Lombdasonde waar zit die precies bij Xsara coupe 1.6 i automaat uit mei 2003
frank52
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-2014

Gepost: 11 juli 2019 02:15 PM

Goedemiddag,

Vanochtend kreeg ik opeens een oranje motormanagement lampje. ai ai net voor de vakantie…....

Beetje zoeken zou kunnen zijn dat de lambdasonde niet lekker meer is.
Paar keer gelezen om even de stekker na te kijken en in te spuiten.

MAAR,  waar zit die lombdasonde bij een Xsara coupe 1.6 i uit 2003.

Gezien vanaf de voorkant dus met je neus naar de grill.

Ik wil morgen de auto even een hoge stoep oprijden en de stekkers nakijken en inspuiten, maar dan moet ik wel exact weten waar dat ding zit.

Kan helaas op internet geen foto of tekening vinden met de plaats aandiding (nu ben ik eerlijk gezegd ook niet echt handig met internet) 
Maar als iemand mij het kan uitleggen, dan moet ik morgen vast heel eind komen.

Wil het wel opgelost hebben, ga over 2 weken met de auto naar Frankrijk, en dan moet ik geen lampjes op dashboard zien die oranje of rood zijn, geeft niet zo’n fijn gevoel.

Hoor graag

gr.
Frank

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2019 03:20 PM
  [ # 1 ]

Bij een 1.6i, een TU5JP4, zijn het er zelfs 2.

Als je de motorkap open doet, zie je de eerste direct zitten, bovenop het uitlaatspruitstuk.
De tweede zit direct na de katalysator in de uitlaatleiding, dus even bij de voorbumper door de knieën.

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39869
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 juli 2019 03:23 PM
  [ # 2 ]

Eerst uitlezen en dan pas onderdelen vervangen is echt een beter idee dan lukraak gaan schroeven..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1612
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort - ID19B
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 11 juli 2019 03:27 PM
  [ # 3 ]

Het werk om stekkers na te kijken en die in te gaan spuiten, kun je jezelf rustig besparen. Dat heeft geen enkele zin.
Zoals Waterman aangeeft;is de enige route om de zaak met een Lexia of goede OBDII-tool uit te (laten) lezen en aan de hand van de waarden die de sondes afgeven te acteren. Vervangen is meestal de enige optie wanneer ze stuk zijn. Met de stekkers komen problemen nauwelijks voor.

Profiel  
 
frank52
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-2014

Gepost: 11 juli 2019 03:27 PM
  [ # 4 ]

Dank jullie wel voor de snelle reacties!! zal dus vervangen worden. 

Klein vraagje nog, kan ik er nog even mee doorrijden? 

Na de vakantie (12/8 is monteur namelijk pas weer terug en dan kan hij inplannen.

Profiel  
 
FastFred
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1688
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 juli 2019 03:37 PM
  [ # 5 ]

Een motormanagementlampje hoeft niet direct te betekenen dat er een lambdasonde stuk is. Dat kan tal van andere oorzaken hebben, het is een algemeen storingslampje voor motorproblemen.

Oftewel: uitlezen. Als je dat niet doet valt ook niet te zeggen of je er mee door kunt rijden.

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
frank52
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-2014

Gepost: 11 juli 2019 03:59 PM
  [ # 6 ]

Dat is ook waar natuurlijk.

Ik kreeg in mijn display de melding   storing uitlaatgas, en daar ben ik op gaan googlen, en vandaar dat ik ook vroeg waar de lombdasondes zitten.

Het is volgens de computer wel iets met uitlaatgassen / waardes etc.

En daarom vroeg ik of ik er nog even mee door kan rijden.

Sorry dat ik niet volledig was met de info

Profiel  
 
frank52
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-2014

Gepost: 11 juli 2019 04:14 PM
  [ # 7 ]

Nog klein vraagje.

Zijn beide Lombdasonde’s hetzelfde in de auto?

Of zit er verschil in de sonde die in spruitstuk zit en degene die nabij de katalysator zit?

hoor graag nog even

Uiteraard eerst storing laten uitmeten, dan weet je meer, maar de melding Storing uitlaatgas in het display geeft al wel een richting aan lijkt mij?
Maar ik ben geen monteur, dus ik kan het ook finaal mis hebben.

Profiel  
 
FastFred
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1688
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 juli 2019 04:16 PM
  [ # 8 ]
frank52 schreef:

maar Storing uitlaatgas geeft al wel een richting aan.

Niet echt volgens mij, een ‘Storing uitlaatgas’ kan ook betekenen dat een bougie of bobine of verstuiver niet goed mee doet waardoor de brandstof niet goed verbrand wordt, waardoor de uitlaatgaswaardes niet kloppen en je dus een lambda error krijgt.

Daarom zeggen we, eerst uitlezen, niet lukraak aannames doen en onderdelen gaan wisselen.

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
frank52
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-2014

Gepost: 11 juli 2019 04:24 PM
  [ # 9 ]

Zal inderdaad voor komende week afspraak maken om uit te lezen, dan weet ik meer

Dank voor alle snelle reactie!!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook