Automaatbak probleem
Arno Boxma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 01 augustus 2019 06:03 AM

Van mijn xsara picasso 2.0 bj 2003 ging in juni de automaatbak op storing. Ben met handmatig schakelen vanuit munchen nog naar huis kunnen rijden.
Aldaar de auto laten uitlezen en de automaatbak bleek te zijn overleden bij km.170k.
Kosten 2500 euro voor bakrevisie.
Via onderdelenlijn een andere bak laten bezorgen maar ook deze blijkt na inbouw op storing te gaan, en de nieuwe olie (bak heb ik helemaal gespoeld en gereinigd) is na nog geen 1000 km. verbrand.
Mijn vraag aan jullie is of dit een standaard probleem is bij die automaatbakken.
Ik wil graag in die wagen blijven rijden maar 2500 euro is me te gortig.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Greetz, Arno

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 01 augustus 2019 08:17 AM
  [ # 1 ]

Zodan, dat is een raar euvel, de tweede bak eigenlijk hetzelfde probleem dus?, of het is toeval of er is iets anders aan de hand.
Ik heb eigenlijk nooit last van de bak zelf.

Heb je geen storing met iets van de wagen snelheid?, ik heb van de week een storing gehad op de bak, schakelde terwijl ik stilstond op, bleek een draadbreuk van de achterwiel sensor defect waardoor de hele auto in de war raakte, en dit een vervolg was, dus niet de bak zelf.

Heb je de mogelijkheid om uit te lezen met een lexia zodat je zelf even op het gemak alles kan nakijken.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1625
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v (LPG-G3) Exclusive Break
Gepost: 01 augustus 2019 08:32 AM
  [ # 2 ]

Ik vermoed dat het hier om een AL4 automaat gaat. Meestal wordt er beweerd dat de bak overleden is op basis van het feit dat men er geen verstand van heeft. Ik kan je maar 1 adres in dit land aanbevelen voor een echte diagnose en een eventuele eerlijke reparatie. Bezoek hiervoor Garage Johan Oldenhage aan de Tarwestraat in Nieuw-Vennep. Hij heeft momenteel vakantie maar dat geduld zou ik even opbrengen.

Profiel  
 
Arno Boxma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 03 augustus 2019 06:53 AM
  [ # 3 ]

De bakcode is 20TS02, motorcode weet ik niet maar het is een 2.0 16v.
Nu heb ik op youtube een filmpje gevonden die stelt dat reparatie vrij eenvoudig is en eigenlijk alleen de vervanging van twee “tonnetjes” betreft.
https://www.youtube.com/watch?v=WsJBWWLtP7w
Dit filmpje heb ik ook gebruikt om de nieuwe bak te reinigen en spoelen, maar er geen rekening mee gehouden om ook die twee ventielen te vervangen.
Ik zal eens met de dealer bellen om te kijken wat die dingen kosten.
Thnx voor de reakties.
Greetz, Arno

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1157
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 04 augustus 2019 01:11 PM
  [ # 4 ]

Overleden is vaak erg overdreven. Als het de regelventielen zijn die vaak defect gaan zijn die te vervangen zonder de bak te demonteren.
Ik ben zelf ook met mijn al4 bij Johan geweest, die heeft echt kennis van zaken. Ik zou daar sowieso heengaan. Na de ventielen te hebben vervangen moet er ook nieuwe software in als die niet up to date is. Anders gaat de boel kapot.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
bumpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 16 augustus 2019 07:47 PM
  [ # 5 ]

Dag Arno, dat je olie verbrand is natuurlijk niet goed.Weet ook niet de oorzaak hiervan. Een bekend probleem bij de AL4 bak van jou, is dat het vaker mis gaat met schakelen van de tweede naar de derde versnelling. De auto springt dan in noodloop, je hebt dan nog maar twee versnellingen, en je krijgt de mededeling dat je een storing in de automaat hebt. Wanneer je deze storing hebt, is het niet de bedoeling dat je er nog grote afstanden of lang mee door blijft rijden.

Om de bak weer in orde te krijgen, zul je de bak moet flushen, dus de totale olie vervangen, kosten ongeveer € 225,=
Ook zul je de twee magneetkleppen in de automaat moeten vervangen, kosten ongeveer € 200,=
Daarna zul je naar de dealer moeten om het motormanagement en de automaat computer te updaten, kosten ongeveer, € 100,=

Na deze reparaties, schakelt je bak weer als een zonnetje, lekker smooth en bijna schokvrij.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Arno Boxma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 17 augustus 2019 07:35 AM
  [ # 6 ]

Dank jullie voor de reacties.
Ik ga begin volgende maand informeren bij de dealer wat de kosten precies zijn voor die ventielen.
Gaat wegens vakantie niet eerder.
Wordt vervolgd.
Greetz, Arno

Profiel  
 
Arno Boxma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 01 december 2019 07:26 AM
  [ # 7 ]

Gisteren eindelijk de bak 3 keer gespoeld en de twee ventielen vervangen.
De radiator en condensor konden gewoon blijven hangen Smile
Nu blijkt inderdaad dat de bak niet meer schakeld .
De P en de N pakt hij wel maar D en R of handmatig schakelen niet Sad
Dus morgen de dealer bellen.
Word vervolgd.
Greetz, Arno

Profiel  
 
bumpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 01 december 2019 08:11 AM
  [ # 8 ]

Dag Arno,

Gewoon even een vraagje, voor de zekerheid :  Welke olie heb jij gebruikt om je bak te spoelen/verversen ?
Er mag niet zomaar een willekeurige ATF olie in. De olie moet voldoen aan de Citroën LT71141 norm, anders gaat het fout.

Hoe heb je de twee ventielen vervangen ? Heb je het brein er helemaal uit gehaald en ook deze uit elkaar gehaald, dus alle ventieltjes en plunjertjes verwijderd en gereinigd ? Heb je hierbij ook de twee O-ringen tussen bak en brein vervangen ?

Boven op je bak zit een elektrische standen schakelaar (rode cirkel in tekening), deze is via een kabel verbonden met je versnellingspook. Ook deze kan defect zijn. Je zou deze eventueel kunnen uitwisselen met die van je oude bak. Kijk ook eens naar de connector van de kabel van deze schakelaar.

Heb je de auto al aan een Lexia gehangen en gekeken naar eventueel aanwezige storingen ? Belangrijk hierbij is, dat je altijd kijkt naar de eerste melding die binnen komt. Alle meldingen na de eerste melding, zijn vaak het gevolg van de eerste melding. Heb je alle foutmeldingen gereset ? Op welke waarde staat de teller van de berekende oliestattus ? Deze moet je ook op “0” zetten na het verversen van je bak.


Heb je de software van je bak- en motormanagement ook ge-update ?

Wat ook nog zou kunnen, een kabelbreukje in de kabelboom van je bak. En dan bedoel ik de kabelboom die naar jou ventielen loopt. Wanneer hier een breukje in zit, verziekt dit ook de boel. Ook hier zou je die van je oude bak kunnen uitwisselen.

 

 

Afbeelding Bijlagen
bak.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
Arno Boxma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 02 december 2019 05:00 AM
  [ # 9 ]

Goede morgen Bumpy ,
Ik heb alles gedaan volgens jouw laatste pm bericht en met de juiste materialen.
Kan nu alleen maar hopen dat alles weer goed draait na de software-update.
Greetz, Arno

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook