Koelventilatoren radiateur Jumpy 2.0 HDi 2008
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 07 augustus 2019 12:28 AM

Recent werd voor het eerst in ruim 220.000 km. de motor te heet. Omstandigheden: buitentemperatuur 34 graden, klim bergpas (Oostenrijk) van 17%. STOPlampje heeft 5 seconden gebrand nadat ik acuut de interieurverwarming op volle toeren liet draaien. De temperatuur zakte toen meteen naar de gebruikelijke 88 graden. Onderzoek liet het volgende zien: koelwaterniveau is OK. Als ik de Jumpy in stilstand een tijdje op toeren laat draaien, gaat er na verloop van 10 minuten 1 van de 2 ventilatoren draaien en daalt de temperatuurmeter weer. Zover dus niets aan de hand. Op de terugweg vanuit Oostenrijk ook bij > 30 graden file gereden: de temperatuurmeter bleef netjes rond de 90 hangen. Mijn vraag: moeten bij dreiging van een te hete motor beide koelventilatoren tegelijk draaien (meteen nadat sensor contact maakt) of draait de tweede pas als de koeling van de eerste onvoldoende is ?

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 04:18 PM
  [ # 1 ]

Sorry voor late reactie…

Het lijkt me waarschijnlijk dat deze twee ventilatoren op dezelfde wijze middels relais zijn geschakeld als eerdere PSA producten met HDI en twee ventilatoren:
- lage stand (dus als de motor al ietje aan de te warme kant zit) beide ventilatoren in serie geschakeld, dus het voltage over de twee motoren verdeeld met als resultaat lage draaisnelheid. Deze schakeling heeft op de C8 (zelfde basis) een 30A zekering.
- hoge stand (als de motor nog warmer is) beide ventilatoren parallel geschakeld, beide krijgen 12V met als resultaat hoge draaisnelheid en meer lucht verplaatsing/koeling. zekering op de C8 50A voor deze schakeling.

Als er maar één ventilator draait is er waarschijnlijk een probleem met een relais of met het motortje van de ventilator die niet draait (vastzittende koolborstels door roest komt veel voor). Dit betekend dat er in de lage stand geen ventilator draait en pas als het bijna te laat (te heet) is er maar één van de twee op hoge snelheid draait. Met een Lexia kan je testen hoe beide ventilatoren werken.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 02 oktober 2019 05:04 PM
  [ # 2 ]

Dag Diesel Rinus,

inderdaad een late reactie, maar dat is ook deels mijn eigen fout, want ik was vergeten dat ik deze vraag op dit forum had geplaatst. Ik had de vraag namelijk óók op het Forum ProblemCar geplaatst, en daar heb ik het vervolgtraject wél gemeld. Hier niet. De oorzaak was een niet werkende motor van (in dit geval) de rechtse ventilator. De monteur heeft de betreffende ventilatoreenheid gedemonteerd en simpel op 12 Volt aangesloten: geen actie. Dan weet je genoeg. Ventilatoreenheid is vervangen (kostprijs van het product: € 170,13 ex.) en e.e.a. doet het nu prima. Als de omstandigheden zoals hierboven beschreven niet zo extreem waren geweest (17% langdurige stijging bij 34 graden), had ik waarschijnlijk nooit gemerkt dat die ventilator niet werkte. Jumpy is in gebruik als buscamper en is eigenlijk nooit dusdanig zwaar beladen dat je zulke problemen (te heet, rood lampje) mag verwachten. Bij uitlezen kwam er géén storing uit. En waar ik vooral voor bedank is jouw uitleg: nu begrijp ik beter hoe het e.e.a. werkt.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 05:15 PM
  [ # 3 ]

Je zult geen storing uitlezen via OBDII code readers want de ECU “ziet” in deze opstelling niet of een ventilator werkt of niet. Middels de Lexia of andere dealer tools kan je de ECU vragen om allerlei functies te testen waaronder het laten draaien van de ventialtoren maar bijvoorbeeld ook het in en uitschakelen van de 3e plunjer van je hoge druk dieselpomp erg leuk om mee te spelen!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook