

Bouw de motor om naar Turbo diesel en je bent klaar. Loopt 120 en dat is hard zat!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 18 juni 2019 09:05 AM
  [ # 5 ]

Hoe lastig de ombouw naar Turbo Diesel is, is al vaak genoeg besproken.
Er loopt een topic hierover, die maar weinig updates kent. We weten nog steeds niet of het project echt geslaagd is.
De motor draait wel, maar hoe het in normaal gebruik werkt is nog niet bekend.
En de motor een beetje LPG bij voeren vind ik geen aanrader. Daar is ie niet voor gebouwd en als je net even teveel doet springt het blok je om de oren. Zou er niet aan beginnen.

Ik weet niet wat voor aanpassingen je bedoeld v.w.b. koken, wij hebben een LPG tank en doen alles op LPG.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 18 juni 2019 11:37 AM
  [ # 6 ]

Hartelijk dank voor alle reacties, tips en trucs. En ook de wat ontnuchterende doch realistische adviezen. We gaan niet onbezonnen te werk en proberen eerst grondig research te doen voordat we überhaupt iets gaan los schroeven, doorzagen of wat dan ook. Ik heb een leuke groep vrienden met speciale vaardigheden: een automonteur, een schilder, een elektromonteur, een schadehersteller en iemand die gewoon meer geduld heeft dan ik.
Inmiddels heb ik zelf wel wat ervaring opgedaan met het opknappen van auto’s, maar dit is natuurlijk wel andere koek. Bovendien heb ik dan meestal meer een logistieke en coördinerende rol. Mijn vrienden hebben er natuurlijk alle vertrouwen in dat ik ‘het’ wel kan, maar doen het toch liever zelf…. tongue wink

Met betrekking tot de vraag over de ombouw: ik kan nergens iets vinden van een naam van de ombouwer. Misschien zit het ergens goed verstopt.

Het topic over de motor-ombouw heb ik inderdaad gelezen. Toevallig is dat ook iemand uit Woudrichem en hij heeft mij al een pb gestuurd.

En wat betreft met 69 pk naar Zweden: dat klinkt veelbelovend. Spanje zou dan ook moeten lukken, zou je zo zeggen. Grootste klim is de grensovergang in de Pyreneeën.

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 18 juni 2019 10:37 PM
  [ # 7 ]

Sja, die 69 pk verzetten geen bergen, en een camper over een heuveltje zetten vind ie ook niet echt fijn, maar het werkt. Wink

Niet te min blijft bij mij ook een motor-upgrade in het achterhoofd.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 20 juni 2019 12:16 AM
  [ # 8 ]


Inmiddels staat de C35 veilig en droog binnen. Ik heb inmiddels een soort ‘projectplan’ gemaakt zodat we overzicht houden. Kijken of dat werkt.

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 20 juni 2019 07:57 AM
  [ # 9 ]

Ik zit zo nog eens te kijken naar het model opbouw… Het zou best een Neba Coryfette kunnen zijn.
Op Google hebben we er ooit 1 gevonden op Mercedes basis, maar die opbouw lijkt toch wel veel op deze.
Het is toch volledig polyester? Zelfs de deur lijkt wel erg Neba.

https://www.instagram.com/p/BhzFQVchbzO/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Helaas is dat moeilijk te achterhalen allemaal, daar Neba niet aan identificatie-plaatjes deed of zo.
Is alleen te zien aan stickers, of door de 2 campers naast elkaar te zetten en te vergelijken.

Mocht het een Neba zijn, dan is er weer 1 boven water, wat ik toch wel erg leuk zou vinden.

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 20 juni 2019 09:03 AM
  [ # 10 ]

Dat zou best kunnen. We gaan nu aan de slag en wie weet komen we nog ergens aanwijzingen tegen. Ik zal er op letten!

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 20 juni 2019 07:32 PM
  [ # 11 ]

Het is zeker een Neba kampeerauto, zie de plaatjes uit de Citroën bestelwagenverbouwbijbel uit 1977!

De “luxe” kampeerauto is zeker de voorloper van de latere meer gestroomlijnde versie…

Afbeelding Bijlagen
C32_C35_HY_verbouwingen.jpgNeba_Campers.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 juni 2019 09:01 PM
  [ # 12 ]

Bij een Diesel uit die tijd is het eindvermogen niet zaligmakend. Det gaat vooral ook over koppel, de kracht, het uithoudingsvermogen als het moeilijk wordt. Dat maakt de standaard C35 sterk om de hoogste bergpassen te bestijgen. Moet het sneller, dan gelden andere parameters (PK’s, turbodruk,panne etc). En dan gaat de opbouw veel wind vangen (zuipen) en je camper in bochten overhellen (comfort).
Dus wat je wilt is bepalend:  op de autoroute meekomen met het ‘moderne spul’  of lekker door het landschap dieselen. Of en-en,ook niets mis mee

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 20 juni 2019 11:20 PM
  [ # 13 ]
Jeroen Simons schreef:

Dus wat je wilt is bepalend:  op de autoroute meekomen met het ‘moderne spul’  of lekker door het landschap dieselen. Of en-en,ook niets mis mee

Ach, als we met 80 km/h naar Spanje moeten, dan is dat zo. Gaat mij er echt om dat hij de bergen en diepe dalen haalt met een beetje snelheid. Koppel is dus belangrijker, maar een beetje snelheid houden zou wel prettig zijn en mij een veiliger gevoel geven.

 

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Coach
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-2019

Gepost: 20 juni 2019 11:22 PM
  [ # 14 ]
Diesel Rinus schreef:

Het is zeker een Neba kampeerauto, zie de plaatjes uit de Citroën bestelwagenverbouwbijbel uit 1977!

De “luxe” kampeerauto is zeker de voorloper van de latere meer gestroomlijnde versie…

Dank je voor de info! Altijd handig om te weten. very good

cool madLive now, worry later

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 21 juni 2019 09:12 AM
  [ # 15 ]

@Diesel Rinus: Bedankt voor de bevestiging!

@Coach: Ik zou nog eens goed nadenken over de aanpassingen aan het interieur. Neba’s zijn zeldzaam. En zoiets in originele staat houden is toch veel leuker? De opbouw zal je verder niet snel problemen mee krijgen, ze wisten in Nederhorst den Berg wel wat ze deden met polyester.
Snelheid houden in de bergen kun je vergeten. De 2.5D kan heus wel klimmen, maar niet vlot. We zijn gisteren ook weer wat heuvelig landschap door gereden met wat “berg beklimmen"en soms moest ik terug naar de 3e versnelling en dan hield ie net 50 km/u vast.

De wens naar wat meer vermogen stijgt hier nogal, want we willen dit soort gebieden graag vaker bezoeken.
En idd, met een camper hoef je niet sneller dan 100 km/u op de snelweg, dat rijd mooi.
Qua overhellen en comfort hoef je je niet direct zorgen te maken, het C35 onderstel is toch wel erg goed. Ik heb met moderne campers gereden die bepaalde situaties niet zo goed aan kunnen als de C35.

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook