Laadspanning véél te hoog Dyane 6
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 21 juni 2019 11:38 AM

Ik heb een Dyane 6 van 1982. Een auto die cosmetisch weer als nieuw is en die ik nu ook technisch in orde aan het zetten ben (vernieuwen).

Maar hij doet de laatste tijd wat moeilijk.
De volgende hoofdzaken heb ik intussen reeds vervangen :
- Nieuwe elektronische ontsteking
- Nieuwe bougies, V-snaar, olie, filters, ….
- Nieuwe benzinepomp
- Nieuwe elektrische spanningsregelaar
- En natuurlijk heel veel klein spul

Het (hopelijk) ‘laatste’ wat nu opspeelt en problemen geeft is de elektrische spanning.
De alternator levert gewoonweg teveel spanning. Hoger dan 15 V.


Ik heb een maand geleden een elektrisch voltmeter aangesloten en geïnstalleerd op het dashboard.
Super handig. Je weet altijd perfect hoeveel spanning er op het systeem zit.
- Bij motorstilstand en contact aan :          ± 12,3 V
- Tijdens het starten van de motor :            zakt naar ± 10,3 à 10,7 V
- Na het starten en bij stationair draaien :    ± 12,5 V
- Beetje gas geven = hoger toerental :        stijgt naar 13,2 à 13,7 V

Dat lijkt mij allemaal goed te zijn. En geeft me aan dat :
- De alternator zijn werk doet en stroom levert
- De voltmeter naar behoren werkt
- De Dyane doet wat ie moet doen

Ook de batterij is volgens mij niet stuk.
Ze laadt mooi bij. En ook aan de druppelader is ze meestal na ±24u weer mooi vol geladen.


Maar van zodra je begint te rijden gaat het mis.
Dan stijgt de spanning fel naar boven. Eerst naar 14,4 V en dan zelfs naar 14,9V en hoger.
Deze verhoogde spanning gebeurt niet geleidelijk aan, maar uit zich in horten en stoten. De voltmeter springt letterlijk heen en weer tussen 12,3 V en 14,9 V.

Op een bepaald moment begint dan ook de radio uit te vallen. Dit uitvallen komt overeen met de stroomstoten boven de 15 Volt.
Dit is een nieuwe moderne radio (met USB en BT) dus ik denk dat deze voorzien is van een elektronische beveiliging tegen een te hoge spanning.
Met de oude originele (Ducellier) mechanische spanningsregelaar was dit net zo.
Daarom dat ik dacht dat deze stuk was. En daarom dat ik deze vervangen had door een nieuw exemplaar, een elektrische spanningsregelaar.

Maar na installatie van deze elektrische spanningsregelaar is dus alles nog hetzelfde :
- De alternator levert teveel spanning
- De radio valt uit en weer aan, weer uit, aan, uit, aan, uit ….. (elektronisch beveiligd tegen overbelasting ?)

Maar sinds deze elektrische spanningsregelaar is er wel een extra symptoom bijgekomen.
Nu valt bij spanning richting de 15V ook de voltmeter uit en de koplampen (bij ingeschakelde verlichting) beginnen fel te knipperen.
Heel de verlichting trouwens. Koplampen, achterlichten, verlichting dashboard.  Alles begint als een dolgedraaide kerstboom te flikkeren.
Ik denk dat de oorzaak hiervan de elektrische spanningsregelaar is, die (denk ik) ook elektronisch beveiligd is tegen overbelasting (te hoge spanning).

Nu hoef ik wel even te vermelden dat ik de koplampen anders geschakeld heb. Ik heb ze nu zo geschakeld dat de koplampen enkel stroom krijgen bij ingeschakeld contact. Dus ze staan na het contactslot geschakeld, met tussenplaatsing van een relais (één voor dimlicht en één voor grootlicht). Dit om te voorkomen dat je de lichten een hele dag kan laten aanstaan (vergeten af te zetten) en je ’s avonds een lege accu hebt.  Ik heb dit gedaan omdat mij dagelijkse auto zo’n modern blik is met automatisch schakelende verlichting.  Dus ik heb schrik dat ik de koplampen van de Dyane telkens zou vergeten af te zetten.

Dus de gehele verlichting van de auto staat geschakeld na de spanningsregelaar.
Wat dus verklaart dat de koplampen beginnen te flikkeren van zodra de spanningsregelaar in elektronische overbeveiligingsstand wordt geschakeld.


En nu (eindelijk) mijn vraag :
- Is misschien toch mijn alternator stuk ?
- Zijn beide spanningsregelaars (de oude originele en de nieuwe elektrische) beide stuk ?
- Zit er misschien ergens een draad fout geschakeld ?
- Zou er misschien ergens een kabel slecht contact kunnen maken ?
- Heb ik (of vorige eigenaar) aan de spanningsregelaar misschien 2 draden omgewisseld ?
- Is er misschien slechte massa (aan alternator, of spanningsregelaar, of ……)
- ……

Ik zit dus op heel veel denkpistes ……


Heeft iemand bij jullie hier misschien ervaring mee ?

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 21 juni 2019 05:21 PM
  [ # 1 ]

Eerste controle is de massa-aansluiting van de spanningsregelaar. De regelaar regelt naar de referentie. Er loopt echter stroom door de massadrdaad en als die een overgangsweerstand heeft, dan verloopt te referentie. 2 metingen:

- plus pool accu los en weerstandsmeeting tussen min pool accu en massa-aansluiting regelaar. Die weerstand moet 0 Ohm zijn
- accu weer aansluiten en spanning meten (zonodig dynamisch - dus tijdens rijden) tussen min pool accu en massa spanningsregelaar. Die spanning moet 0V zijn

Als dat allemaal ok is, en je hebt 2 regelaars met dezelfde fout, dan blijft alleen maar de dynamo over.

Succes!

Ps: hoe je de verlichting hebt geschakeld maakt niets uit. Ik hoop alleen dat je niet ook de spanningsregelaar op de een of andere manier geschakeld hebt.

Ps2: zo’n electronische spanningsregelaar is een dom ding. Die heeft geen overspanningsbeveiliging. Zou ook raar zijn want dat ding IS de overspanningsbeveiliging. Denk eerder aan een slecht contact die af en toe, af en toe geen fatsoenlijk contact maakt

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 juni 2019 12:47 PM
  [ # 2 ]

Met een accu in de stroomkring kan de spanning eigenlijk nooit ver boven 13,8V uitstijgen. Dus op de momenten dat ie plotseling naar 15V schiet is de accu wss ontkoppeld van (een deel van) het elektrische systeem. Dat zou, bijvoorbeeld, veroorzaakt kunnen worden door een slecht massacontact ergens ...

Een alternator zonder ingebouwde spanningsregelaar kan rustig spanningen tot 20V genereren. Dat is de hele reden dat er een spanningsregelaar in het systeem wordt opgenomen. Zonder regelaar zetten de accu en andere apparatuur de overspanning om in hitte totdat ze uit elkaar ploffen ...

Het zou kunnen dat door je modificatie (een deel van) het elektrische systeem wél via de spanningsregelaar loopt en een ander deel niet. Als je aansluitingen hebt verwisseld, dan is er een kans dat de regelaar kapot is. Ze gaan óf dood óf kortsluiten en de spanning dus zonder regelen 1:1 doorvoeren ... Zonder massaconnectie doet de regelaar ook niks trouwens.

Ik heb nog nooit goed bekeken hoe het origineel in elkaar steekt bij een 2CV-achtige, maar ik zou de spanning vanaf de alternator direct en uitsluitend naar de spanningsregelaar leiden, zodat álles daar achteraan komt en er dus niets ongeregeld kan blijven.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 23 juni 2019 02:24 PM
  [ # 3 ]

Sorry, en vooral niet onvriendelijk bedoeld, maar de bovenstaande post is een aaneenschakeling van onjuistheden.

Hier de hoofdpunten:

- er staan geen delen van het circuit voor en na de spanningsregelaar. De spanningsregelaar regelt de veldstroom van de dynamo en daarmee de laadspanning van de dynamo. De hoofdstroom van de dynamo hangt direct aan de plus pool van de accu. Uiteindelijk hangt alles direct aan de accu.
- een onbelaste dynamo kan zeer hoge spanningen opwekken - veel hoger van 20V en eerder in het bereik van 100V
- de aanwezigheid van een accu in het circuit heeft totaal geen invloed op de maximale uitgangsspanning vd dynamo. Die bovengenoemde begrenzing van 13,8V is onjuist
- verhaal over overspanning en hitte is onjuist. Wat wel juist is, is dat overspanning leidt tot aangesloten componenten die kapot gaan. Veel te hoge laadspanning vd accu is bovendien slecht voor de accu. Bovendien niet ongevaarlijk want die accu gaat koken en dat betekent dat zuur uit zal treden
- een electronische en mechanische spanningsregelaar hebben een ander gedrag wanneer die defect zijn. Bij een electronische regelaar die niet meer regelt gebeurt er niet zoveel. Die zal geen veldstroom meer schakelen en gevolg is dat de dynamo geen stroom meer opwekt. Vervelend maar volstrekt onschuldig

Waar is het wel mee eens ben is het vermoeden van een slechte massa ergens.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 juni 2019 04:09 PM
  [ # 4 ]

1. Er kunnen wel degelijk delen van het elektrische circuit buiten de regelaar om zijn aangesloten. Het hoort niet zo en het is ongewenst maar als iemand aan het systeem heeft zitten knutselen, zoals de topic starter, dan is het zeker niet onmogelijk. Uiteindelijk komt de 12V wel altijd wel weer ergens bij elkaar, maar omdat die beide ‘plussen’ niet constant hetzelfde zijn, ontstaat er onbedoeld een derde, fluctuerende spanning aan boord. Als die gaat resoneren kun je hele rare (in potentie zeer schadelijke) pieken en dalen krijgen. Dat lijkt toch wel een beetje op wat de TS omschrijft ...
2. Een onbelaste alternator kan idd nog véél hogere spanningen opwekken dan 20V. Daarom schrijf ik ook dat ie dat ‘rustig’ kan doen. In een circuit zal ie dat echter niet zo snel doen. En dat komt door de onderdelen in de stroomkring, zoals de accu, radio, lampen enz.
3. Een accu bestaat uit een aantal cellen en elk van die cellen heeft een plafond voor maximale laadbare spanning. Derhalve kan er in een circuit met daarin een accu gewoonlijk niet plotseling naar een spanning van 15V pieken. Een accu gaat wel degelijk, ongewenst, als spanningsbegrenzer werken. Dat doet ie met heel veel tegenzin en uiteindelijk doet ie ‘boem’.
Ook aangesloten apparaten kunnen de te hoge spanning niet verwerken. Elco’s, spanningsdelers enz. zullen de te hoge bronspanning ook naar beneden trekken, eveneens met frisse tegenzin, net zo lang tot iets in rook op gaat, al dan niet met stoere knal en/of rookontwikkeling.
4. Een externe elektronische spanningsregelaar bestaat voor zover ik weet uit zenerdioden. Als die stuk zijn gaat de spanning er ongeregeld doorheen. De module doet dan dus niks meer.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juni 2019 04:16 PM
  [ # 5 ]

Ook in eem systeem met een accu kunnen piekspanningen ontstaan. Of er wel of geen accu aanwezig is maakt niets uit..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 23 juni 2019 04:43 PM
  [ # 6 ]

Beste Midfriesland,

Het is niet mijn intentie belerend over te komen of hier een les electronica af te steken. Maar punt is dat je de TS niet helpt maar onjuistheden. Het is duidelijk dat je niet weet wat een spanningsregelaar doet en hoe die werkt. Ten aanzien van je laatste post:

1: nee, dat kan niet - is onzin
2: hier zijn we het eens
3: nee, de accu is geen spanningsbegrenzer en de primaire spanningsbron (eigenlijk stroombron maar vooruit) is de dynamo bij draaiende motor en werkend laadcircuit. Die kan iedere spanning maken die binnen de designgrenzen ligt van de dynamo. Dat vindt de accu vanaf 14,4V niet meer leuk maar dat is het punt niet
4: klopt, er zitten zenerdiodes in een electronische spanningsregelaar. Maar je vergeet een hele hoop andere componenten - de belangrijkste is de vermogensschakelaar (vaak dikke PNP, kan ook mooier) die de veldstroom schakelt. Als die niet meer aangestuurd wordt, dan valt het veld af en laadt de dynamo niet meer. Failure mode van halfgeleiders is bijna altijd een open circuit - veilig dus.

Meer kan ik er niet van zeggen. Hoop dat de TS met deze thread zijn probleem aan kan pakken.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2019 09:06 AM
  [ # 7 ]

1: inderdaad. onzin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 24 juni 2019 02:38 PM
  [ # 8 ]

- Na het starten en bij stationair draaien :  ± 12,5 V
- Beetje gas geven = hoger toerental :      stijgt naar 13,2 à 13,7 V

Ik weet niet hoe dit bij een Dyane zit hoor, maar ik vind 12.5 Volt bij stationair toerental te laag. Als de accu geladen wordt dan moet dit toch 13.nogwat volt zijn? Of 14.2 daar in de buurt?

De spanningsregelaar zorgt er toch ook voor dat het voltage enigszins gelijk blijft ongeacht het toerental? Dat is hier ook niet het geval.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 24 juni 2019 04:54 PM
  [ # 9 ]

Dat is ok. Bij stationair toerental is het geleverde vermogen van een dynamo te laag. Rond 1500rpm moet de dynamo vermogen leveren en moet de spanning boven de 13V zijn. Hoeveel precies en vanaf welk toerental de dynamo zijn volle vermogen levert, ligt aan overbrengingsverhouding vd poulies en aan het type dynamo.

De spanningsregeling regelt de stroom door het veld van de dynamo. Dat veld moet eerst gevoed worden alsvorens de dynamo dat veld zelf dan verzorgen. De sterkte van de veldstroom bepaald het vermogen dat de dynamo kan leveren. Anders gezegd - wanneer de veldstroom maximaal is, is het opgewekte vermogen van de dynamo bij voldoende omwentelingen maximaal.

Wat die spanningsregelaar doet, is het vermogen van de dynamo zo in te stellen dat het vermogen van de dynamo afgestemd is op het gevraagde vermogen. Dat gevraagde vermogen wisselt bij een auto constant. Bijvoorbeeld, een lege acccu wil snel opgeladen worden en zal veel vermogen opnemen (hoge laadstroom - kennen we allemaal bij aansluiten druppellader. Eerst grote laadstroom, later loopt die terug). Bij het inschakelen verlichten neemt het gevraagde vermogen flink toe. Bij het remmen gaan de remlichten branden en neemt het gevraagde vermogen toe.

Gevraagd en geleverd vermogen moeten in balans zijn. Zo niet, dan springt de accu bij om dat gat te dichten. Duurt dat te lang, dan sta je op enig moment stil met een lege accu. Dat afregelen van het geleverde vermogen van de dynamo doet de spanningsregelaar binnen de grenzen van het mogelijke.

Hierbij wat voorbeelden;

Vermogen = stroom * spanning (P = U * I). Laten we voor het gemak zeggen dat de spanningsregelaar het vermogen van de dynamo zo in wil stellen dat de uitgangsspanning van de dynamo 13V bedraagt. Dat betekent: P = 13V * I. Als nu het gevraagde vermogen 200W is, dan hebben we dus een dynamostroom nodig van I = 200W / 13V = 15,4A. De spanningsregelaar regelt nu de veldstroom van de dynamo zo dat de dynamo een vermogen levert van 200W en dus 13V en 15,4A levert. Als nu vervolgens bijvoorbeeld de verlichting ingeschakeld wordt, dan neemt het gevraagde vermogen toe. Laten we zeggen met nog eens 200W. Gevraagde vermogen is nu 400W. I = 400W / 13V = 30,8A. De spanningsregelaar laat de veldstroom toenemen zodat de dynamo 400W vermogen kan leveren en 30,8A aan stroom.

Dat systeem heeft zijn grenzen. Op enig moment is de veldstroom 100% en het geleverde vermogen van de dynamo maximaal. Wat je dan zult zien is dat de boordspanning begint te dalen. Pakken we bovenstaand voorbeeld. Gevraagde vermogen 400W maar de dynamo in ons voorbeeld kan maximaal 350W leveren. Die dynamo kan dus maximaal bij stabiele uitgangsspanning van 13V, I = P / U = 350 / 13V = 27A leveren. Vraag ik nu toch die 30,8A stroom, dan begint de uitgangspanning van de dynamo in te zakken. U = P / I = 350 / 30,8A = 11,4V. Dat gebeurt dan ook voor het stoplicht bij een stationair draaiende motor. Uitgangsspanning van de dynamo zakt in tot accuspanning (rond de 12,4V, zie TS eerste bericht - allemaal prima) en in ons voorbeeld levert de accu de ontbrekende 50W aan vermogen. Dat gaat net zo lang goed totdat de accu leeg is. Dan zakt de boordspanning verder in elkaar.

De naam spanningsregelaar is dus eigenlijk misleidend en zou eigenlijk ‘veldstroomregelaar’ of ‘dynamovermogensregelaar’ moeten heten.

Ok – inmiddels is dit een electronicales geworden maar misschien nuttig en leuk voor de geinteresseerde. Bovenstaande is overigens van toepassing op een wisselstroomdynamo. Bij een gelijkstroomdynamo gebeurt min of meer hetzelfde maar is de manier van vermogensregeling van de dynamo anders (en vooral complexer).

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 juni 2019 10:35 PM
  [ # 10 ]

Dank voor deze heldere uitleg very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 25 juni 2019 08:00 AM
  [ # 11 ]

Vooreerst wil ik iedereen bedanken voor de vele posts en vele antwoorden, …. Vele denkpaden.

Maar het probleem is intussen opgelost.
Het was idd. een kwestie van een verkeerde schakeling maken.
In het voorbije weekend ben ik een 2tal uur aan het zoeken geweest naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik heb geen enkele vorm van elektro-opleiding gehad, maar met een beetje logisch nadenken en een snuifje gezond boerenverstand kom je toch al een behoorlijk eind.

Gezien de symptomen leek het mij dat het probleem bij ofwel de dynamo moest liggen, ofwel bij de spanningsregelaar.
De accu leek mij pas mogelijkheid 3 te kunnen zijn. Aangezien deze in principe niet aan de oorzaak kan liggen van een te hoge boordspanning.
Dus ben ik begonnen met de elektronische spanningsregelaar even terug los te koppelen en daar een extra massadraadje naar toe te trekken en deze aan te sluiten op het massapunt van de spanningsregelaar.
Dan heb ik ook even de dynamo gedemonteerd. De staat van de koolborstels nagekeken en het hele spul wat opgekuist (lees: vuil en smurrie verwijderd).
Bij het terug installeren van de dynamo heb ik dan nog een extra 8mm² massakabel bijgetrokken van de voet van de dynamo rechtstreeks naar de MIN-pool van de batterij.
Op dat moment wist ik dat slechte massa in weze niet meer aan de oorzaak van het euvel kon liggen.

Gezien ik spanning had, een teveel aan spanning trouwens (15V en hoger), en dat deze fluctueerde naarmate je het toerental opdreef kon ik afleiden dat de dynamo naar behoren functioneerde.  Dus kon het probleem echt nog enkel bij de spanningsregelaar liggen.
Maar zowel de vorige (= originele Ducellier mechanische) spanningsregelaar van Citroën van 1982 alsook de nieuwe spanningsregelaar gaven net hetzelfde euvel.
Dus ofwel waren beide spanningsregelaars stuk ……….. maar die kans is eerder klein.
Ofwel is er dan nog ergens een probleem met de kabelboom, of een draadje in de kabelboom.

Ik heb best wat aanpassingen gedaan aan de kabelboom.
Er zitten 3 extra relais in het circuit nu en een extra zekeringenkastje.
De koplampen staan niet meer rechtstreeks geschakeld, maar krijgen via deze relais en het zekeringenkastje hun voeding rechtsreeks van de accu.
De lichtschakelaar aan de stuurkolom fungeert nu louter nog als sturingsschakelaar van de relais.
Zo gaat er veel minder stroom door die lichtschakelaar en dat deel van de kabelboom.
Dat leek mij veel veiliger.
En als extra pluspunt kan je de lichten niet laten branden omdat deze dan na het contactslot staan.
Trek je de sleutel uit het contactslot, gaan ook vanzelf de lichten en de radio mee uit.
Dat leek me ook veel veiliger, aangezien ik als dagelijkse auto zoiets moderns heb met automatisch schakelende verlichting met licht(duisternis)sensor.
En ook omdat de Dyane door een 5tal bestuurders gebruikt zal worden.
En laat je de koplampen opstaan ……… ben je ze vergeten af te zetten = lege accu = niet leuk.

Dus ik voelde aan mij kleine teen dat ergens het probleem in dat schakelplan moest zitten dat ik een maand geleden in mijn hoofd gemaakt had om de relais te voeden en te schakelen.
Ergens moest er wel een fout zitten dacht ik.

Dus ben ik beginnen nadenken.
Via een voltmeter en een simpel opel manta achterlichtsokketje met 21W gloeilampje met wat stroomdraadjes aan ben ik de kabelboom beginnen uitpluizen.

Ik ben destijds op zoek gegaan naar een aftakpunt voor mijn +12V spanning na contactslot.
Dus een plaats om stroom af te takken, enkel bij ingeschakeld contact.
Dat vond ik toen vrij snel op de Ducellier spanningsregelaar. En die bevond zich vlak naast mijn supplementair zekeringenkastje; dus dat vond ik een maand geleden echt ideaal.
Maar ergens is er toen iets misgelopen ….. heb ik toen iets verkeerd opgemeten.

Ik herinner mij nog dat ik op het onderste contactje constante spanning mat.
En op het bovenste contactje enkel bij ingeschakeld contactslot.
Dus ik had mijn aftakking toen gemaakt op het bovenste aftakpunt.

Zie onderstaande foto van de originele mechanische Ducellier spanningsregelaar.


En daar zit dus de fout.
Bij het nalopen van de kabelboom ontdekte ik de fout.
Er zitten 3 draden op de spanningsregelaar. Alle drie draden hebben een grijze kleur (erg dom Citroën !!)
- 1x contante spanningsdraad
- 1x spanning na contactslot
- 1x massakabel
(tenminste zo had ik het destijds opgemeten)

Bij het nalopen van deze kabel merkte ik dat het grijze kabeltje zonder merkteken de massakabel is. Deze zat goed aangesloten en daar zat dus niet het probleem.
Het grijze kabeltje met gele krimpkousje bleek de EXC kabel te zijn. Dus deze die de voeding geeft aan de alternator.  Een alternator heeft stroom nodig om stroom te kunnen leveren.
En het grijze kabeltje met grijze krimpkousje blijkt enkel spanning te geven bij ingeschakeld contactslot.
Ik weet niet wat er een maand geleden misgegaan is, maar de juiste codering blijkt dus de volgende te zijn :
- Grijs kabeltje zonder merkteken =  massakabel
- Grijs kabeltje met geel merkteken =  voeding alternator (EXC.)
- Grijs kabeltje met grijs merkteken =  spanningskabel na contactslot

En toen is het mij beginnen dagen.
Ik had destijds ook eens liggen sukkelen met mijn ‘78er kadett C.
Daar was een indicatielampje in het dashboard stuk.  Dat lampje brandde niet meer, en daardoor kon er geen stroom meer door de kabel en kwam er geen stroom meer tot aan de alternator. Waardoor de alternator geen voeding kreeg. En een alternator die geen stroom krijgt, maakt geen stroom aan.
En ik stond voortdurend met lege accu. Dus omdat die alternator niets meer leverde.
En dat kwam gewoonweg doordat dat controlelampje in het dashoard (geschakeld op de EXC. draad dus) stuk was.
Destijds zelfs een nieuwe alternator gekocht. Maar dat loste het euvel niet op.
3 weken en veel laadbeurten van de accu aan de acculader later was het euvel opgelost door simpelweg een lampje van 50 eurocent te vervangen.
Toen heb ik geleerd dat dat EXC. kabeltje dat stroom levert aan de alternator in feite een zeer belangrijk kabeltje is.

Het probleem is dus opgelost door simpelweg mij extra aangesloten kabeltje aan te sluiten op het onderste aansluitpunt van de spanningsregelaar in plaats van het bovenste aansluitpunt.
Want dat bovenste aansluitpunt is het EXC van de spanningsregelaar.

Hoe ik bij mijn Kadett C leerde wat een EXC kabeltje precies is en doet; zo heb ik nu geleerd (zeg maar begrepen) hoe een spanningsregelaar werkt.

Effe uitgelegd in boerentaal.
Een spanningsregelaar is in weze niet veel anders dan een soort van relais.
De alternator levert stroom bij draaiende motor. De spanning is niet constant en kan erg fluctueren, omdat een alternator dus geen constante waard van spanning levert.
Welnu die stroom komt ‘binnen’ in de spanningsregelaar en deze ‘leest’ dan wat de waarde is van die spanning.
Is die spanning te hoog (bvb. hoger dan 14,5V) dan gaat die spanningsregelaar zich schakelen als een relais.
Hij sluit als het ware de kring af. Op het onderste aansluitpunt komt, zeg maar, de spanning binnen.  En op het bovenste aansluitpunt verlaat de spanning de spanningsregelaar en gaat deze via het EXC-kabeltje naar de alternator waar het de voeding verzorgt van de alternator.
Als de spanning dus te hoog wordt, gaat de spanningsregelaar schakelen als een soort van relais en gaat het het contact met dat EXC-kabeltje verbreken.  Zo krijgt de alternator geen voedingsstroom meer en deze stopt met stroom produceren. Net zolang totdat de ‘relais’ terug opengaat en er opnieuw stroom aan de alternator wordt geleverd.

Dit verklaart ook waarom :
- Mijn radio uitviel : aan … uit … aan … uit … aan … uit … aan … uit …
- Mijn koplampen als een kerstboom aan en uit flikkerden bij draaiende motor
De verklaring is dus heel simpel.
Ik had mijn aftakpunt voor de sturingsschakeling van de relais genomen op het verkeerde punt, op het EXC punt.
Dus van zodra de ‘relais-werking’ van de spanningsschakelaar begin te ‘werken’ verbrak hij het circuit ….. aan … uit … aan … uit … aan … uit … aan … uit …
Hierdoor begon mijn verlichting en mijn radio te …… nou ja …… ze kregen dan weer wel stroom dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet …… je begrijpt het wel.

Alles werkt dus naar behoren aan de Dyane. Het is gewoon een kwestie van een kleine verkeerde schakeling.
Maar omdat alles zo aan en uit viel begon ik te denken dat er iets serieus aan de hand was.
Je leest vanalles op zo’n forum ….. over kokende accu’s, ontploffende accu’s en wat weet ik nog meer.


Maar dus …… vanaf doet hij braaf wat hij moet doen :
- Bij motorstilstand en contact aan :      ± 12,3 V
- Tijdens het starten van de motor :        zakt naar ± 10,3 à 10,7 V
- Na het starten en bij stationair draaien :  ± 12,9 V
- Beetje gas geven = hoger toerental :      stijgt naar 13,2 à 13,7 V
- bij continu rijden aan circa gelijke belasting blijft hij nu 14,4 V aangeven

Het euvel is dus opgelost.
Mijn Dyane kan gaan scheuren !
Tis te zeggen …. hij kan met ons mee op onze reis naar Catalunya

Afbeelding Bijlagen
duccelier_1.jpgspanningsregelaar.jpg20190624_211957.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 juni 2019 01:32 PM
  [ # 12 ]

De dynamospanning wordt inderdaad op bovenbeschreven manier geregeld. De term spanningsregelaar is wel degelijk correct, aangezien de regelaar de spanning afregelt op de aangegeven waarde, de rest (stroom/ geleverd vermogen) is daar een afgeleide van. De regelaar doet dit door de veldstroom/magneetveld te varieren.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2019 03:03 PM
  [ # 13 ]

Precies. spanning blijft gelijk (14.4) en stroom afhankelijk van afname, tot de max vermogen bij bepaald toerental dat begrenst.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 08 juli 2019 01:45 PM
  [ # 14 ]

Even uit belangstellling: Wammes zit bij jou ook zo’n laadstroom-indicator (rood-grijs-wit-rood) op je dashboard? En wat deed die tijdens dit hele circus?

Profiel  
 
Wammes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-2018

Gepost: 09 juli 2019 07:36 AM
  [ # 15 ]

Die heb ik links onderaan naast de benzinemeter zitten.
Eerlijk gezegd zit dat wijzertje altijd geheel links, net niet in het spreekwoordelijke ‘rood bereik’.
En ik hecht daar ook geen belang aan.
Uit mijn Opel ‘70er ervaring weet ik dat die bimetaaltjes in zo’n spulletje met ouderdom beginnen te falen en dan is de indicatie fout.
Een voltmeter in een manta geeft ook altijd slechts 12V aan, terwijl de 85Ah alternator op dat moment stevig aan het werk is en er op een (aftermarket geïnstalleerde) voltmeter 14,4V wordt aangegeven.

Ik heb de onboard laadstroom-indicator dus eerlijk gezegd geen blik gegund ….. zelfs niet aan gedacht.
Ik focus(te) mij eigenlijk compleet op de splinternieuwe digitale voltmeter.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook