Ontsteking DS
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 19 september 2003 02:12 PM

Hallo Eric.
Je kan je D Super5 ook op tijd zetten net als bij de eend,dus met pen en
gat.Onder de dynamo zit in het motorblok een 6mm gaatje.Als je nu een
6mm stuk ijzer neemt en wat krom buigt om langs de dynamo te komen
kan de pen er in en dan de motor langzaam draaien tot de pen in het vlieg
wiel gaat.Dan kan je met een controlelampje de ontsteking op tijd zetten.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 19 september 2003 12:17 PM
  [ # 1 ]

ik ben daar even mee bezig geweest, maar volgens mijn info heb je 2 types hierin.
type 1 valt het pennetje net voor het bdp van de 1ste cilinder in het gaatje, dit is dan precies het tijdstip van voorontsteking.
type 2 valt het pennetje precies OP het bdp in het gaatje. deze moet je dus afstellen met behulp van de gradenboog en de scroboscooplamp.

ik heb gisteren even geprobeerd, en ik heb dus type 2.
als deze ook met het lampje af te stellen is, dan weet ik niet hoe..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 september 2003 01:42 PM
  [ # 2 ]

Je hebt gelijk. Je kan wel ongeveer 1cm tot 1,5 cm op je nokkenas poelie wiel aanhouden voor de gemiddelde vooronsteking. Dus: verdraai de motor tegen de richting in zo dat het poelie wiel 1 cm verdraait. Herhaal nu de ‘lampjes’methode.

joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 19 september 2003 06:54 PM
  [ # 3 ]

en met tegen de richting in bedoel je je de auto achteruit duwen zeg maar !?

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 september 2003 07:13 PM
  [ # 4 ]

of vooruit duwen, maar dan in eerste ofzo…

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 19 september 2003 07:42 PM
  [ # 5 ]

Mag het ook zijn 5 zijn.Denk maar goed na.maar dan wel achteruit

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 september 2003 07:53 PM
  [ # 6 ]

is 5 dan gemakkelijker?

versnellingsbakjes enzo zijn mijn sterkste kant niet Sad

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 20 september 2003 12:11 PM
  [ # 7 ]

dus voor de zekerheid zet ik het nog ff op een rijtje….

ik zet de auto op de krik. en zorg dat mijn linkervoorwiel los is
met behulp van het staafje 6mm zoek ik het gaatje op.
mijn 1ste cil. staat nu in bdp.
merk de nokkenaf poelie en haal het staafje eruit.
ik draai mijn linkervoorwiel achteruit (tegen de rijrichting ) tot nokkenaspoelie 1 tot 1,5 cm terug is.
nu doe ik de lampjes methode.

hoeveel graden voorontsteking heb ik bij 1 cm en hoeveel bij 1,5?

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 20 september 2003 12:46 PM
  [ # 8 ]

Ontstekingtijdstip d super5

Waarom op de krik? Je kan toch gewoon de auto dat kleine stukje heen
en weer duwen.lijkt me eenvoudiger.Ik schat dat je dan ±5-10° zal zitten

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 september 2003 06:16 PM
  [ # 9 ]

Ja ik heb het eens uitgerekend. officieel moet ie met vervroeging werkend ( dus als de motor loopt) 11 graden hebben. Dus tussen de 5 en 10 graden zit je wel goed. Je hebt natuurlijk geen elektronische ontsteking en rijdt niet op gas.

Gas verbrand langzamer ( minder explosief) dus moet ie op lpg iets vroeger. elektronisch geeft ie meetsal een grotere cvonk dus kan ie iets later….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 23 september 2003 01:54 AM
  [ # 10 ]

ik kon niet helemaal de ontsteking ver genoeg terug draaien om aan die 1 tot 1,5 cm te komen en dan nog het lampje aankrijgen.
ik heb hem nu dus maar op zijn max gesteld, want ik wilde nog even niet de hele ontsteking eruit trekken en een tandje verdraaien.
hij loopt nu best erg netjes, warme koude start is goed het het stationair ook. ik heb mijn auto altijd op gevoel/gehoor afgesteld, meestal is dit prima zo. maar goed, ik ben inmiddels in het gelukkige bezit van een gradenboogje, moet het alleen nog even monteren. eens controleren of mijn gevoel goed zit Smile

btw..  ik doe het liever op de krik, want dat staafje erin drukken en de auto duwen vind ik geen succes. veels te bang dat het staafje er inschiet en evt afbreekt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2003 02:57 PM
  [ # 11 ]

Niet ver genoeg?
Je kan onder het brede deel van je verdelerhuis een boutje m5 losdraaien en je verdelerhuis 360 graden rond draaien als je dat wil!!
Dus behalve het boutje waar je een paar mm mee kan draaien heb je een extra mogelijkheid en hoef je niet een tandje op te schuiven!
joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 30 september 2003 10:04 PM
  [ # 12 ]

inmiddels heb ik dat gradenboogje er maar opgezet om verder te fine tunen.
ik had toch even de dynamo eraf, bogaard had geconstateerd dat deze loszat, en zo kon ik er redelijk makkelijk bij.
ik die 14 graden voorontsteking ingesteld, maar hij liep als een krant…
na enige dagen rust en nadenken schoot het me te binnen Idea dat ik het merkteken op de nokkenaspoelie gemaakt had voor dat het graden boogje eropzat, dat geen enkele garantie dat dat wel correspondeerde met elkaar. ik zat er maar een cm of 3 naast bleek vanavond. Surprisedops:
nu loopt ie wel weer voorbeeldig.
nog even als side note: ik heb met boogaard onder de kap staan te gluren van mijn ds om te bepalen waar een bepaalde hoge ratel/piep nou vandaan kwam. het was dus niet de loszittende dynamo, want die zat weer netjes vast. vanavond heb ik de snaren losgegooid en even kort gestart zodat de dynamo en waterpomp ( die ik eigenlijk vooral verdacht ) niet meedraaiden. piepje was er nog steeds.  Confused:
op zulke momenten weet ik nooit of ik nou blij moet zijn dat mijn waterpomp en dynamo nog okee zij of dat ik me ernstig zorgen moet gaan maken over piepjes die uit de motor komen i.p.v. uit de randapparatuur.
ik vond eigenlijk dat het wel uit het ontstekingshuis moest komen. ik heb een beetje sensilub op het asje gesmeerd waar de nok van de contactpunten overheen loopt.  voila dat was het dus.  pak van mijn hart !

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 30 september 2003 11:45 PM
  [ # 13 ]

Ontzettend gefeliciteerd Eric,Leuk hè,Dingen zelf ontdekken en weer goed
maken,daarom ben ik dus 41 jaar Citofiel geweest en nog kan ik het niet
laten.Het geeft zo’n heerlijke bevrediging als je het toch weer gevonden heb.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 oktober 2003 11:52 AM
  [ # 14 ]

gefliciteerd, eric!!
dat scheelt je weer een contactpunt over 500 km….
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook