probleem brandstofmeter
Willem Snijders
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-2017

Gepost: 24 juli 2019 04:15 PM

Hallo leden ik heb al een geruime tijd met mijn Berlingo 1.4 uit 2004 het probleem dat de brandstofmeter op nul blijft staan.
In eerste instantie dacht ik aan de tankvlotter dus deze heb ik vervangen maar dit heeft niet geholpen.
Hierna heb ik de bedrading aan de massa gelegd waardoor normaal de tankmeter vol aan zou moet geven maar ook nu bleef de meter op nul staan.
Bedrading gemeten tot het punt dat deze achter het dashboard verdwijnt en ook tot daar geen kabelbreuk kunnen vinden.
Andere klokkenunit geprobeerd en nog steeds meter op nul.
Nu wil ik verder gaan met het meten van de bedrading bij de stekker van de klokkenunit.
kan iemand mij helpen aan een tekening van de stekker met de kleuren van draden en welke functie die draden hebben?
Andere ideeen om het problem op te lossen zijn uiteraard ook zeer welkom.

Alvast bedankt.
Willem

Profiel  
 
Willem Snijders
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-2017

Gepost: 04 augustus 2019 08:26 PM
  [ # 1 ]

Niemand?

Inmiddels het dashboard maar weer verwijderd om de bedrading te volgen en te meten.
Verder de zekeringenkast verwijderd en alle stekkers doorgemeten en er achter gekomen dat de groengele draad naar de stekker van de teller unit gaat en de rode draad uiteindelijk in een stekker verdwijnt en dan overgaat naar de kleur geel en richting het motor compartiment loopt.
Tot nu toe de gele draad nog niet verder kunnen volgen.
Naar mijn mening kan deze 2 kanten op en de eerste is dat hij naar de ecu gaat onder de motorkap en de tweede is dat hij naar de zekeringenkast onder de motorkap gaat.
Naar de ecu kan ik me eigenlijk niet voorstellen en naar de zekeringkast dat zou een optie kunnen zijn.
Van de week maar verder zoeken.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 augustus 2019 11:25 PM
  [ # 2 ]

Draden uitmeten is zinloos omdat je multiplex bekabeling hebt.
heb je de twee zwarte draden van de vlotter niet omgewisseld? (al weet ik niet, denk ik niet dat het uitmaakt).
Of zoek het in de BSI , die verzorgt alles van de koets, de ecu zorgt enkel voor de motor.
De BSI zit onder het dash, is de geïntegreerde module met de zekeringen.
Heb je hem al gereset?
http://www.bba-reman.com/gb/content.aspx?content=citroen_bsi_body_control_failure
Wat heb je afgelopen tijd met de wagen gedaan? Andere accu? Accu volledig leeg gehad? Iemand starthulp gegeven?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Willem Snijders
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-2017

Gepost: 05 augustus 2019 06:34 PM
  [ # 3 ]

Beste Paso,

Bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee!
Je vroeg wat er de laatste tijd aan de berlingo is gedaan.
Januari, is het dashboard er uit geweest om de kachelradiateur te vervangen. Daarom dacht ik dat er met het terugplaatsen van het dashboard misschien een draad was beschadigd.
Februari, lege accu gehad en toen jumpstarter erop gehad en auto gestart.
Nieuwe tankvlotter/ brandstofpomp gemonteerd omdat ik dacht dat deze kapot was want de brandstofmeter bleef op 0 staan.
Nu weet ik niet meer of ik het probleem al voor de lege accu had of dat dit erna begonnen is.
Draden kan ik niet verwisseld hebben omdat er een stekker op de pomp/tankvlotter gaat.
Juni, tijdens een rit koelvloeistoftemperatuur in het rood bleek radiateur verstopt te zijn terwijl ik het hele koelsysteem in januari heb gespoeld.
Nieuwe radiateur gemonteerd.
Ik gebruik de Berlingo heel erg weinig omdat het eigenlijk een bij auto is om te gebruiken als ik ga vissen of naar een tuincentrum of bouwmarkten ga.
Ergens deze week ga ik alles weer terug bouwen en proberen om de bsi te resetten zoals je aangeeft.
Hopen dat dit werkt en zo niet dan proberen om ergens een ander bsi vandaan te krijgen.

Profiel  
 
Harleyman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2018

Gepost: 05 augustus 2019 10:15 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dit zelfde problemen gehad bij mijn eerste type berlingo.
Bij mij bleek dat de plaat achter de wijzers ( dus waar de streepjes opstaan) bol was gaan staan om onbekende reden en die drukte tegen de achterkant van de wijzer waardoor deze (zit niet veel kracht in natuurlijk) niet meer omhoog kwam.

In hydraulics we trust!

Profiel  
 
Willem Snijders
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-2017

Gepost: 06 augustus 2019 08:21 PM
  [ # 5 ]

Beste Harleyman,
Bedankt voor je reactie!
Dat is iets waar je eigenlijk niet naar zoekt en zeker niet verwacht.
Heb bij mij al een andere tellerunit geprobeerd en dit was ook niet de oplossing.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 06 augustus 2019 09:14 PM
  [ # 6 ]

Kan het zijn dat de wijzer verkeerd om ligt? onder de naald ofzo?

Ooit gehad bij de Xsara van mijn broer dat de wijzer onder de naald lag van de snelheidsmeter waardoor deze dus niet meer werkte, enige oplossing was toen tellerblok uithalen en zo draaien dat de wijzer er weer boven kwam te liggen.
Oorzaak was toen een lege accu waardoor de wijzers alle kanten op gingen…

Profiel  
 
Willem Snijders
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-2017

Gepost: 14 augustus 2019 11:33 PM
  [ # 7 ]

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Inmiddels is het probleem opgelost en werkt alles weer.
Als je nu vraagt wat het probleem was ik weet het niet.
Ik heb een aantal dingen gedaan namelijk,
Bedrading vanaf de tankvlotter tot aan de BSI doorgemeten en deze was goed.
Een stekker achter het dashboard gevonden die niet helemaal lekker zat dus deze open gemaakt en schoongemaakt en opnieuw dichtgemaakt.
Alle andere stekkers en contacten schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Alle massa punten nagekeken en schoon gemaakt zodat ze allemaal weer een goede massa maken.
De tellerunit laten reviseren bij ACTRONICS.
Alles terug gebouwd en vandaag getest en alles werkt weer zoals het moet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook