2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Motor wordt te warm…
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 juli 2019 09:53 AM
  [ # 16 ]

Nou zo simpel is ‘t niet. Het systeem op de ds injectie en ds 23 is gewoon wat we gesloten noemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2019 10:07 AM
  [ # 17 ]

Gesloten of niet. Het peil mag niet zakken. KVS vul je tot halverwege de open ruimte in de radiator bij de niet-extern vaatje types en als er wel een vaatje is, vul je tot de rand waar de helften opelkaar zitten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 29 augustus 2019 09:51 PM
  [ # 18 ]

Ternauwernood verwant:

De ochtend na een lange warme rit waarbij de naald net niet in het rood belandde vond ik een plasje KVS onder de auto. Dat bleek afkomstig van de overstort, maar opvallender waren de niet-magnetische koperkleurige glitters waar het overstortslangetje op de bodemplaat rust, en die ook aan de binnenkant van de radiatordop kleefden. Vreemd, want zo graag wil metaal niet drijven en van snelle stroming is daar ook geen sprake. Vorig jaar heb ik de oude bijna-ondoorzichtige KVS afgetapt en motor, radiator en kachelradiator apart doorgespoeld, maar toen niet gelet op bezinksel. Misschien zijn deze glitters toen achtergebleven. Maar waar kunnen ze vandaan komen, slijpende waterpomp, een of andere coating ergens?

Tegen het eind van twee eerdere 35-40°C ritten deze zomer kwam de naald net wel in het rood, toen geen overstort.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 augustus 2019 10:26 PM
  [ # 19 ]

Van foute temperatuurmetertjes weet ik alles : hele koelsysteem SM vervangen , nog altijd tegen het rood in de file .

Een digitale meter in het motorblok gemonteerd , blijkt hij tegen het rood aan te zitten bij 90 graden !!!!


Water tekort is nefast voor de circulatie , dus ook je koelvermogen .

Vervang ook een keer je radiator stop : als die te snel opengaat raak je ook altijd koelmiddel kwijt ;

( dont ask ) kijken dat je een met de juiste druk pakt .


Vervuiling in je blok is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor je koeling , kan ook je radiator verstoppen .

Stevige spoelbeurt , nieuwe thermostaat en stop .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 augustus 2019 10:30 PM
  [ # 20 ]

Kan slijpsel zijn, maar dat drijft natuurlijk niet…
Misschien is er in het verleden eens Bar’s leaks oid in gedaan?
De “dikke” uitvoering heeft een soort korreltjes, misschien is het zoiets?

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 29 augustus 2019 10:33 PM
  [ # 21 ]

De extra temperatuur van de laatste dagen kan wat extra expansie brengen, een slechter werkende of niet goed afdichtende radiator dop kan ervoor zorgen dat er rijdend weg iets meer KVS weg lekt dan gewenst met ook dezelfde gevolgen als hiervoor beschreven.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 30 augustus 2019 12:05 AM
  [ # 22 ]

Het werkgebied van de dame is bijna altijd tegen de rood-grens aan, of het nu voorjaar-koel of zomer-heet is. Ook onder vorige eigenaar, nooit kokende motor of overstort. De meter vertrouw ik dus niet echt, en hoewel het spoelen best nog ‘n keer mag en ik de thermostaat ook nog moet controleren is deze overstort met kleine daling KVS-niveau nog geen reden tot paniek. Dat de radiatordop niet helemaal goed sluit kan ik me wel voorstellen, al blijft een overstort (tot dusver) beperkt tot een hete dag. Zal op druk letten.
Alleen die glitters… Het zijn echt platte vlokjes, zoals die akelige glitters om een kerstkaart of dhz-kerstbal mee te versieren. Mag toch hopen dat niemand die er ooit in heeft gemikt X-mas
Zal morgen eens proberen of ze willen smelten/verschroeien.

Een veeg uit de hals van de opening: (klikbaar)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 augustus 2019 12:57 AM
  [ # 23 ]

Het koelsysteem van de DS is een gesloten systeem. Er is geen expansievat, maar dat had geen enkele auto in de jaren 50. Je wordt geacht niet tot helemaal boven te vullen en het bovenste deel van de radiateur dient voor expansie. De dop is veerbelast en als je de radiateur te ver vult, blijf je vullen want bij elke rit gooit zij het teveel er weer uit.

Water zet uit als het warmer dan 4 graden wordt, als het kouder dan 4 graden wordt zet het ook uit en daarom drijft ijs.

Als het spul te heet wordt, haal dan de koeltunnel er uit en vul een sproeiflacon (van bijvoorbeeld Glassex) met schoon leidingwater, bier mag ook cool grin en sproei het op het warme lamellenblok met lopende motor,

Let goed op dat het overal even snel verdampt. Blijft een deel langer nat, dan zit daar een verstopping en meestal zit dat bovenin, daar zijn een aantal kanaaltjes vol met bagger.

Spoelen met die handel en ook het motorblok. Beneden in het blok zit een aftapplugje, ik dacht M10 en onder het uitlaatspruitstuk als ik het mij goed herinner. Ik had een verloop van M10 naar M6, dat een slang op en die op de waterleiding. bovenste radiateurslang los en die in een stuk pvc buis en spoelen met die zooi en je bent verbaasd hoeveel bagger er meekomt.

Als het water schoon blijft, boel weer dicht maken en vullen met leidingwater. Stuk gaan rijden, laten afkoelen en de hele procedure herhalen en je ziet weer bruine bagger komen.

Ik wens je veel succes met de oude dame en als alles schoon is wordt zij nergens meer opgewonden van, want dat heb je met oude wijven. tongue wink

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 30 augustus 2019 06:37 PM
  [ # 24 ]
Han S schreef:

 

Ik wens je veel succes met de oude dame en als alles schoon is wordt zij nergens meer opgewonden van, want dat heb je met oude wijven. tongue wink


ha ha ha Smile

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook