Piepende koppeling(pedaal)
Jagermeester
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 31-07-2017

Gepost: 12 juli 2019 08:23 AM

Sinds anderhalve jaar rijden wij met volle tevredenheid in onze DS3 So Red uit 2015.
Nu viel het mij laatst op dat na een stukje rijden, de koppeling piept als je het pedaal intrapt. Dit geluid is er ook na het afzetten van de motor, maar is na een tijd stilstaan (koude start) weer weg.

Gisteren zijn we bij de Peugeot/citroen garage geweest met het verzoek het pedaal te smeren oid. Ze hebben de auto toen op de brug gezet en gecontroleerd en kwamen terug met het verhaal dat de drukgroep/koppeling het aan het begeven is. Kon nog geen kwaad zeiden ze, want hij koppelt nog goed, maar moet toch wel binnenkort vervangen worden.

Ik vond dit nogal wat om te horen! En een mooi prijskaartje eraan natuurlijk, €1375,-. De auto heeft 62K gereden, is 4 jaar oud, betreft de 1.2 110PK.

Zouden jullie een second opinion aanvragen? Moet er iets van coulance te regelen zijn? Of hebben jullie wellicht andere ingevingen?

Profiel  
 
JKER
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1201
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 12 juli 2019 09:18 AM
  [ # 1 ]

De diagnose op zichzelf is wel logisch en herkenbaar.

De auto heeft voor 4 jaar niet overdreven veel km’s, maar belangrijker, hoe en hoeveel er gekoppeld is in deze tijd?
Met stadsritten, wachten voor het verkeerslicht met de voet op de koppeling kan het snel slijten….

Koppelingsplaten/drukgroepen en bijbehorend lager (dat piept!) zijn verbruiksdelen, dus op coulantie zou ik om die reden niet rekenen.
En laat dat meteen alle drie vervangen, anders heb je straks weer werk.

Ik zou offerte vragen bij wat andere garages, want dat bedrag is wel erg hoog.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9397
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 juli 2019 11:18 AM
  [ # 2 ]

Kilometers en leeftijd zegt inderdaad niet veel als je ze niet zelf allemaal deed, heb ooit iemand gekend die op 3 jaar tijd en 600000 km aan zijn 4é koppelingsgroep zat (wel met een Opel)

Prijs is inderdaad wel genoeg maar bij officiële garage eerder normaal.
Je gaat wel goedkoper vinden bij een alle merken.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Jagermeester
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 31-07-2017

Gepost: 13 juli 2019 12:01 PM
  [ # 3 ]

Dank jullie wel voor de reacties.

Citroen komt niet met coulance, maar we hebben ook besloten er niks mee te doen op het moment en het even aan te zien.
We gaan kijken of we de auto in deze staat kunnen verkopen (we verhuizen begin september naar Australië) en vinden het kostentechnisch niet waard om zelf in te gaan investeren.

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 juli 2019 12:52 PM
  [ # 4 ]

Ik vind het bij deze km stand wel vroeg om al een versleten koppeling te hebben…
Onze Picasso met 200K heeft nog de originele koppeling en heeft vnl in de stad gereden.

Wel is de koppelingskabel een keer geknapt, dat begon met piepen, daarna een soort kraken.

Piept de jouwe alleen bij het intrappen van de koppeling zelf of ook bij het ingetrapt houden van de koppeling?
Als het alleen gebeurt bij het intrappen zelf, dus de beweging van het pedaal, zou ik eerder aan de kabel denken…

Profiel  
 
vtske
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1625
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 13 juli 2019 03:00 PM
  [ # 5 ]

Ik zou ook aan de kabel denken.

(Werknemer)1978-1983 Alle types CITROËN Demo, nieuw, tweedehands en overnames.(Werknemer-Medezaakvoerder) 1983-1989 BX16 TRS 3X, BX19 TRD 1X, BX19D 1X, BX19RD BREAK 2X, BX TRD TURBO 1X. (Privé) 1989-2000 BX TRD TURBO,1992-1998 AX11 TRE, 1998-2000 SAXO 15D SX, 2000-2008 XSARA BREAK 19D,2004-2011 SAXO VTS 1400,2008-2014 PEUGEOT 307 14 HDI,2011-tot heden New C4 EXCLUSIVE 16 EHDI 112 EGS6,2014(zoon)2016-tot heden C4 GRAND PICASSO EHDI 115 BVM6.

Profiel  
 
Groove
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 13 juli 2019 03:23 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn weten zijn alle DS3 hydraulisch via remvloeistof…

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 juli 2019 04:20 PM
  [ # 7 ]

Dan zal het de kabel wel niet zijn… Wink

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 15 juli 2019 12:00 AM
  [ # 8 ]

herkenbaar wat je omschrijft met de koppeling. Die van mij is het ook gaan doen, maar op een iets hoger kilometrage. Zeg rond de 130k begon het pedaal steeds stroever te worden, wegrijden werd lastiger (moet meer slippen) en het gevoel in de koppeling werd minder. Ook hierop naar de garage gegaan en ook daar zeiden ze dat het aan de drukgroep ligt.

Als er allemaal rare geluiden vandaan komen, dan is het tijd om de boel te vervangen. Naja, ik zit nu op de 210.000km en ik rij nog steeds rond. Ik heb wel de bak laten spoelen en dat heeft een hoop gedaan voor de soepelheid van de koppeling. Verder is het gewenning met wegrijden en ik merk het eigenlijk niet eens meer.

Al met al vind ik het teveel geld voor een auto van zo’n leeftijd om de boel te gaan vervangen. Er is namelijk al heel, heel veel vervangen aan de auto.

Profiel  
 
Jagermeester
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 31-07-2017

Gepost: 16 juli 2019 03:41 PM
  [ # 9 ]

Het piepend geluid is alleen te horen bij het intrappen en weer loslaten, niet als je de koppelingspedaal ingedrukt houdt. Daarom leek het mij ook vreemd, tesamen met dat de auto nog goed koppelt, niet te hoog aangrijpt, niet slipt en nog lekker schakelt, het het probleem in de koppeling zelf zat.

We gaan het wel even aanzien. De auto gaat sowieso naar een nieuw baasje binnen nu en twee maanden ivm onze verhuizing Wink. Verkoop alleen liever een goede auto dan eentje met een potentieel gebrek.

Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 23 juli 2019 11:11 PM
  [ # 10 ]

Grappig, dit heb ik ook soms. Niet altijd.

Bij het schakelen (dus intrappen van je koppelpedaal) hoor je een licht piepje. Alsof je een klein kast deurtje met een piepje erin open doet, en weer dicht. Eigenlijk nooit iets achter gezocht!

Dat drukgroep verhaal vind ik wel érg kort door de bocht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook