1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
nieuw hier maar berlingo temperatuur probleem
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 21 juli 2019 01:57 PM

beste, kzal me snel voorstellen.
bijnaam is choco ben zelfstandige garagist en velgen hersteller.
heb nu mijn 3de berlingo nieuw model B9 met 269.000 km xD

1.6 hdi

wagen rijd als een zonnetje!
heeft dus overlaatst alles nieuw gekregen distributieriem met waterpomp,turbo enz enz enz..
is verlaagd met 18 inch wielen (reclame wagen offcours)

maar heb al een tijdje een probleempje..

stationair behaalt hij de 90 graden,maar als ik ermee ga rijden komt hij niet boven de 60 graden.
heb de temperatuur sensor vervangen niets.. de thermostaat vervangen door een nieuwe van gates 83 graden versie en ook niets..

alles is netjes ontlucht, water circuleert ook pas na een x aantal graden.
binnen verwarming werkt ( maar met deze warme temperaturen is het normaal denk ik)

echter merk ik dat hij hierdoor serieus inhoud.. als hij de 90 graden behaald en ik ga ermee rijden gaat hij echt hard voor zijn 75pk ( is wel gechipt)


dus de vervangen delen zijn thermostaat, waterpomp en temperatuursensor..
iemand raad hierbij? want denk wel niet dat het normaal is..

prachtige forum trouwens!

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 23 juli 2019 11:23 PM
  [ # 1 ]

Niemand??

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juli 2019 02:30 AM
  [ # 2 ]

Je hebt hem gechipped?
De temperatuurregeling met de “gestuurde” thermostaat is vrij complex, omdat bijvoorbeeld de ventilator ook gebruikt wordt om de katalysator te koelen. Als die “sturing” , d.w.z. de piloot sensor ( ik dacht de onderste in het thermostaathuis) niet goed aangesloten is wordt hij niet warm, want dan gaat hij in de “koude” stand, met die sensor wordt de thermostaat zogezegd “gefopt”.
Omdat je een “Gates” thermostaat hebt gemonteerd en geen “originele” zou ik daar eens in zoeken: Er zijn “per model” verschillende sensoren die een verschillende temperatuur gebruiken, het is dus niet alleen de thermostaat die de temperatuur bepaald.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 24 juli 2019 08:58 AM
  [ # 3 ]

Hij deed het ook voor hij gechipt..
De temperatuursensor had ik ook gewisseld maar vin het ook vreemd dat er voor alle modellen maar 1 type sensor bestaat.
Dus mischiens eventueel nieuw thermostaat en tempsensor steken? Ik vind het echt een vreemd geval

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juli 2019 09:15 AM
  [ # 4 ]

Ik zou eerst eens een goede diagnose doen met uitlezen van de B9: Kijk naar de temperatuur sensoren en hun waarden. Iemand die de motor/auto goed kent en een Lexia heeft kan dat zeker, zelfs met een EOBD lezer kom je vaak al een aardig eind. Zonder dat blijf je in het duister zoeken.  Dan weet je misschien wat eraan scheelt. Lukraak vervangen van dingen helpt niet als je wilt weten wat er loos is.
Je had de thermostaat al vervangen, waarom nog een keer?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 24 juli 2019 09:26 AM
  [ # 5 ]

Ok dat is wel waar.
Met mijn launch geeft hem 58 graden water temp.


Ik ben eigenlijk gzen fan van imi onderdelen haha.

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 24 juli 2019 06:21 PM
  [ # 6 ]

dus..

alles uitgelezen gehad watertemp komt niet boven de 60 graden.
waterpomp geeft eens hem goed warm is.

ik zie eigenlijk niks fout, maar desondanks de temperatuur zo laag is voel je dat hem niet goed doortrekt.

temperatuur was ook zo toen ik hem pas had gekocht..
ondertussen is alles vervangen en tegoei ontlucht maar helaas geen verschil.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juli 2019 11:32 PM
  [ # 7 ]

Ik zou er eens iemand naar laten kijken die de 1.6 HDI erg goed kent: Lucht in het koelcircuit leidt meestal tot een hogere temperatuur: Alleen te veel koeling zorgt voor een te lage temperatuur, en dan is of de thermostaat altijd open, of er is iets verkeerd aangesloten of kapot zodat de thermostaat gebypassed wordt. Het voergrote deel van de koelproblemen leidt tot een te hoge temperatuur.

Overigens: Je hebt de thermostaat vervangen zeg je: Oude er uit gehaald en de dezelfde gezocht ? Ik zou dan maar eens heel goed kijken of er niet toevallig NIET de goede thermostaat in zit en al in zat:
De goede methode: met “Citroen Service” en het chassisnummer het juiste type/model opgezocht en dat of een equivalent model kopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 24 juli 2019 11:40 PM
  [ # 8 ]

hij is besteld geweest op chasissnummer bij een onderdelenshop waar ik trouwens al 17 jaar al mee samen werk.. opzicht is hij volledig hetzelefde als hetgene ik eruit heb gehaald.
maar misschien heeft de vorige eigenaar hem ook vervangen gehad door een imi onderdeel.. ik heb zo een flauw vermoeden dat het aan de thermostaat afhangt.zou bijna een originele onderdeel willen bestellen voor just in case..

verder heb ik alle leidingen nagekeken en ik zie niet meteen dat er iets gebypast is eerlijk gezegd..

zoals ik overal kan terug vinden zijn het 83 graden thermostaten?

mijn vorige berlingo bleef ook de temperatuur laag maar daar merkte ik wel niets bij het optrekken of het verbruik.

Profiel  
 
Harleyman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2018

Gepost: 04 augustus 2019 10:39 PM
  [ # 9 ]

Misschien een vreemde gedachte maar geeft de temperatuursensor niet gewoon een verkeerde waarde aan?
Ik werk zelf in de tweewielers en weet niet of het bij een berlingo hetzelfde werkt maar bij de machines waar ik mee werk word het brandstof mengsel pas afgeregeld wanneer de temperatuursensor 85 graden of meer doorgeeft. Wanneer je dus een kapotte temp.sensor hebt zal je niet het volledige vermogen krijgen.
Maar nogmaals ik weet niet of het bij een berlingo hetzelfde werkt, het systeem is in principe wel hetzelfde, lambdasonde/ ECU / etc.

Heb je trouwens een foto van de 18inch onder de auto? Ben erg benieuwd.

In hydraulics we trust!

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 27 september 2019 07:49 PM
  [ # 10 ]

hier zijn we weer… mijn excuses wegens drukte op de zaak ben ik het even uit het oog verlore..

ondertussen een originele thermostaat gestoken met temp sensor. ontlucht zoals het moet maar helaas nog altijd onder de 70 graden..
ik heb alles doorgespoeld samen met een flush maar niets helpt..

verbruik is menis hoog en gezond kan dit niet zijn..

helaas nog gen fotos kunnen maken Sad

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 september 2019 08:36 PM
  [ # 11 ]

En dit gaat over welke 1.6 HDI? Euro 4 of Euro 5?

Werken beide snelheden van de ventilator?

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 27 september 2019 08:46 PM
  [ # 12 ]

euro 4 dacht ik van 2012.

ja als hij stationair draaid schiet de ventilator in gang en bij het gebruik van de ac werkt hij ook ( zeer luid hoorbaar)

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 september 2019 09:02 PM
  [ # 13 ]

Dus lage en hoge snelheid van de ventilator werken heel zeker? Dit kun je testen met een diagnosetoestel eventueel.

Zal wss al Euro 5 zijn dan denk ik..

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 september 2019 09:05 PM
  [ # 14 ]

Luchtfilter Euro 5: 1444TV
Luchtfilter Euro 4: 1444TJ

Profiel  
 
choco87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-2019

Gepost: 27 september 2019 09:34 PM
  [ # 15 ]

net tussen de papieren gekeken is een euro 4

ook net getest met launch beide snelheden werken.

volledige test gedaan om de teller unit.

beschrijving van de diesel meter van 1/4 naar 2/4 enz en dat was netjes
beschrijving tempmeter was van koud naar warm en terug naar koud.. maar de meter ging alle richtingen uit behalve de juiste..

tellerklok stuk? slecht contact?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook