Thermo Sifon C6
backinblack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 04-02-2015

Gepost: 08 augustus 2019 11:57 AM

Korte geschiedenis:
Niet tevreden over de capaciteit van de kachel, kachel reversed flushed, bleek nodig hielp een beetje.
Dat het zomer werd veel meer, maar goh wat is die Airco dan koud.
Binnen temperatuursensor verdacht en uitgewisseld. Kleppen verwarming? Komt eigenlijk niet voor bij een C6 wist de dealer (= statistiek zijn te weinig C6-en itt een 407 met een Visteon)
Koelwater verlies, klein beetje. Koppakking verdacht, maar werd niet duidelijk. Misschien een beetje overdruk, misschien gas in koelsysteem, maar geen toerental gerelateerde bubbels in expansie vat. Geen water in olie.
EGR koelers gedemonteerd, de achterste bleek lek. Vervangen.
Hoera, opgelost, nou niet helemaal.
Spikes in koelwatertemperatuur, 30 - 60 seconde te heet en dan weer direct terug naar normaal. Ook als je rondrijdt met een uitleescomputer en de sensor direkt uitleest. Hmm, heel bijzonder.
Blokkade? Zwerft er iets rond in een van de vele slangen?
Met infrarood thermometer diverse slangen gemeten en vastgesteld dat de buis tussen de EGR koelers aan passagierszijde van het blok 45 graden werd, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een radiator slang die ongeveer 80 graden warm wordt.
Koelwater slangen losgehaald, en per sectie doorgeblazen, niks gevonden.
Een andere verdachte was de koelwaterpomp, daarvan bleek de waaier “opgelost”.
Eindelijk gevonden, we kunnen op vakantie.

Dus in dit geval: als de verwarming het in januari niet naar behoren doet en ik had toen de (volgens de onderhouds historie reeds vervangen) koelwaterpomp direct als verdachte aangewezen was ik niet vaardig geworden in het vervangen van achterste EGR koelers. Jouw geval is anders.

Opvallend detail, de warmte huishouding van een zo’n V6 is aardig geoptimaliseerd. Betwijfel of een auto van voor het computer-simulatie tijdperk zolang zou blijven functioneren zonder waterpomp. Maar het koelwatercircuit wordt zo wel erg moeilijk te doorgronden.

Tip: hoe weet je of een EGR koeler defect is? De stickers branden eraf.

Citroen XM TD grijs van 1992 tot 530K
Citroen XM TD Automaat grijs tot 450K
Citroen XM TD Automaat zwart tot 470K
Citroen C6 2.7 HDI Lignage Sable de Langrune

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook